Byggahus.se

Boracol ihop med linoljefärg - erfarenheter?

3k läst  13 svar

1. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · Nivå 11
    Är det någon som vet något om hur Boracol funkar ihop med linoljefärg? Har hittat en del motsägelsefull information på nätet. Skrev till Lavtox, som säljer Boracol och dom hade inte hört talas om några problem.

Eftersom jag har mögel som bitit sig fast i mina linoljefärgsmålade fönster så använder jag nu Boracol både till att tvätta bort möglet och för att impregnera innan målning. Jag har litat på det som står på flaskan att medelt är övermålningsbart. Blev konfunderad när jag hittade information om att man bara ska använda Boracol när man målar med vattenlöslig färg, inte ihop med oljefärg!

http://www.villaagarna.se/portal/pa..._dad=portal&_schema=PORTAL&element_id=1520127

Sedan hittade jag denna information om att Boracol är basiskt och därför måste tvättas bort innan målning med linoljefärg och även neutraliseras med ättika.

http://www.linoljefarg.se/Arbetsbeskrivningar/arb.ren.utv/tvattrad.htm

Jag blev kallsvettig o tänkte på de fönster jag redan hade renoverat utan att tvätta bort o neutralisera boracolen. Men sedan läste jag på flaskan vad som stod om PH värde och det var inte speciellt basiskt.:confused:

Vad ska man tro? Är det någon som vet något om detta?

2. Sommartorparn
    Återaktualiserar denna fråga!

3. T
    Medlem · Nivå 19
    Det är ju åtta år sedan. Hur gick det med dina fönster?

4. Sommartorparn
    Jo, det var ett tag sedan. Men frågan aktualiseras varje gång jag förbereder sommarens måleriprojekt. Nu gäller det dörrar, men sak samma.....

5. T
    Medlem · Nivå 19
    Ja, men du sitter antagligen på bästa svaret själv. Du har ju redan gjort det en gång för åtta år sedan. Hur gick det med fönstren du oroade dig för?

6. Sommartorparn
    OK, då förstår jag. Nej jag har inte märkt något onormalt färgsläpp någonstans på fönstren. Men å andra sidan är jag ju inte så noga med att protokollföra alla åtgärder så jag vet ju inte var och när jag har använt vilka produkter, så jag kan ju inte säkert säga om det har blivit någon skillnad eller inte....

7. T
    Medlem · Nivå 6
    Linoljan förtvålas och bryts ned av basiska produkter men beroende på vilken variant av Boracol du använder så är pH 5,6-7,3 och 7 anses vara neutralt och under 7 surt så spontant skulle jag gissa att den lilla mängd av Boracol som finns i trät inte kommer att påverka tillräckligt mycket av linoljan(om någon) i din färg för att det ska ha någon större påverkan på fäste eller livslängd.

Om du dessutom oljar fönstren innan målningen så kommer den minimala mängden olja som påverkas av Boracolet att påverka grundoljan och inte färgen.

Jag utgår ifrån att Boracolet har fått torka innan grundoljning/målning.

8. Sommartorparn
    Tack för bra förklaring! :)
    Jo, det är Boracol Special och Ph är 7,3 , vilket ju är näst intill neutralt. Då kör jag på det .
    De varningar jag har sett kanske varit föråldrad info gällande någon äldre produkt......

9. K
    Medlem Nivå 11
    Jag fattar inte? Kommer alltså möglet inifrån? Vore det inte annars enklare att använda en linoljefärg som innehåller en lämplig fungicid såsom t ex Engwall & Claesson? Jag har på senare tid valt bort Ottosson och Allbäck just på grund av deras mindre bra motståndskraft mot påväxt.

10. Sommartorparn
    Tre anledningar i mitt fall:
    1) eftersatt underhåll, mögel i torrsprickor som inte går att tvätta bort.
    2) snickeri och måleri i otakt så att grejer har byggts utan att hinna bli målade
    3) målade med Allbäcks färg på redan angripen dörr precis innan regnperiod satte in.

Det är det tredje problemet jag just nu ska åtgärda. Har brukat använda Ottossons färg utan problem, men denna gången testade jag Allbäcks. Skillnaden är att Allbäcks inte har någon zink i sina färger, utan det får man själv blanda i om man ska måla utomhus. Vet ej om den informationen var tydlig när jag köpte min färgburk. Hursomhelst missade jag det. Nu är planen att tvätta, stryka Boracol och sedan måla med Ottossons färg. Det hade förmodligen gått lika bra fortsätta med Allbäcks om jag hade blandat i den där zinken, men nu tog jag det säkra före det osäkra och återgick till Ottossons som jag är van vid.

11. K
    Medlem Nivå 11
    Ok! Jag har som sagt valt bort Allbäcks p g a påväxten och Ottosson i o m att jag tycker att den i vitt blir för spröd och har en tendens att spricka i söderläge - möjligen beroende på "överdosering" av zinkvitt. Jag testade Engwall och Claesson förra året och den har övervintrat bra. Kommer att använda den på hela huset i år, men den kanske inte tar bort mögelsporer i sprickor och liknande trots iblandning av fungicider.

12. Sommartorparn
    Oj, har just börjat måla en del utomhussnickerier i Ottossons zink-titan vita. Får se hur den uppför sig....

13. Bösahus
    Medlem Nivå 4
    Och hur blev det?

14. Sommartorparn
    Hej, jo snickerierna är fortfarande vita och fina, alltså minimalt med påväxt, inte ens på skuggsidan. Till saken hör att jag målade dem inomhus så de var genomtorra innan de sattes upp utomhus.
    Däremot är jag inte kapabel att bedöma om färgen är spröd eller inte. Hur ser jag det? Skulle vara bra att veta eftersom jag skulle behöva måla vindsfönstrena vita, och de vill man ju helst inte behöva måla om så ofta.....

PS, ser att jag skrev ovanstående 2016. Det var då jag började måla bräderna. Sedan sattes de nog inte upp förrän sommaren 2017.