Byggahus.se

Boracol 20 - Avtar giftighet över tid?

1. M
    Medlem · 3 inlägg

MrBacon

Medlem
    Hejsan,

I vår källare från hus från 1919 finns det lite skadedjursspår. I mittenbalkarna som är synliga finns det mindre angrepp av trägnagare (ev. strimmig), men även på nedre delen av vissa bjälkar som jag sett när jag tagit upp källartaket på vissa ställen för att göra hål, samt kring vissa fönster.

Försäkringsmannen har varit där och han säger att det är troligtvis ingen fara. Blir det någon fara så tar vi det då, men troligen kommer luftavfuktaren och ev. högre värme göra susen. Helst ville han att jag skulle sätta element, men då måste källaren isoleras så det får bli ett framtida projekt.

Jag har dock tänkt att pensla på Boracol 20, som när man läser instruktionerna - känns lite läskigt, hälsovådligt... Jag kan alltid pensla på det med gasmask och skyddskläder, men kommer giftigheten försvinna över tid? Dels kommer det dra lite från områdena upp i huset och vi har en 6-månaders, och dels är t.ex. balkarna blottade med låg takhöjd i källaren, så de kommer man oundvikligen komma i kontakt med förr eller senare.

Det står att man kan flytta in efter 4-5 dagar, och att man kan beträda utrymmena efter 24 h... Innebär det då att "det giftiga" bli ofarligt med tiden? Kanske främst ångorna som uppstår under applicering som är farligt...

Tack på förhand/Johan

2. E
    Medlem · Skåne · 8 891 inlägg

etompau

Medlem
    Står det att du kan flytta in efter 4-5 dagar (hemsidan säger 2 dygn) så är det ofarligt.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 3 inlägg

MrBacon

Medlem
    Jag fick ett bra svar av Lavtox.se:

När medlet trängt in i så är det inga ämnen som avges ut i rummet och det är ingen fara att röra vid en behandlad yta. Medlet är helt godkänt, både vad gäller effektivitet, miljö och hälsa, att använda inomhus!

De aktiva ämnena vandrar in i träet ”binder” sig till träet. Bekämpar pågående angrepp samt verkar även förebyggande om ny fukt skulle tillstöta, och som då annars skulle bilda en trivsam miljö för nya mikroorganismer och rötsvampar -eller för träskadeinsekter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.