Hur har ni gjort, vill veta innan
signerar kontrakt med egen mäklare-

Vid val av mäklare bostad uppger en
mäklare i kontrakt med oss att han ang
provisionstrsppa vill ha det betalt avs
tex 8 proc vid tidpunktenn
då köparen skruver på köpekontrakt.
Dvs innan jag får titala
dumman från köparen.

Är detta vanligt?
Vem har x 100000 kr innan
bostaden sålts att betala provisionstrappa?

Hur har ni gjort?
Försöker han lura oss?

A
Det allra vanligaste är att mäklaren tar sin provision ifrån handpenningen vid kontraktsskrivningen..
Så du blir inte lurad!

• Gilla
Deminer och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Om mäklaren vill ha betalt vid kontraktskrivning så skulle jag säga tack och adjö. Om mäklaren tar sitt arvode från handpenningen (oavsett eventuell trappa) så är det standard.

Å andra sidan kanske ni ska välja en mäklare som kan förklara så ni förstår.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det allra vanligaste är att mäklaren tar sin provision ifrån handpenningen vid kontraktsskrivningen..
Så du blir inte lurad!
Tack, trodde om handpenning är X kr att den inte
täckte mäklares provision 1.5 proc plus trappa om han når högre nivå, sålde för 15 år sen ich få fanns inte trappor/provision.
Avtalet uppger han har rätt att få trapp provsion ca 8 proc, osvsett om likvid för köpet kommer in senare

A
A555 Annn555 skrev:
täckte mäklares provision 1.5 proc plus trappa om han når högre nivå, sålde för 15 år sen ich få fanns inte trappor/provision.
Avtalet uppger han har rätt att få trapp provsion ca 8 proc, osvsett om likvid för köpet kommer in senare
Normalt är handpenningen 10% av försäljningssumman så det bör räcka till mäklarens arvode..
Du kan tacka nej till provisionsbaserat arvode och föreslå fast om det känns bättre för dig..

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om mäklaren vill ha betalt vid kontraktskrivning så skulle jag säga tack och adjö. Om mäklaren tar sitt arvode från handpenningen (oavsett eventuell trappa) så är det standard.

Å andra sidan kanske ni ska välja en mäklare som kan förklara så ni förstår.
Tack, lite slutkörd mentalt pga annat, tänkte väl inte till. Visste inte hur många procent handpenningen. Om bostaden värd ca 4.8 milj så trodde jag inte handpenningen tåckte den provisionstrappa åå 10 proc han vill ha vid kontraktskrivn med köparen. Känner mig dum dom inte tänkt till!

Fairlane
A555 Annn555 skrev:
Är det verkligen så att han får betalt före så är det bara säga nej.

1,5% upp till en viss nivå, 8% över det.
Anta att ni säljer för 5 miljoner och gränsen för trappan ligger vid 4,5 miljoner.

Mäklaren får då 4,5 miljoner * 1,5% + 0,5 miljoner * 8 %. Dvs 67500 kr plus 40000 kr = 107500. Samtidigt får ni 500000 i handpenning (10%)

Men som sagt vill mäklaren ha pengar i förskott välj en annan mäklare. Vill mäklaren inte förklara så ni förstår och är trygga välj en annan mäklare.

Ni kan också be om en annan modell, fastpris eller rent procentsats.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A555 Annn555 skrev:
Tack, lite slutkörd mentalt pga annat, tänkte väl inte till. Visste inte hur många procent handpenningen. Om bostaden värd ca 4.8 milj så trodde jag inte handpenningen tåckte den provisionstrappa åå 10 proc han vill ha vid kontraktskrivn med köparen. Känner mig dum dom inte tänkt till!
Dum ska du inte känna dig. Mäklaren är proffs, du gör affären sällan. Den som är proffs måste kunna förklara så att kunden förstår, oavsett om det är en mäklare, en snickare, en elektriker, en IT-konsult, en läkare, en kock etc

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det verkligen så att han får betalt före så är det bara säga nej.

1,5% upp till en viss nivå, 8% över det.
Anta att ni säljer för 5 miljoner och gränsen för trappan ligger vid 4,5 miljoner.

Mäklaren får då 4,5 miljoner * 1,5% + 0,5 miljoner * 8 %. Dvs 67500 kr plus 40000 kr = 107500. Samtidigt får ni 500000 i handpenning (10%)

Men som sagt vill mäklaren ha pengar i förskott välj en annan mäklare. Vill mäklaren inte förklara så ni förstår och är trygga välj en annan mäklare.

Ni kan också be om en annan modell, fastpris eller rent procentsats.
Tack för ditt svar, av olika skäl är jag mentalt slut , sp tacksam för feedback

Rent konkret

Matchning kommer ske i kundregistret

Han tar 1.25 proc inklusiv trappa eller
1.5 utan trappa
-
Han föreslår utgångspris 4.900 000.kr

Bostaden är mindre så osäker ombostaden blur populär

Han vill ha 8 proc på överskjutande belopp över
4.900 000 kr. (Riktvärde är 4.700 000(

Tack vare din räkning inser jag nu hur stort 8 proc är.

Han visade protokoll på andra 20 bostäder i området sålda nu, och oriserna variera i kvm pris, deras dator hade räknat ut huset var värt
4.700 000 kr .

Varför skulle jag vilja tjäna 200 000 kr extra i trappan om han tar 8 proc av 200 000 kr från belopp överskjutande 4.700 000?

Han vill ha det när handoenningen ges .

Är detta att lura mig lite?

Tack för input

A555 Annn555 skrev:
Tack för ditt svar, av olika skäl är jag mentalt slut , sp tacksam för feedback

Rent konkret

Matchning kommer ske i kundregistret

Han tar 1.25 proc inklusiv trappa eller
1.5 utan trappa
-
Han föreslår utgångspris 4.900 000.kr

Bostaden är mindre så osäker ombostaden blur populär

Han vill ha 8 proc på överskjutande belopp över
4.900 000 kr. (Riktvärde är 4.700 000(

Tack vare din räkning inser jag nu hur stort 8 proc är.

Han visade protokoll på andra 20 bostäder i området sålda nu, och oriserna variera i kvm pris, deras dator hade räknat ut huset var värt
4.700 000 kr .

Varför skulle jag vilja tjäna 200 000 kr extra i trappan om han tar 8 proc av 200 000 kr från belopp överskjutande 4.700 000?

Han vill ha det när handoenningen ges .

Är detta att lura mig lite?

Tack för input
Korrigering, utgångspris ör 4.700 000 kr och
om 4.900 000 nås, får han trappa på 8 prov på allt över 4 900 000 kr. Trodde han menade 8 procrnt skylle utgå på dufferensen mellan 4700 K och 4900 k, dvs 8 proc oå 200 000 kr

Hans avtal han skrivit upoger 8 pric på belopp överskutande 4900 000 kr

Om det är 1.25% + 8% över 4.9 miljoner och det säljer för 5.1 miljoner blir arvodet 79750 kr=63750+16000.
Med 1.5% +0% över blir det 76500 kr arvode.

Så mäklaren tror alltså att det går att sälja för så mycket om han anstränger sig och vill ha lite extra arvode. Förmodligen lite mer.

Att han vill få betalt då handpenningen betalas är normalt. Om köparen senare drar sig ut får han då inte tillbaka handpenningen, eller kostnader som ni dragit på er - typiskt får köparen inte tillbaka någonting.

• Gilla
A555
  • Laddar…
Jag tror inte på en aggressiv trappa. Det ger ett skevt incitament där mäklaren inte kommer anstränga sig för ett svårsålt objekt, då belöningen är för liten, samtidigt som hen får orimligt mycket om det ”råkar” bli budstrid.

Om vi leker med tanken att mäklarens mål är att få in 100 tkr vid en försäljning för fem miljoner så skulle jag föredra en rak procentsats på 2 % än en där mäklaren fick 1,5 % upp till 4,5 Mkr (67,5 tkr) och 6,5 % på det överskjutande (32,5 tkr). (Jag vet att det inte var exakt de siffror du angav, men det var lättare att räkna på.)

Riskerna med en för aggressiv trappa är som sagt att mäklaren inte anstränger sig fullt om bonusnivån ändå inte kan nås, och att man ”ger bort” pengar vid en lätt affär.

Att mäklaren skulle lura dig genom att kräva betalt innan du har pengar att betala med skulle oroa mig betydligt mindre.

Redigerat:
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.