Hej, sambon och jag har precis köpt vårat första hus och ska snart flytta in, sjukt spännande!
Men något jag funderar på om jag borde åtgärda det direkt är krypgrunden. Det fanns ingen lukt alls i bostaden, men besiktningsmannen anmärkte att jordlukt fanns av jorden nere i krypgrunden. Jag själv kikade ner och kände inget alls, men en tränad näsa är förstås bättre än min.
Huset är ett älvsbyhus byggt -72 och ligger i norrbottens inland. Dessa brukar ha lukt&fukt-problem, därav att jag tänker att man bör åtgärda detta i förtid. Grunden är varken plastad och saknar förstås då avfuktare.
Jag har en tanke om att installera en fuktgivare vid inflytt och logga värdena under sommaren (om inte lukten direkt är värre). Har ni nåt tips på en prisvärd fuktgivare som kan avläsas inne i bostaden?
Och om grunden ska plastas finns ett problem: delar av grunden är helt oåtkomliga pga. jordmassor (eller sten?) sträcker sig bara 10cm under golvbjälklag. Stora delar av grund är närmare 2m mellan mark & golv. Är det bara att börja gräva där man inte kommer åt, eller ska detta göras mer aktsamt?
Tack på förhand!
Men något jag funderar på om jag borde åtgärda det direkt är krypgrunden. Det fanns ingen lukt alls i bostaden, men besiktningsmannen anmärkte att jordlukt fanns av jorden nere i krypgrunden. Jag själv kikade ner och kände inget alls, men en tränad näsa är förstås bättre än min.
Huset är ett älvsbyhus byggt -72 och ligger i norrbottens inland. Dessa brukar ha lukt&fukt-problem, därav att jag tänker att man bör åtgärda detta i förtid. Grunden är varken plastad och saknar förstås då avfuktare.
Jag har en tanke om att installera en fuktgivare vid inflytt och logga värdena under sommaren (om inte lukten direkt är värre). Har ni nåt tips på en prisvärd fuktgivare som kan avläsas inne i bostaden?
Och om grunden ska plastas finns ett problem: delar av grunden är helt oåtkomliga pga. jordmassor (eller sten?) sträcker sig bara 10cm under golvbjälklag. Stora delar av grund är närmare 2m mellan mark & golv. Är det bara att börja gräva där man inte kommer åt, eller ska detta göras mer aktsamt?
Tack på förhand!
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Finns det inga problem idag med väldigt konstig lukt eller påväxt så behöver du inte göra någonting........
Att de påstår att något kanske bör göras beror nog mest på att de flesta som besiktigar såklart även kan erbjuda ett fantastiskt paket med pryttlar som ska lösa det där som kostar pengar, drar ström, ska underhållas...............
Att de påstår att något kanske bör göras beror nog mest på att de flesta som besiktigar såklart även kan erbjuda ett fantastiskt paket med pryttlar som ska lösa det där som kostar pengar, drar ström, ska underhållas...............
Hej
Valfri väderstation med trådlösa sändare duger för att få en uppfattning om luftfuktigheten i krypgrunden. Till exempel denna:
https://www.clasohlson.com/se/Tradlos-vaderstation-med-3-givare/p/36-8991
Nackdelen är att mätvärdena nollställs varje midnatt. Finns dyrare varianter där alla mätvärden sparas och även kan hämtas för att kunna se variationen över mätvärden under en längre period.
Angående att gräva ut material så borde det gå bra att göra om inga stöd upp mot golvbjälklaget finns.
Beroende på hur högt marken ligger utanför kan det bli problem om du gräver bort jord innanför grundmuren och markstödet försvinner på insidan.
Valfri väderstation med trådlösa sändare duger för att få en uppfattning om luftfuktigheten i krypgrunden. Till exempel denna:
https://www.clasohlson.com/se/Tradlos-vaderstation-med-3-givare/p/36-8991
Nackdelen är att mätvärdena nollställs varje midnatt. Finns dyrare varianter där alla mätvärden sparas och även kan hämtas för att kunna se variationen över mätvärden under en längre period.
Angående att gräva ut material så borde det gå bra att göra om inga stöd upp mot golvbjälklaget finns.
Beroende på hur högt marken ligger utanför kan det bli problem om du gräver bort jord innanför grundmuren och markstödet försvinner på insidan.
Det gick fort, tack för alla svar! I mitt tycke är mögellukt bland det värsta som finns, och att ha det i sitt hem som sätter sig på kläder och allt är en mindre mardröm för mig - därav frågan. Men då lugnar jag mig och satsar på en väderstation eller fuktsensor som ni tipsat om här. Stort tack alla! 😀
Eftersom klimatet har ändrats sedan 1972 så är det ingen garanti att krypgrunden fortsätter vara i bra skick de kommande 50 åren. Att då börja med att övervaka luftfuktigheten är en billig och lätt sak för att sedan kunna ingripa och åtgärda om fuktigheten blir för hög.GoC skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 965 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 965 inlägg
Då kan det vara större nytta att fixa bra ventilation i huset om det inte är plaskblött nere i krypgrunden. 70-talshusen brukar ju tyvärr vara kända för att ha bristande ventilation så det kan vara vettigt att se över och framförallt kolla om det går att installera FTX.H Haxelll skrev:Det gick fort, tack för alla svar! I mitt tycke är mögellukt bland det värsta som finns, och att ha det i sitt hem som sätter sig på kläder och allt är en mindre mardröm för mig - därav frågan. Men då lugnar jag mig och satsar på en väderstation eller fuktsensor som ni tipsat om här. Stort tack alla! 😀
Okej, tack för tipset. FTX är ju en ganska saftig investering, där jag istället skulle kunna lägga pengarna på att addera en kamin (huset har idag endast fjärrvärme som värmekälla). Får man samma fördel avseende luftkvalité som FTX med F-ventilation? Priset verkar avsevärt mindre bara av att googla lite snabbt. Huset har idag självdragsventilation.Ossian K Olsson skrev:
Kamin är inget som förbättrar luftkvalitet (iaf inte nattetid när elden är släckt) eller sänker driftkostnad (ved är dyrt och kamininstallation går lätt på 30-40kkr)
En LLVP som komplement till fjärrvärme kan vara ekonomisk då man kan få 4-5 kWh värme för en kWh el på vår/höst (vintertid sjunker det till 2-3 kWh värme)
En bra FTX som man installerar själv behöver inte kosta mer än 40kkr, men det beror ju lite på hur planlösning ser ut. Om det är lätt att dra rör eller ej.
En FLVP som ersätter/dockas med fjärrvärmen kanske är en gyllene medelväg...
En LLVP som komplement till fjärrvärme kan vara ekonomisk då man kan få 4-5 kWh värme för en kWh el på vår/höst (vintertid sjunker det till 2-3 kWh värme)
En bra FTX som man installerar själv behöver inte kosta mer än 40kkr, men det beror ju lite på hur planlösning ser ut. Om det är lätt att dra rör eller ej.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 965 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 965 inlägg
Det är en saftig investering och den absolut största nyttan enligt mig är inte värmeväxlingen utan det är att du får rätt mängd luft i rätt rum. Med ett frånluftsystem så drar du ut rätt mängd luft men du har svårt att kontrollera vart luften kommer in.H Haxelll skrev:Okej, tack för tipset. FTX är ju en ganska saftig investering, där jag istället skulle kunna lägga pengarna på att addera en kamin (huset har idag endast fjärrvärme som värmekälla). Får man samma fördel avseende luftkvalité som FTX med F-ventilation? Priset verkar avsevärt mindre bara av att googla lite snabbt. Huset har idag självdragsventilation.
Men allt är bättre än självdrag och du kommer upptäcka att det luktar mer på vintern än på sommaren för att man inte vädrar på samma sätt då.
Sen kan en kamin vara en bättre värmekälla men en luftvärmepump kan vara bättre ekonomiskt.
TS bor i Norrbottens inland. Så vill man ha gratis ved som räcker till kamineldning kan man säkert fixa det utan större problem än lite motion. Fråga några skogsägare i närheten ifall det är OK att man rensar deras skog på lite döda och fallna träd.Ossian K Olsson skrev:
Kamininstallation skulle vara enbart för säkerheten (ett + är mysfaktorn förstås...) vid eventuellt strömbortfall. Hänt tidigare vid -40 och att då förlita sig på enbart värmeljus och filtar tills strömmen kommer tillbaka är inte superkul. Risken att det sker är liten, men det är alltså därför jag väger det ganska högt istället för andra renoveringar.Attitudeswe skrev:
Kamin är inget som förbättrar luftkvalitet (iaf inte nattetid när elden är släckt) eller sänker driftkostnad (ved är dyrt och kamininstallation går lätt på 30-40kkr)
LLVP är trevligt, framförallt för att kyla ner bostaden sommartid! Står också högt på önskelistan.
Det priset lät bra mycket trevligare än de 100-150kkr jag hittat på nätet, men där är förstås arbetet inräknat. Finns det någon bra guide hur man går tillväga för att ens kolla om FTX skulle funka i bostaden?
FLVP kräver alltså mekanisk frånluft förstås till en början? Kanske hade varit något, både fördelar med förbättrad inomhusluft samt komplement till fjärrvärmen!
Aah juste, jag fattar! Blev överraskad av Attitudeswe's prisuppskattning, går det att lösa för 40-60k känns det som ett bra val att satsa på.Ossian K Olsson skrev:
Det är en saftig investering och den absolut största nyttan enligt mig är inte värmeväxlingen utan det är att du får rätt mängd luft i rätt rum. Med ett frånluftsystem så drar du ut rätt mängd luft men du har svårt att kontrollera vart luften kommer in.
Men allt är bättre än självdrag och du kommer upptäcka att det luktar mer på vintern än på sommaren för att man inte vädrar på samma sätt då.
Sen kan en kamin vara en bättre värmekälla men en luftvärmepump kan vara bättre ekonomiskt.
Kamin var som nämnt ovan främst för säkerheten under vinterhalvåret. Nog för att fjärrvärmen funkar bra när den funkar, men det är vid den lilla risken att den plötsligt inte funkar alls jag funderat på kamin. Men luftvärmepump är både billigare, kyler sommartid och sprider värmen bättre än en felplacerad kamin (om jag fattat det rätt när jag läst på lite)