Hej!

Jag har ett litet kedjehus med ett ännu mindre garage på 15m2 mellan mig och grannen. När jag flyttade in var elementet sönderfruset men jag bytte det förra sommaren. Grejen är att det trots det har varit under 5 grader i garaget när det varit som kallast nu i vinter och jag är rädd att det ska frysa sönder igen. Eller vattenkranen som sitter lite bredvid. Förvarar också lite färgburkar och andra kemikalier där som inte bör frysa.

Jag har ingen aning om det räknas som kallgarage eller varmgarage. Ytterväggarna är 20 cm betongsten och innerväggarna är lättbetong. Hur och om taket är isolerat vet jag inte, det är spånskivor som innertak. Golvet är väl oisolerad platta på mark antar jag. Frågan är om det är garageporten som läcker mest värme. Det är en Car-In vikport och den är hyffsat tät men det lyser in på några ställen på sidorna.

Skulle det bli bättre om jag bytte garageport? Har funderat på slagport från Dörrtema och där finns de i 10, 18 och 21 graders utförande.

Eller är enstaka plusgrader vad man får räkna med i ett sånt garage?

L
Är tveksam till om porten egentligen spelar så fruktansvärd stor roll, om man jämför din med en nyare. Så fort man öppnar en kall dag tömmer man ut all värme ändå. Jag skulle hellre rekommendera att ha kompletterande uppvärmning iform av byggfläkt ställd på 10 grader, och köra den till och från när det föreligger risk för sönderfrysning av rör. Portbytet tycker jag ska sammanfalla med att den är uttjänad.

Porten är gammal men öppnar och stänger fint fortfarande så om det inte blir nån större skillnad lägger jag gärna pengarna på nåt annat. Tack för svar.

En fundering är om man kan / borde isolera skenorna på sidorna. Där är det ju bara metall mellan inne- och uteluften.

Närbild av en gammal metallskena på en port, som visar tecken på användning men inga isoleringsmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.