Byggahus.se
Något som kan vara bra att ha med i artikeln är att efter låneperioden på 3 år så göra ett nytt ”lån”. Man är alltså inte garanterad att fortsätta få låna pengar i av Enkla, eftersom det man har är inte ett bostadslån utan en bostadskredit. Har då marknaden sjunkit eller dylikt så kan det bli svårt att få ett nytt lån!

G Grim Pedersen skrev:
Något som kan vara bra att ha med i artikeln är att efter låneperioden på 3 år så göra ett nytt ”lån”. Man är alltså inte garanterad att fortsätta få låna pengar i av Enkla, eftersom det man har är inte ett bostadslån utan en bostadskredit. Har då marknaden sjunkit eller dylikt så kan det bli svårt att få ett nytt lån!
Bra sagt!

Min egna tanke om vi nu byter till enkla är att vi kommer bibehålla samma månadskostnad som i dagsläget, skillnaden blir dock att mer går till amortering istället. På så vis kan man skydda sig lite för framtiden och samtidigt betala tillbaks till sig själv.

• Gilla
Scout och 1 till
  • Laddar…
Hmm vänta nu. Om det räknas som kredit istället för lån så kan en uc säga
felaktigt att man har blankokredit istället för bolån. Detta kan göra att du inte får ett bensinkort eller ????

• Gilla
GenRLee
  • Laddar…
Jag är lite misstänksam över de här "uppkomlingarna". Iallafall den här senaste simplex är tydligen finansierade av resurs bank. Resurs bank är ju inte direkt känd för låga räntor. Utan har väl närmast som affärside att låna ut till människor som inte riktigt har råd att låna, och tjäna pengarna på kraftiga dröjsmålsräntor.

En kollega till mig nappade på erbjudande om "räntefritt" när han köpte en diskmaskin för en del år sedan. Han kunde betala, men valde "räntefritt". Då hanterades det av resurs bank. I avtalet stod det att det finns en avbetalningsplan A som är räntefri, och en plan B som har 36% effektiv ränta. Sedan långa haranger om att han själv kan byta från A till B när han vill. I en liten notis stod det att Resurs bank kan välja att byta från plan A till B om betalningarna inte sköts.

Efter något år missade kollegan en inbetalning med en dag. Då kom meddelandet att de automatiskt byter från avb. plan A till B. Kollegan kontaktar dem då och vill genast slutbetala. Nä det går inte nu måste du fullfölja plan B i 24 månader med 36% ränta, vi går inte med på förtida inbetalning.

Kollegan fick totalt spel, och hotade med både polis och annat, fick till slut slutbetala. Han var efteråt rädd att de skulle skicka polisen på honom, han hade tydligen hotat att både spränga deras kontor och lite värre saker...

Funderar på om det kan vara något liknande med det här bolåneerbjudandet, missa en dag, så tar vi huset...

G Grim Pedersen skrev:
Läsvärd artikel på ämnet

https://www.breakit.se/artikel/1235...r-ar-risken-med-att-flytta-bolanen-till-enkla

• Gilla
Grim Pedersen
  • Laddar…
https://www.breakit.se/artikel/1235...r-ar-risken-med-att-flytta-bolanen-till-enkla

Om man tänkt bo kvar länge och har en viss marginal vid ett prisfall på bostadsmarknaden så verkar Enkla vara ett bra alternativ!

Så ligger man på 85% belåningsgrad skulle jag nog avråda ifrån detta.

Är själv väldigt sugen, men i mitt egna fall ser jag inte någon framtida prisnedgång om 3 år då infrastruktur/tågstation står färdigt här 2021.

Kort och gott, i vårt fall sitter vi rätt säkert och det är nog sådana saker man ska ta i beaktning innan man hoppar på något sånt här.

• Gilla
Grim Pedersen
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Du hann före :crysmile:
Ja det var jäklar på håret! :cool:

M mellergard skrev:
Hmm vänta nu. Om det räknas som kredit istället för lån så kan en uc säga
felaktigt att man har blankokredit istället för bolån. Detta kan göra att du inte får ett bensinkort eller ????
Inte säker på hur der ser ut på en UC men det är inget traditionelt bolan, och därmed har man heller inte samma rättigheter och skyldigheter som vid ett sådant.

Nu verkar Enkla ha kompleterat lite uppgifter och man verkar vara rätt säker på att få låna till samma ”eller liknande” vilkor. Liknande kan lika gärna betyda 9,5% som 0.95 eftersom det är ett kreditiv och inte ett huslån. Enkla har tillstånd för byggnads/fastighetskredit men inte bolan.

Det betyder också att man kommer att få svårt att flytta från dom. Om man har blankolån på 5 M så är det inte någon bank som kommer att änns titta på siffrorna. Vi råkade ut för detta för 3 månader sedan då landshypotek avslog vår ansökan eftersom vi hade byggkreditiv fortfarande aktivt efter vårt husbygge. Man borde kanske kolla upp detta innan man blir kund

M mellergard skrev:
Det betyder också att man kommer att få svårt att flytta från dom. Om man har blankolån på 5 M så är det inte någon bank som kommer att änns titta på siffrorna. Vi råkade ut för detta för 3 månader sedan då landshypotek avslog vår ansökan eftersom vi hade byggkreditiv fortfarande aktivt efter vårt husbygge. Man borde kanske kolla upp detta innan man blir kund
Jag förutsätte att man ändå har huset som säkerhet, men det kanske syns som blanco ändå!

Det känns som om man ska avvakta någon vecka till innan man fattar ett beslut.

Alla farhågor/frågetecken kommer garanterat bli besparade inom den närmsta tiden skulle jag tro.

J Jarlsgård skrev:
Det känns som om man ska avvakta någon vecka till innan man fattar ett beslut.

Alla farhågor/frågetecken kommer garanterat bli besparade inom den närmsta tiden skulle jag tro.
Och besvarade ;)

G Grim Pedersen skrev:
Och besvarade ;)
Autocorrect.... Dagens mobiler, tacka vet jag 3310!:cool:

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
harry73
Stora fördelen med enkla är att de förhoppningsvis pressar räntorna hos riktiga bankerna.
Det kommer att gynna alla. Själv skulle jag inte byta till enkla efter ha läst artikeln i inlägg 65 och 66

• Gilla
Grim Pedersen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.