59 252 läst · 236 svar
59k läst
236 svar
Bonniers Enkla bakom bästa bolåneräntan på 0,95 procent
Jag pratade med dem och frågade. Ny kreditprövning görs och nytt erbjudande ges. Hur sannolikt det är att räntan blir högre kan man bara spekulera i. Personen poängterade dock att 0,95% inte är en lockränta.T Tanax skrev:
Om den kkar då är det aktieägarna och andra långivare som vill ha sina investerade pengar tillbaka. Då ska alla som har lånat från de betala tillbaka sina skulder, alltså flytta över lånen till någon annan. Om privat ekonomin är fortfarande i ordning då skulle det inte vara nåt stort problem annat än att lägga om lånet.T Tobias Bohlin skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 433 inlägg
Har du redan hunnit byta till Enkla? Hur kan du ha hunnit med det? Enligt mina uppgifter från Hypoteket så behöver man inte själv begära ut amorteringsunderlag från sin gamla bank och jag förutsätter därför (kanske felaktigt) att det är likadant för övriga bostadskreditinstitut.engs skrev:
Dock måste man fortfarande ringa till sin gamla bank (för Nordea ivf) och begära ut amorteringsunderlaget, som sen skickades hem med snigelpost. Det gick tydligen inte att sköta digitalt. Antar att Enkla inte har en digital lösning på det då det är beroende av den andra banken?
Borde vara lagkrav på att sådant ska kunna ordnas direkt mellan de båda bankerna (alt. bostadskreditinstitut).
Men nu när jag tänker på det så kanske det inte har något alls att göra med varandra.
Jag håller med dig att det borde vara lagkrav på att man ska slippa den saken. Eller åtminstone att man själv kan hämta ut den enkelt via sin internetbank såsom SBAB har det.
Administrator
· Skåne
· 6 433 inlägg
Jag hade önskat att vi hade detta formulär hos oss men eftersom vi inte har det så får du använda den här för att räkna fram hur stor ränteskillnadsersättningen kan tänkas bli: https://www.konsumenternas.se/lana/olika-lan/om-bolan/ranteskillnadsersattningP peter_73 skrev:
Men om du bara behöver lånet i ett år skulle jag överväga Landshypotek. Deras boränta ligger på 0,99 (vid 50% belåningsgrad), 1,09 (vid 60%) och 1,29 (vid 70%).
Var nog otydlig men nej, inte till Enkla, däremot Avanza/Stabelo. De skulle ha in amorteringsunderlaget.Per Eskilsson skrev:
Har du redan hunnit byta till Enkla? Hur kan du ha hunnit med det? Enligt mina uppgifter från Hypoteket så behöver man inte själv begära ut amorteringsunderlag från sin gamla bank och jag förutsätter därför (kanske felaktigt) att det är likadant för övriga bostadskreditinstitut.
Men nu när jag tänker på det så kanske det inte har något alls att göra med varandra.
Jag håller med dig att det borde vara lagkrav på att man ska slippa den saken. Eller åtminstone att man själv kan hämta ut den enkelt via sin internetbank såsom SBAB har det.
Därför jag var nyfiken hur de digitaliserat den biten. Svaret är genom att de undviker helt?
Administrator
· Skåne
· 6 433 inlägg
Jag tror ingen av uppstickarna har efterlevandeskydd på sina bolån.M maxmsm skrev:
Om detta är superviktigt för dig så ska du nog vända dig till någon av de traditionella bankerna eller att nappa på ett av uppstickarnas erbjudande och komplettera det med att köpa en vanlig livförsäkring hos ett försäkringsbolag. Det sistnämnda skulle jag tro blir billigare (åtminstone på totalen) istället för att köpa denna tjänst via banken.
Citat från Svenska Dagbladet:
"Så mycket kostar låneskyddet
Nordea: Skyddet kostar 3,95 procent av den försäkrade månadskostnaden. Har du en månadskostnad på 7 000 kronor (inkluderat ränta och amorteringar) så blir det 277 kronor i månaden. För dödsfall finns inget låneskydd, då gäller vanlig livförsäkring.
SEB: 277 kronor vid en försäkrad månadskostnad på 7 000 kronor. Låneskydd med livförsäkring kostar 753 kronor för den som är 50 år och försäkrar maxbeloppet 1,8 miljoner kronor.
Handelsbanken: Gratis låneskydd för den som samlar alla sina lån och bankaffärer hos banken. För försäkring mot dödsfall erbjuds en livförsäkring, och premien för att försäkra 2,9 miljoner kronor är 541 kronor i månaden om du är 50 år.
SBAB: 328 kronor i månaden för den som är 50 år och har en månadskostnad på 7 000 kronor. Med livförsäkringsdel kostar skyddet 957 kronor i månaden. Då försäkras 3 miljoner kronor i bolån, mer än hos de andra bankerna.
Swedbank: Erbjuder vanlig livförsäkring i stället för låneskydd."
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 433 inlägg
För två veckor sedan frågade jag Hypoteket om jag måste beställa amorteringsunderlag från min befintliga bank. Svaret jag fick var:engs skrev:
"Gällande amorteringsunderlag så kommer vi inte kräva detta. Vi kommer dock vilja ha information av dig om när du först tog det lån du vill flytta till oss. Den värderingen vi gör när du ansöker blir sedan amorteringsgrundande om du träffas av amorteringskraven."
Det sistnämnda (det jag fetmarkerat) i Hypotekets går stick i stäv mot det svar som Nomies tidigare idag fick när han ringde Enkla.
Jag sammanfattar:N Nomies skrev:Ringde precis Enkla...
Han menade dock att på grund av att Enkla inte är en bank, utan enbart jobbar med bolån, omfattas de inte av diverse amorteringskrav. Han menar att man med dagens regler även kan amortera 0%, oavsett belåningsgrad eller relation till lön. Kan detta verkligen stämma? Jag kan fortsätta amortera 2% som jag gör nu, men osäker om den lägre räntan är värt det om jag blir tvungen att amortera 1% ytterligare då jag ligger strax över 4,5 årsbrutto i lån.
Landshypotek och Avanza kräver amorteringsunderlag som man själv måste beställa från sin befintliga bank.
Hypoteket kräver inte amorteringsunderlag medan ingen än så länge vet huruvida Enkla kommer kräva det eller ej.
Intressant är att Enkla tydligen inte kräver amortering (eftersom de inte är en bank, bara ett bostadskreditinstitut) medan Hypoteket (som också är ett bostadskreditinstitut) gör det om man träffas av amorteringskraven.
Redigerat:
Hur fungerar det med att flytta över detta lånet? Om man binder upp sig på tre år, kan man sälja sitt boende under tiden och köpa ett nytt eller måste man betala ränteskillnaden till Enkla då?
Administrator
· Skåne
· 6 433 inlägg
Vet inte hur just Enkla hanterar ett bostadsbyte men skulle tro att det funkar som hos övriga banker.D Danne12345 skrev:
SBAB skriver t ex så här:
”Om du vill slippa betala ränteskillnadsersättning på dina bundna lån i samband med en försäljning kan det finns två möjligheter:
1. Banken godkänner att du tar med dig dina befintliga lån och villkor till att belåna din nya bostad och därmed fortsätter vara kund i samma bank. Detta förutsätter att du har skrivit ett försäljningskontrakt på bostaden du säljer men att du flyttar in i din nya bostad innan du lämnar den du säljer.
2. Köparen av din bostad vill och tillåts av banken att ta över dina lån och villkor. Lånen skrivs då över på köparen och därmed behöver du inte betala någon ränteskillnadsersättning.”
Administrator
· Skåne
· 6 433 inlägg
Förmodligen inte. Det verkar som om Enkla har hittat en lucka i FIs nya regler, som specifikt verkar gälla för banker men inte bostadskreditinstitut.H Holmspel skrev:
Luckan innebär att bostadskreditinstitutet Enkla inte måste följa de nya amorteringsreglerna och därmed kan vara mer flexibla i sin hantering av sina amorteringskrav. Även om FI täpper till denna lucka, t ex i höst, så tror jag inte den kommer påverka de som tar ett nytt lån nu.
Men ingen vet, myndigheter och staten verkar kunna kunna göra som de vill ibland.
Detta ger Enkla ytterligare en USP (unique selling point) framför de traditionella bankerna. Ska bli intressant och följa om Avanza och Hypoteket (som också är bostadskreditinstitut) också öppnar upp för att göra avsteg från de nya amorteringskraven.
När jag ansökte hos Hypoteket så krävde dom inte något amorteringsunderlag.engs skrev:
Dock måste man fortfarande ringa till sin gamla bank (för Nordea ivf) och begära ut amorteringsunderlaget, som sen skickades hem med snigelpost. Det gick tydligen inte att sköta digitalt. Antar att Enkla inte har en digital lösning på det då det är beroende av den andra banken?
Borde vara lagkrav på att sådant ska kunna ordnas direkt mellan de båda bankerna (alt. bostadskreditinstitut).
Edit. Såg att Per E redan skrivit om detta i ett tidigare svar.