59 259 läst · 236 svar
59k läst
236 svar
Bonniers Enkla bakom bästa bolåneräntan på 0,95 procent
Här kommer en "gissning" i ämnet https://digital.di.se/artikel/seb-enklas-bolan-kan-fa-betydande-inverkan-pa-marknadenC CHolden skrev:
Tror inte dom bryr sig nämnvärt. Inte än iaf.
Ge det något eller några år så kommer det nog att vara skillnad.
De klassiska bankerna har majoriteten av kunderna och folk är generellt väldigt bekväma med det dom har även om det är dyrare.
Ge det något eller några år så kommer det nog att vara skillnad.
De klassiska bankerna har majoriteten av kunderna och folk är generellt väldigt bekväma med det dom har även om det är dyrare.
Administrator
· Skåne
· 6 433 inlägg
Danske Bank är kanske ingen storbank (i Sverige åtminstone) men deras svar för en vecka sedan var deras 6-åriga-sov-gott-ränta på 1,95%. God natt storbankerna!, säger jag. Någon omvärldsbevakning förväntar man väl sig att de har?
https://danskebank.se/sitecore/cont...ress/nyhetsarkiv/press-releases/2018/12032018
https://danskebank.se/sitecore/cont...ress/nyhetsarkiv/press-releases/2018/12032018
Det är nog min åsikt också - dessvärre ! Innan en större marginalsänkning sker ner till kontorsnivå ute i landet har nog många månader passerat .H Holmspel skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 433 inlägg
Jag tror att förändringen kommer gå fort. När gemene man får upp ögonen för att det numera via mobilt bankID är superenkelt att byta bolåneaktör och i många fall halvera största boendekostnadsposten så kommer de att göra det.H Holmspel skrev:
Den nya EU direktivet PSD2 gör att bankerna inte längre har monopol på uppgifterna om oss vilket gör det lättare att uppnå en bättre konkurrens på bolånemarknaden. Nu behöver du i många fall inte blanda in din befintliga bank i ditt bolånebyte, den nya banken fixar det åt dig. Bra tycker jag.
Det är nog så att folk uppfattar det som krångligt att byta. Men om det verkligen är som Enkla säger "klicka, klicka, byt" så tror jag nog att gammelbankerna kommer se sina marginaler flyga all världens vägH Holmspel skrev:
Tips: läge att inte ligga så tungt i bankaktier
Ringde FI och fick tips om att kika i föreskrifterna FFFS 2016:16, som bland annat listar vilka bolagsformer/typ av institut som omfattas av det första amorteringskravet. Mycket riktigt finns inte bostadskreditinstitut med i listan, vilket är vad Enkla är.N Nomies skrev:Ringde precis Enkla för att höra mig för lite och se vad som kan tänkas vara haken. Enkla har enligt den anställda varit igång 1 dag och personen var inte så värst påläst och svarade med väldigt skakig röst. Stackarn.
Han menade dock att på grund av att Enkla inte är en bank, utan enbart jobbar med bolån, omfattas de inte av diverse amorteringskrav. Han menar att man med dagens regler även kan amortera 0%, oavsett belåningsgrad eller relation till lön. Kan detta verkligen stämma? Jag kan fortsätta amortera 2% som jag gör nu, men osäker om den lägre räntan är värt det om jag blir tvungen att amortera 1% ytterligare då jag ligger strax över 4,5 årsbrutto i lån.
Ja så blir det nog. Enligt FI så går man på när lånet togs, men flyttar man från dem så går det troligtvis på datumet som lånet flyttades in till dem, då det blir ett nytt lån.Nyfniken skrev:
Det sätter konsumenter i ett underläge när dessa 3 år är över. Flyttar man till Enkla så flyttar man ju lån som tagits före 2018-03-01, alltså lån undantagna det senaste amorteringskravet på 1% extra vid belåning över 4,5 årsbrutto. Men vid omförhandling och eventuell flytt åker man ju på denna 1% extra om man fortf. är lika högt belånade.
Administrator
· Skåne
· 6 433 inlägg
Du menar att ett bolån skulle räknas som nytt om man går från ett bostadskreditinstitut till en vanlig bank?Nyfniken skrev:
Om så är fallet och man tycker att det är ett problem så får man väl byta till ett annat bostadskreditinstitut?
Just nu har FI godkänt 10 bostadskreditinstitut (och ytterligare minst två står på kö):
Compricer AB
Consector AB
Euria AB
Finanskollen i Sverige AB
Freedom Finance Kreditservice AB
Hypoteket Bolån Sverige AB
Simplex AB (Enkla Klick. Klick. Flytta.)
Stabelo AB (Avanza Bolån+)
Svensk Hypotekspension AB
Tink AB
Dessa tio har ansökt och fått tillstånd från Finansinspektionen att bedriva bostadskreditgivning, konumentkreditgivning, bostadskreditförmedling eller konsumentkreditförmedling.
Redigerat:
Många fortsätter dåliga el-avtal, mobilabonnemang m.m just för att det är "tryggt", "det har alltid fungerat", men även som du säger för att det kan tyckas vara krångligt även om själva bytet är helt bekymmersfritt och tar 10-15 minuter av sin tid.S surfarn skrev:
Många tänker att vad gör man t ex när 3 år har gått? Kryper in hos sin gamla bank och ber om att få komma tillbaka och få samma rabatter som tidigare, byter kreditinstitut eller bara fortsätter hos t ex Enkla även om räntan blir högre?
Den yngre generationen kommer såklart att vara den kundgrupp som är mest benägna att byta då de också är de minst trogna och van vid förändringar.
Dock måste man fortfarande ringa till sin gamla bank (för Nordea ivf) och begära ut amorteringsunderlaget, som sen skickades hem med snigelpost. Det gick tydligen inte att sköta digitalt. Antar att Enkla inte har en digital lösning på det då det är beroende av den andra banken?S surfarn skrev:
Borde vara lagkrav på att sådant ska kunna ordnas direkt mellan de båda bankerna (alt. bostadskreditinstitut).
Är också nyfiken på vad som händer efter 3 år. Stod väldigt tvetydigt i deras FAQ.
Utöver det är det väldigt tråkigt att de inte ger ut lånelöfte. Jag som precis sålt bostad och ska köpa ny bostad med ett nytt lån kan således inte ansöka hos Enkla :/
Utöver det är det väldigt tråkigt att de inte ger ut lånelöfte. Jag som precis sålt bostad och ska köpa ny bostad med ett nytt lån kan således inte ansöka hos Enkla :/