Byggahus.se

Bomljud och klinkersläpp kök

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag köpte för ett par år sedan ett hus med byggår 2008.

Första vintern visade sig golvet i köket vara kallt och vi hade besök av rörläggare och elektriker.
    Elektrikern demonterade ställdon till aktuell slinga för "en första kontroll" och det visade sig inom ett dygn att värmen kom. Rejält. Då bekräftelse var gjord, så monterades ställdon tillbaka.

Efter några dagar, märker i bomljud på flera klinkers, efter några veckor så har i stort sett alla klinkers bomljud.

Min misstanke är att den snabbt ökande värmen har gjort att klinkers och underliggande betongplatta rört sig olika, plattan hann väl helt enkelt inte med när värmeökningen kom så snabbt på.

Är det någon som, med ovanstående förklaring, kan känna sig igen? Någon duktig plattsättare som har erfarenhet av liknande? Eller en riktigare förklaring?

Jag är i en liten tvist med säljare (ett bolag...) om orsak till skada. Min mening är att det är hans ansvar då det var hans hantverkare som var hemma hos mig och demonterade ställdon.

Tacksam för hjälp,
    Mvh Emil

2. Åsa Lund
    Medlem · Nivå 15
    Har för mig att det finns en maxtemperatur för golvvärme när det ska vara klinker på. Kolla på BKR, de borde ha info

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 7
    Har golvet varit avstängt länge kan fukt transporteras bort för snabbt o leda till problem likt dina. Det har jag läst iaf. Därav ska man börja värma sakta efter exempelvis sommaruppehåll

• Laddar…
  4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Off Topic
    Golvvärme på, nu mitt i bästa sommaren?

Var bor du någonstans?

Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten Emil :)

• Laddar…
  5. E
    Medlem Nivå 1
    Hej

Tack för era kommentarer!

Killen som utförde jobbet var hos under sommartid, så det hade inte gått många droppar värme genom slingorna veckorna oh månaderna innan det. Kan tänka mig värmen ökade 20 grader i golvet på ca et dygn.

Teorin med fukt är intressant, det vill jag minnas jag har läst själv tidigare.

Mvh Emil

6. J
    Medlem · Nivå 10
    Nja, när det gäller trägolv så finns det begränsningar på hur hög värmen skall vara.
    När det gäller klinker (läs lera) så tål den mer än vad en värmeslinga klarar av att värma.

Huset är byggt 2008, har värmegolvet aldrig fungerat?
    Det känns för mig konstigt att plattorna skulle bli bomma pga att det tillförs värme, inte om det utfört på rätt sätt!
    Är du säker på att plattorna inte var bomma redan innan värmen sattes på?
    Och ytterliggare en fråga....vet du om det ligger flytspackel under klinkern?
    Ju längre en gjuten platta står, desto bättre är det innan värme slås på....