Byggahus.se

Bolla tankar om ränteläge, amortering och ev omvärdering

1. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 842 inlägg

olofh

Renoveringsnovis
    Kanske mkt text men skulle vilja ha lite input på mina tankar om räntenivåer etc. Vi är en småbarnsfamilj som haft huset i snart 4 år. Senaste 2 åren har vi haft låst ränta hos danskebank på 1.28 vilket varit helt ok. Lånet är nere på ca 3.6 mkr nu men bindningen löper ut siste feb.

Jag kontaktade sbab och har nu erbjudande om 1,26 på 3 mån rörlig resp 1,06 på 2/4/6 års låst.
    Personligen tror jag inte räntorna kommer bli särskilt mkt lägre, eller högre, närmsta 2 åren så kan gärna låsa på 2 år för att få en lägre ränta än rörlig. Sista 2 åren har det har lönat sig för oss (tror jag). 4 år är däremot mer vanskligt men 1,06 känns ändå helt ok även om det i slutet av den perioden ev skulle gå att få ner den något ytterligare. Finns en bekvämlighetsfaktor med låst också.

Fråga 1) Vad siar ni om gällande ränteläget framöver kontra det erbjudande jag har fått?

Fråga 2) Hur är det med låst bolån kontra ny värdering och ev utökning av lånet? Kan man omvärdera även om man har låst bolån för att utöka låneutrymmet?

Har under tiden helrenoverat huset och även inrett vinden, satt in takfönster och fått ett nytt sovrum samt ett allrum. Samtidigt skulle vi i framtiden (om ca 2-3 år) vilja riva garagedelen och bygga ut där (vanlig manöver för alla hus i dessa kvarter). För detta skulle vi ju behöva ta lån. ca 1 miljon kanske (killgissning ca 30tkr/m2).

SBAB gissade att bef renoveringar idag skulle kvala in som grund för omvärdering även om det inte gått 5 år sen köp. Men samtidigt så gav deras datorvärdering ett värde på 5,6mkr vilket är 1,1 mkr mer än vad vi köpte för. Så den enda skillnaden i dagsläget det skulle ge är en möjlighet till sänkt amorteringsgrad vilken vi inte är i behov av (tycker amorteringen är en bra sparform för oss, särskilt med lite värdeutveckling på huset).

Fråga 3) Ska vi avvakta med en omvärdering tills det är dags att dra igång ev utbyggnad för att då få loss låneutrymme?

2. J
    Medlem · 22 inlägg

JDoppingen

Medlem
    Hej,

1: Liksom du har jag svårt att tro att räntorna kommer bli varken mycket högre eller lägre de närmsta åren, det tror inte bankerna heller eftersom du kan binda till såpass låg ränta.

2: Ni kan värdera om vid en utökning även om ni har bundna lån, däremot får de bundna lånen inte lägre ränta (eller högre) om det nya värdet skulle ge en annan ränta.

3: Om ni ändå inte tänkt att amortera mindre i dagsläget så är det bättre att vänta med att uppdatera det amorteringsgrundande värdet eftersom ni själva också verkar tro att bostadsvärdena kommer fortsätta öka. Om värderna fortsätter att öka så kommer ni få ett ännu högre värde låst i 5 år om ni väntar.

mvh

3. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 842 inlägg

olofh

Renoveringsnovis
    tack. Fick samma svar från banken förutom på punkt 3 där hon väldigt gärna ville att jag skulle värdera om nu för att sänka amorteringsgraden (antar pga att de tjänar mer pengar på oss ju längre låne-perioden blir)

tror vi kommer köra på 2årigt

• Laddar…
  4. F
    Medlem · Östergötland · 161 inlägg

fribygg

Medlem
    På fråga 3 bör ni vänta till efter planerade till och ombyggnader med ny värdering.
    Spara ordentligt tills det är dax att bygga så ni kan hålla ner lånesumman på byggnadskreditivet och gör en ny värdering efter bygget om ni behöver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.