Hej!
Är det något nytt att bankerna börjat räkna på om man äger en bil när man tar bolån?
Jag och min särbo har en önskan om att köpa hus inom snar framtid, eller helst igår, och jag har kikat på olika banker och fyllt i deras bolånekalkyler ett par gånger under de senaste 1-2 åren.
Idag gick jag in på swedbank och fyllde i en bolånekalkyl av ren nyfikenhet då räntorna stigit osv. Där fanns då en post om att fylla i om man äger eller leasar en bil. Denna post har jag inte sett tidigare.
Vi båda äger en varsin bil, inga märkvärdiga dyra bilar. Ingen av oss har lån på bilarna så därför fyllde jag inte i att det fanns övriga lån.
Vart lite smått förvånad när bolånet sjönk med 400 000kr när jag fyllde i att vi äger EN bil. Då en bil är vad vi kommer behöva om vi flyttar ihop till något av de områdena vi tänkt oss.
Jag vet såklart att det kostar att äga en bil med allt vad försäkring,drivmedel och reparationer osv heter. Men 400k ner för de?

Med inflationen, ökade räntor och nu det här så känns drömmen om hus så långt bort...
Min särbo har även 2 barn ensam på heltid som bankerna räknar på ska kosta 6000 kr/mån per barn så där sjunker bolånet flera hundra tusen också. Endast en bank har hittills haft en post där man får fylla i om man får underhållstöd, vilket han får fullt för båda.

Ska barnbidrag och underhåll läggas på under inkomst/mån på ena personen eller är det så enkelt att bankerna inte räknar med detta?

Är rätt intresserad av privatekonomi. Och tycker själv att jag ganska påläst om kostnader när jag suttit och räknat själv och genom kalkyler för bolån . Alltid haft tex pantbrev och lagfart med i beräkningar osv.

Men kände mig bara lite golvad av allt nu när kalkylen sänks med så mycket. Drömmen om hus och ett gemensamt hem känns så mer avlägsen nu.

• Gilla
  • Wow
  • Arg
  • Haha
39x och 18 till
  • Laddar…
Du får väl boka ett personligt möte med banken, eller ringa dem istf att fylla i ett formulär på webben? En människa tenderar att vara mer flexibel.

• Gilla
  • Haha
ullak40 och 40 till
  • Laddar…
Skulle säga att det är väl rätt av banken. Bil kostar mycket mer än vad folk räknar med

Det har varit "vidlyftiga" kalkyler innan som gjort att folk lånat mer än de egentligen hade råd med och nu sitter med väldigt tunga levnadskostnader.
Dessa kalkyler ska man INTE se som ett straff och att banken håller en från ett hus. Man ska istället se det som att man behöver den marginalen med hus

Men som Possum skriver. Boka ett möte med banken istället. Då kan du framföra dina argument.

(Sen när du skriver ÄGER så antar jag att du då menar att ni har noll i lån på denna och att den inte är leasad)

• Gilla
  • Wow
dekagon och 25 till
  • Laddar…
Sälj bilarna eller skriv över på någon annan under tiden ni köper hus. Förstnämnda ifall ni inte bryr er om just era bilar eller det andra alternativet ifall ni gärna vill ha kvar dem.

Bankerna har blivit mycket hårdare det senaste året och tyvärr har deras kalkyler en väldigt fyrkantig bild av hur en vardagsekonomi ser ut. Oftast har man själv mycket bättre koll på vad man klarar av och inte klarar av ekonomiskt. Barnen blir förstås desto svårare men ifall ni får underhållsstöd kan säkerligen kostnaden för barnen räknas om av en riktig bankman.

Har man två barn på halvtid räknas det t. Ex som att man har två barn på heltid men när jag lånade till bostad senast räknade bankmannen med två "halva" barn så bara ett barn räknades med i kalkylen.

Edit: Min erfarenhet säger också att Swedbank inte är den lättaste banken att få lån i.

• Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Sälj bilarna eller skriv över på någon annan under tiden ni köper hus. Förstnämnda ifall ni inte bryr er om just era bilar eller det andra alternativet ifall ni gärna vill ha kvar dem.

Bankerna har blivit mycket hårdare det senaste året och tyvärr har deras kalkyler en väldigt fyrkantig bild av hur en vardagsekonomi ser ut. Oftast har man själv mycket bättre koll på vad man klarar av och inte klarar av ekonomiskt. Barnen blir förstås desto svårare men ifall ni får underhållsstöd kan säkerligen kostnaden för barnen räknas om av en riktig bankman.

Har man två barn på halvtid räknas det t. Ex som att man har två barn på heltid men när jag lånade till bostad senast räknade bankmannen med två "halva" barn så bara ett barn räknades med i kalkylen.

Edit: Min erfarenhet säger också att Swedbank inte är den lättaste banken att få lån i.
Tack snälla för svar.

Ja, hårdade har de blivit och de är ju bra... Men precis som du säger känns de väldigt fyrkantiga...

Har hört från många att swedbank är sisådär. Själv har jag jag endast tagit ett litet bolån där för några år sedan som gick problemfritt men de förstår jag ju hade mycket att göra med att det va ett litet lån till en bostadsrätt med mycket låg avgift...

Att skriva över bilen kan va ett alternativ.
Den andra är ändå tänkt att säljas vid eventuell flytt till de områdena vi kollat på, isf skulle jag ha gångavstånd/cykelavstånd till jobbet.

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jo, de räknar något udda. Tex räknar de inte med barn när unga par köper villa om de inte finns vid köpet.

Men räkna med en bil om det är vad ni räknar med efter köpet. Räkna även in underhållet i inkomsterna. Sedan får ni vara öppna med hur ni räknat när det väl kommer till kritan.

• Gilla
JoeGus och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker såklart att det är bra att bankerna är hårdare än de tidigare varit !
Jag vart bara väldigt förvånad över att bolånet i kalkylen sjönk med 400 000kr för en bil som man inte har något lån på. Det kändes så mycket .

Jag vet att bilar kan kosta multum att laga om de går sönder. Jag har väl också både haft lite tur med mina bilar men även med att ha familj som mekar bilar. så även om jag gjort ett par större reparationer som kostat en hel del så har jag sluppit arbetskostnaden ... så ja, jag kanske är lite naiv då...

Och ja, jag skrev äger då vi äger bilarna. Ingen av oss har några lån på någon av dom.

Tack för länken till mitt tidigare inlägg, jag känner mig rätt novis på de här med forum på nätet och hade svårt att leta upp de gamla inlägget.

• Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, de räknar något udda. Tex räknar de inte med barn när unga par köper villa om de inte finns vid köpet.

Men räkna med en bil om det är vad ni räknar med efter köpet. Räkna även in underhållet i inkomsterna. Sedan får ni vara öppna med hur ni räknat när det väl kommer till kritan.

Tack
Nej precis, ett par vänner va gravida när de gick till banken när de ville bygga hus. Där räknades inte de okmmande barnet in då han inte var född ännu men va beräknad att komma innan huset stod färdigt.

Jag får räkna med underhåll härda efter och va ärlig med att de är inräknat .

• Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Mitt sänktes rejält när jag la in sambon i kalkylen. Så vi tog bort henne och jag äger huset själv (på bådas överenskommelse såklart)

De tog inte hänsyn till att hon har ganska mycket pengar på banken och när hon frågade för en del år sen så fick hon inte bli delägare heller. För att hon inte hade fast jobb (hon hade egentligen kunnat casha sin del)

Då gällde det Swedbank, LF och handelsbanken.
Handelsbanken sänkte sitt muntliga 1,1 mille till 395000 när det blev skarpt läge.

Men man ska prata med de öga mot öga. Min förra bankkvinna var vettig då jag fick henne att förstå att alla schablonbelopp som de har med är patetiska.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Mitt sänktes rejält när jag la in sambon i kalkylen. Så vi tog bort henne och jag äger huset själv (på bådas överenskommelse såklart)

De tog inte hänsyn till att hon har ganska mycket pengar på banken och när hon frågade för en del år sen så fick hon inte bli delägare heller. För att hon inte hade fast jobb (hon hade egentligen kunnat casha sin del)

Då gällde det Swedbank, LF och handelsbanken.
Handelsbanken sänkte sitt muntliga 1,1 mille till 395000 när det blev skarpt läge.

Men man ska prata med de öga mot öga. Min förra bankkvinna var vettig då jag fick henne att förstå att alla schablonbelopp som de har med är patetiska.
Åh :/ det hände en bekant till mig också. Eller hans flickvän hade säsongsjobb som hon jobbat på i 8+ år. Jobbade både vår/sommar och höst/vinter säsongerna. Något slags kontakt på 10mån om året men jobbade de andra två månaderna på samma företag med annat. Vet inte exakt hur de va upplagt men där vart det också nej och han fick stå på de själv...

Jag får nog ta och boka in ett möte ändå.
Egentligen vill jag inte gå till någon på min bank, swedbank, då jag endast hört negativt om dom vid bolån till villa. Har själv bara erfarenhet av ett mindre bolån till bostadsrätt...

Skumt, det borde ju aldrig bli sämre för att ytterligare en står på lånet. Vår första bank backade från lånelöftet när det kom till affär. Det för att min partner då gick på vikariat. Något jag varit tydligt med redan när vi fick lånelöftet. Men en annan bank, med kontor tittade på verkligheten. Det var i en bransch där det var svårt att komma in på tillsvidare tjänster, men arbetslösheten var extremt låg. Så om man pratar med en bank som faktiskt har kontor så går det att räkna på verkligheten i stället för schabloner.

• Gilla
ansgar46 och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skumt, det borde ju aldrig bli sämre för att ytterligare en står på lånet. Vår första bank backade från lånelöftet när det kom till affär. Det för att min partner då gick på vikariat. Något jag varit tydligt med redan när vi fick lånelöftet. Men en annan bank, med kontor tittade på verkligheten. Det var i en bransch där det var svårt att komma in på tillsvidare tjänster, men arbetslösheten var extremt låg. Så om man pratar med en bank som faktiskt har kontor så går det att räkna på verkligheten i stället för schabloner.
Ja man tycker ju de. Så orimligt.
Känns som att man måste ha egen uträkning, allt uppspaltat och nästan argumentera för sin sak

När vi lånade till huset, så hade jag gjort 3 kalkyler , 25 , 30 , 40 år på ett fiktivt lånebelopp om 1,5 m. Det var länge sedan och lättare att få lån..Nu har vi inga lån och inte haft i 15 år. Gnetat och betalt in extra varje december efter vad kassan tillåtit
Så gör kalkyler som visar det ekonomiska läget vid olika belopp och år innan besök på en bank. Det finns fler banker som vill kunder och då flyttas allt till den banken.
PS I dag får man inte mycket till hus för 1,5 m + sparkapital

• Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
När vi lånade till huset, så hade jag gjort 3 kalkyler , 25 , 30 , 40 år på ett fiktivt lånebelopp om 1,5 m. Det var länge sedan och lättare att få lån..Nu har vi inga lån och inte haft i 15 år. Gnetat och betalt in extra varje december efter vad kassan tillåtit
Så gör kalkyler som visar det ekonomiska läget vid olika belopp och år innan besök på en bank. Det finns fler banker som vill kunder och då flyttas allt till den banken.
PS I dag får man inte mycket till hus för 1,5 m + sparkapital
Tack för tipset om de olika åren, va smart! Har tidigare gjort kalkyler för ränteökningar, de har ju banken iof koll på men så att banken ser att vi också har koll och är beredda.

Är helt beredd på att byta bank, räknar nästan med de efter vad jag hört om swedbank på våran ort.

Nej 1,5 m är bara att drömma om idag. Häromkring är det minst 3,5 m för ett hus i den storlek/antal rum vi önskar/har behov av men då med visst renoveringsbehov. Så jämfört med storstäderna kanske de inte låter så mycket, men jag blir lite svettig av att tänka på den storleken i lån. Hoppas att villaprisena går ner lite men det verkar gå trögt...

• Gilla
eded
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.