D
Kan jag bara byta bank om man har oturen att mitt låns räntejusteringsdag ligger precis före bankens justering av listräntan.

Exempel

Min räntejusteringsdag är imorgon, SBAB har inte justerat räntan (ännu) efter riksbankens dubbelsänkning. Så min ränta kommer att ”bindas” om (3 mån) till en relativt hög ränta.

Jag har obunden 3 mån ränta

Edit: Bolån tar ungefär 1 vecka att flytta. Byter jag till en bank som hunnit justera räntan så får jag ju bättre ränta i 2 mån och 3 veckor än den jag bundit till hos SBAB

Davidbagare
Din ränta är inge bunden om du har rörligt, även om räntejustering endast sker var tredje månad. Du kan således byta till annan bank när du vill.

D
Jo jag vet att min ränta inte är bunden, det var inte min spaning. Jag menar att har man otur så kan räntan justeras nedåt efter att man haft sin indviduellt satta räntejusteringsdag. Det blir förvisso en fördel om det är en uppåtgående ränta.

jakobsbygge
Ska du byta bank för att snabbare kunna sänka din rörliga ränta eller vad är planen?

Om jag inte missminner mig så tillkommer det en administrativ kostnad att flytta lånen till annan bank

D
Om man råkar ha räntejusteringsdag dagen före en bank sänker sin listräntan med 0,5 procent så kan man byta bank för att slippa vara bunden till en ofördelaktigare ränta hos nuvarande bank (i tre månader).

För att det ska löna sig något sånär, vara ett incitament så ska sänkningen vara stor och lånen höga.

Tanken att det föreligger såhär har aldrig slagit mig. Det ”pratas” inte heller om det…..

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.