767 läst · 4 svar
767 läst
4 svar
Bolån räntejusteringsdag
Kan jag bara byta bank om man har oturen att mitt låns räntejusteringsdag ligger precis före bankens justering av listräntan.
Exempel
Min räntejusteringsdag är imorgon, SBAB har inte justerat räntan (ännu) efter riksbankens dubbelsänkning. Så min ränta kommer att ”bindas” om (3 mån) till en relativt hög ränta.
Jag har obunden 3 mån ränta
Edit: Bolån tar ungefär 1 vecka att flytta. Byter jag till en bank som hunnit justera räntan så får jag ju bättre ränta i 2 mån och 3 veckor än den jag bundit till hos SBAB
Exempel
Min räntejusteringsdag är imorgon, SBAB har inte justerat räntan (ännu) efter riksbankens dubbelsänkning. Så min ränta kommer att ”bindas” om (3 mån) till en relativt hög ränta.
Jag har obunden 3 mån ränta
Edit: Bolån tar ungefär 1 vecka att flytta. Byter jag till en bank som hunnit justera räntan så får jag ju bättre ränta i 2 mån och 3 veckor än den jag bundit till hos SBAB
Jo jag vet att min ränta inte är bunden, det var inte min spaning. Jag menar att har man otur så kan räntan justeras nedåt efter att man haft sin indviduellt satta räntejusteringsdag. Det blir förvisso en fördel om det är en uppåtgående ränta.
Om man råkar ha räntejusteringsdag dagen före en bank sänker sin listräntan med 0,5 procent så kan man byta bank för att slippa vara bunden till en ofördelaktigare ränta hos nuvarande bank (i tre månader).
För att det ska löna sig något sånär, vara ett incitament så ska sänkningen vara stor och lånen höga.
Tanken att det föreligger såhär har aldrig slagit mig. Det ”pratas” inte heller om det…..
För att det ska löna sig något sånär, vara ett incitament så ska sänkningen vara stor och lånen höga.
Tanken att det föreligger såhär har aldrig slagit mig. Det ”pratas” inte heller om det…..
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Amoteringsfritt bolån
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
60-åring nekades bolån på grund av åldern
Artikelkommentarer -
Vilken bank beviljar privat bolån till lantbruksfastighet?
Köpa & Sälja hus -
Hur gjorde du med bolån vid flytt till ny stad?
Köpa & Sälja hus -
Utöka bolån, gäller mitt inköpspris på huset från 2021?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.