Byggahus.se

Bolån ränta

1. D
    Medlem Nivå 3
    Någon som kan förklara uppdelningen på bolån och ränta på ett enkelt sätt för mig som inte alls är kunnig på detta?

Tex dela upp bolånet i 3 delar
    3 mån rörlig
    3 år
    5 år

Alltså betalar man räntan på 3 mån i 3mån, sen efter 3 mån övergår det till räntan på 3 år, och efter dem 3 åren så betalar man räntan för 5 år i 5 år?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej, 3 mån, rörlig betyder att det är fast ränta i 3 månader, sedan bestäms en ny ränta för nästa 3 månaders period. I de flesta banker är det så rörlig en ränta kan bli. Annars betyder egentligen rörlig ränta att den ändras typ varje sekund, beror på valutahandeln på världsmarknaden. men så rörlig ränta går inte att få för ett bostadslån.

3 år anses som en fast räna, i 3 år. osv.

Förr fanns märkliga lånevillkor. Huset vi köpte 1991 hade ett stort lån som följde med vid köpet. Det var på 20 år, från när huset byggdes 1984. Med 5 åriga räntejusteringar. Det betyder att det var (i princip) omöjligt att säga upp lånet förrän efter 20 år. men räntan ändrades var 5e år.

3. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 15
    Banken brukar vilja att man ska dela upp lånet på olika löptider, för då blir det knepigare att flytta det. Gå inte på det. Lägg upp ett lån, och välj bindningstid efter vad ni känner passar ....

Just nu tror jag man kan få rätt ok ränta även på längre bindningstider, så gillar man "trygghet" så kan det ju vara ok att binda på längre tid ...

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Skall kanske tillägga att 3 månaders lån brukar vara OK att säga upp när som helst, utan "straff". Men har du fast ränta i 3 år, så är det meningen att du skall behålla lånet i minst 3 år. Du kan numera avsluta ett sådant lån i förtid, men du får då betala en "ränteskillnadsersättning" till banken. Det är en kompensation för att banken kan tvingas låna det du betalar in till sämre villkor för banken.

Ett bolån är baserat på obligationer som banken säljer på världsmarknaden, så har du ett lån med 3 års fast ränta, så har banken lånat upp pengar till fast ränta i ca 3 år. Banken kan inte avsluta det bara för att du väljer att betala tillbaka, utan banken måste hitta någon annan som vill låna de pengarna då.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    I valet mellan rörlig/fast i olika löptider. Så kan man resonera på många olika sätt.

Men rent logiskt så bör rörlig ränta vara billigast, räknat över hela löptiden på ett fasträntelån. Banken eller den som köper bankens obligationer sätter den fasta räntan utifrån analyser över hur man tror räntan kommer att röra sig över 3 år (vid 3 års bindning). Om jag har pengar att placera, och kan välja mellan att låna ut dem bundet i 3 år, eller sätta in dem så jag kan ta ut dem och använda dem när som helst. Då vill jag givetvis att ett bundet sparande skall ge högre ränta, än om jag kan ta ut dem och placera om dem när som helst. Därför kommer du som låntagare att totalt få betala lite mer för en 3 års bindning.

men man kan se det som att den extra kostnaden är en försäkringspremie. Jag vet hur dyrt mitt lån maximalt kan bli under de närmaste 3 åren. Har jag en ekonomi med små marginaler, så kan den säkerheten vara värd mycket.

Om jag däremot utan vidare kan tåla en osannolik kraftig ränteökning, så finns det ingen anledning att betala högre ränta för att försäkra mig mot det osannolika.

6. D
    Medlem Nivå 3
    Det jag inte riktigt förstår är, betalar man ränta på alla de här 3 ”paketen” varje månad? Eller är det först tex den rörliga 3mån räntan man betalar, sen efter dem månaderna så går det in på den 3åriga räntan? Eller är jag helt borta.. ?

7. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 15
    Du betalar ränta på hela lånet såklart...

8. H
    Medlem · Nivå 8
    Du betalar varje månad ränta på varje del av lånet oavsett hur du väljer att lägga upp det men självklart betalar man för hela sitt lån.

T ex:

Lån: 1 000 000:-

Du väljer att dela upp ditt lån i tre delar och betalar då räntekostnad efter storlek på respektive lån:

300000:-, 3 månaders rörligt, 1.25% ränta.

400000:-, 3 år fast. 1,45% ränta.

300000:-, 5 år fast. 1,56% ränta.

• Laddar…
  9. D
    Medlem Nivå 3
    Då förstår jag. Tack för förklaringen!