Byggahus.se

Bolån, fördel med lokalt?

344 läst  2 svar

1. S
    Medlem · Nivå 10
    Hej!
    Var ner på lokala bankkontoret igår och ansökte om lånelöfte och fick lite kalkyler. Räntan jag skulle få rörligt var 2.25% vilket ser väldigt högt ut när jag t.ex jämför med en kalkyl på SBAB.

Nu har jag ju redan ansökt om lånelöfte från lokala bankkontoret, betyder det då att jag bränt mina chanser hos andra långivare?

Finns det någon anledning att välja det lokala bankkontoret ändå eller är det bara tvärdumt?

MVH //

2. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 15
    Nej, inte alls, de andra lånegivarna vet inget om din kommunikation med denna bank. Lånelöften kan dessutom ställas ut på ganska lösa boliner och är sällan löften utan mer intentionsdeklarationer.

Jag har aldrig förstått varför man ska betala extra för ett lokalt bankkontor. Det är en väldigt enkel produkt. Men det är klart, är det problem med upplägget på ens ekonomi eller låneobjekt så kanske man måste gå den vägen?

3. H
    Medlem Nivå 1
    I vårt fall gick det inte att få bolån hos de stora som inte hade ett lokalt kontor att gå fysiskt till. Problemet var att vårt nybyggda hus hade ett tillfälligt slutbevis och det var inte tillräckligt för att göra om byggkreditivet till ett bolån.

När vi däremot gick till vårt lokala swedbankkontor så gick det utan problem eftersom de nog har mer koll på marknader osv samt befogenheter att bestämma själva. Bankmannen tom föreslog att när vi väl hade bolånet var det inget problem att byta till någon annan bank som hade sagt nej innan...

• Laddar…