Bokostnaden kvar även efter amortering

1k läst  19 svar

1. E
    Anonym
    Skrivet av: Malin

Har man råd att amortera så är det väl bra att göra det? Om man inte amorterar, så kan man inte heller frigöra så mycket kapital när huset väl säljs.
    Den avkastning man kan få på pengarna i stället för att amortera är antingen väldigt låg (betydligt lägre än bolåneräntan I de flesta fall) eller osäker.

2. E
    Anonym
    Skrivet av: CDK2H

Intressant. Själv har jag valt att amortera, jag ser det som den bästa investeringen i låt oss säga 50k extra om året. Sparar ju några tusen i ränta varje år om jag räknat rätt och i det långa loppet om jag lyckas få ner amorteringstiden med en tredjedel så är det ju massa tjän. Ur räntesynpunkt så får jag ju bäst avkastning i att slänga in dom på huslånet än vad jag får om de ligger på banken. När jag är fri från bankerna kommer jag nog knna stor stillhet i själen, det är lite av min vision, sträva mot frihet :)

3. E
    Anonym
    Skrivet av: AN

Morningstar är inga fondmäklare, de säljer inga fonder. De samlar in, jämför och förmedlar objekitv information om fonder.

4. E
    Anonym
    Skrivet av: A

Att hyresvärden gör en vinst, är väl ok, men att inte hyresgästen får del av de generösa ränteavdragen eller rotavdragen är visst en diskriminering.
    Det skulle kosta staten för mycket. Själv äger jag bostadshus, fjällstuga, sommarstuga med sjöläge och ett jordbruk, men det hindrar mig inte från att påtala orättvisor, när jag ser dem.
    Detta med att hyresvärdens avdrag av sina ränteavgifter vid sin inkomstdeklaration skulle motsvara villaägarens ränteavdrag är en vida spridd missuppfattning.

5. G
    Anonym
    Hyresvärdens obegränsade rätt till avdrag för räntor innebär att hyresgästen inte behöver betala hyresvärdens vinstskatt (22%) på räntebeloppet. Husägaren har 30% avdrag upp till 100000 kr och sedan 21% så husägaren med "normala" lånebelopp har en marginell fördel.

På samma sätt har hyresvärden obegränsad rätt till fullt avdrag för underhållskostnader vilket annars hade gjort att hyresgästen hade varit tvungen att betala hyresvärdens vinstskatt på underhållskostnaden. I detta fall är det till husägarens fördel att denne får dra av 50% av underhållskostnaden istället bolagsskatten på 22%. Men samtidigt är husägarens avdragsrätt kraftigt begränsad genom att den endast gäller arbetskostnaden (på vissa definierade underhållsåtgärder) och endast upp till 50000 kr medan hyresvärden bygger helt nya hus med full avdragsrätt.

Jag skulle säga att det med ränteavdrag och rotavdrag idag är rätt så balanserat mellan hyresgäster och husägare.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: