Hej!

Vi har fått satt en bokhäck i höstas runt hela vår tomt, som nu börjar bli grön och fin. Har letat igenom gamla trådar här för att hitta tips, men får inte riktigt bra grepp om det...

Jag har läst någonstans att bokhäcken (till skillnad från avenbok) inte behöver stagas upp med bambupinnar, utan växer rakt av sig själv. Stämmer det?

I och med att vi har småbarn, som vi gärna vill att de håller sig på tomten, så funderar vi i så fall på ett staket som häcken kan växa in i. Ex. grovmaskigt nät som vi fäster på stolpar. Någon som i så fall har tips på hur vi kan bygga det på ett bra sätt. Vad för typ av stolpar? Vad för storlek på nätet?

Tack på förhand!!

...som kan hjälpa mig?

/Anna

När jag köpte bokplantorna så blev jag instuerad att köpa pinnar att stötta upp häcken med. Jag tolkade deras instruktioner att syftet var att hjälpa plantan att ha en dominerande topp. Den växer snabbare och blir finare då.

Åkte till Biltema och köpte bambupinnar. De var relativt billiga. Köpte även brun eltejp och tejpade upp plantorna. Eltejpen är tacksam eftersom den är lite flexibel och således lite mer skonsam mot barken på plantan.

Ok, tack för tipset. Hur höga var pinnarna på Biltema?

Vi har också bokhäck och på plantskolan sa de att den inte behövde några bambupinnar. Har dock vänner vars plantskola sagt till dem att de behövde, för samma typ av häck. Våra plantor ser dock ut att växa rakt upp utan pinnarna. Har satt ett staket bakom som det du tänker dig. Det är ett gunnebostängsel http://sv.wikipedia.org/wiki/Gunnebost%C3%A4ngsel

När häcken växt till sig ska stängslet inte synas.

Så här ser våra plantor ut idag. De ska klippas första gången när de nått topphöjd.

Ja, jag tror att de blir ännu rakare med pinnarna, men "hyfsat" raka utan.

Tack för tips och bilder!
Nu lutar det åt att vi sätter stängsel, och sen stagar upp de plantor som ser ut att vara på väg åt "fel" håll med en bambupinne.
I och med att vi har över 300 plantor, så känns det tungt att staga upp alla....

Avenboksplantor måste pinnas upp med käppar eftersom de växer krokigt och man annars inte får en snygg hög häck.

Bokplantor växer naturligt rakt upp och behöver inte pinnas.

Med många plantor blir käpparna en relativt stor kostnad så bokhäck blir i princip billigare än avenbok. Dessutom är bokhäcken väldigt mycket snyggare på vintern.

Men det är inte fel att styra upp enstaka bokplantor som kanske blivit lite sneda med käpp. Optimalt är att sätta som Marlene - stängsel längs med helal häcken. Jag själv har satt fårstängsel (ekonomilösning!) och låter stammen följa stängslet och ser till att grenarna växer igenom stängslet.

Hej Yonna,

Tack! Det var precis en sån lösning vi hade hoppats på. Vet du var man kan få tag i fårstängsel? Vanlig bygghandel?
Vad har du för höjd på ditt stängsel?

Jag har 90 cm högt fårstängsel dvs den första delen av plantan stabiliserar jag mot stängslet. Inte för att det behövs egentligen utan mest för att jag inte vill att stängslet ska synas. Fårstängsel är ganska klent och kan absolut inte jämföras med Gunnebostängsel som är marknadens kvalitetsmässigt bästa - och dyraste. Det finns olika fårstängsel. Mitt har kvadratiska rutor 9 resp 12 cm stora rutor. Gjutna trekantsstolpar var 2,5 m och järnlina dragen igenom stängslet uppe, mitt i och längst ner. Det finns olika typer och med små rutor som ju inte passar om man vill ha häcken växandes igenom rutorna. Jag köpte mina rullar på Jem&Fix i Ystad - fanns inte i mina närbelägna städer. Har för mig att jag betalade knappt 200 kr för 20 eller 25 m längd. Sen tillkommer ju järnstolparna (sågades på plats jämte "hålslogs") och gjutgods. Allt för att få så osynligt staket som möjligt.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.