Hejsan!

Läget är följande: Elrenovering pågår och som ett led i detta skall mätare ut i fasadskåp. Då fasadskåp på putsad fasad inte är vackert har jag kommit överens med nätleverantören om att få sätta skåpet brevid källardörrn. Så långt allt gott o väl.

Gräver nu för den nya serviskabeln (4x10mm^2) och lurar lite på hur liten radie en dylik kabel kan böjas i? För att nå skåpet måste jag nämligen genom ca 15cm betong (källartrappen) och jag har där två alternativ, antingen så nära huset som möjligt (det blå alternativet i figuren) eller mitt på (det röda alternativet). Mitt på vore smidigast, då en omdränering kommer till sommaren med isolering etc men frågan är om markkabeln kan böjas så tight som i så fall erfodras?

Vad tror den samlad erfarenheten?

kabel.PNG

Exempelvis en nedan kabel redovisar 8 x diametern i min böjradie. Vilket i ditt fall borde ge ca 140 mm böjradie.

Elektroskandia

Naturligtvis letar man upp databladet, tänkte inte på det...

Tack för hjälpen, får bli det raka alternativet.

Blå alternativet!

• Gilla
Eraze
  • Laddar…
Gissar att det kan vara svårt att borra så nära och då kanske ett tredje alternativ funka. Borra snett från utsidan in mot hörnet på det viset får du ut kabeln då du ska isolera och inne vid centralen på andra sidan.

Och dessutom snett uppåt (utifrån sett) så minskar böjen då den ska in i mätarskåpet.

Prototypen

Ytterligare bonus med snett uppåt är att ev vatten längs kabeln inte rinner genom väggen mot skåpet

Snett innåt/uppåt får det bli! Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.