Byggahus.se

Börjat elda i vedpannan - behöver hjälp att få allt att fungera.

1. C
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Vedpannan har stått oeldad sedan vi köpte huset, nu har vi i princip tömt förrådet och börjat bli klara där, och eldning kan nu påbörjas inför vintern. Pannan är en äldre modell, verkar sakna en del delar och jag har ingen aning om vad jag skall göra med den... Har fått två äldre instruktionsmanualer, men de verkar inte vara riktigt till den modell jag äger. Manualen talar dessutom om kedjor som skall fästas på olika ställen, kedjor jag inte har här.

Det finns alltså en vedpanna som är kopplad till ett expansionskärl till vinden, samt kopplad till varmvattenberedaren som syns till vänster på en av bilderna - inbakad med isolering och gipsskivor i hörnet.

Varmvattenberedaren värmer upp vattnet med en elpatron som man kan slå av och på. Det går att ställa värdet någorlunda via en ratt. Vad jag vill är att ha elpatronen som "backup" och att den slår igång runt kanske 65 grader. Sen vill jag elda upp värmen till 75-80 grader (vilket som nu är lämpligt) varje dag för att spara pengar på dyr eluppvärmning. Men exakt hur jag gör det på bäst sätt vet jag inte.

Det står mycket i instruktionerna om dragkedjor som skall fästas till en termostat, men jag förstår inte riktigt hur. Det finns inga kedjor här och jag begriper mig inte riktigt på var och hur jag skall fästa dem.

Sen är jag väldigt frågande över HUR jag skall elda. Skall mitt mål vara att komma upp i åttio grader på pannan en eller två gånger om dagen? Skall jag sikta på högre temperatur? Är det lämpligt att elda kontinuerligt eller skall jag "kötta på" en gång om dagen?

Jag får vidare inte riktigt "underförbränningen" att fungera. Enligt instruktionerna skall det bli något så in i bänken varmt, så pass att askan bränns upp också. Så är det VERKLIGEN inte för mig.
    Tanken verkar vara att göra en brasa, när den tagit sig ordentligt så skall jag stänga till så att röken inte går uppåt, utan istället gå nedåt. Detta sker genom att stänga den nedre luckan och övre spjället, och genom att öppna den lilla luckan på påfyllningsluckan (den mittersta luckan på bilden) med hjälp av tidigare nämnd kedja. Röken skall då gå nedåt med en väldig kraft och brinna varmt som tusan.
    När jag försökt mig på detta slutar det i katastrof. Brasan dör helt enkelt ut och jag får starta på nytt med halvbrunnen ved. Vad jag gjort, istället för att häkta upp med den frånvarande kedjan, är att glänta på luckan istället. Tänker att det kan funka som lufttillförsel istället..?

Det jag gjort de senaste dagarna är att braselda i pannan, alltså elda en vanlig brasa och låta röken gå uppåt istället för nedåt. Känns som att det blir slöseri på vedpanna egentligen, men det är det enda jag fått att funka någorlunda. Jag har fått upp pannan i drygt 80 grader. Då stod varmvattenberedaren på 85-90 grader (termometern verkar vara godtycklig), är det på tok för varmt? När jag slutade elda sjönk pannans temperatur snabbt och varmvattenberedaren började sakta dala nedåt. Då hade jag igång cirkulationspumpen till elementen, som i sin tur var varma och alltså kylde ned vattnet i beredaren.

Jag är som sagt rådvill gällande det mesta. Om någon kan förklara hur jag på bästa vis eldar för att hålla uppe tempen. Målet är att spara pengar genom att elda, men jag vet inte hur. Om någon kan tipsa så vore jag enormt tacksam!

Ett album med bilder: http://imgur.com/a/9zU5H

2. B
    Medlem Nivå 5
    Jag känner igen mig från när jag flyttade in i mitt hus. Då stod det en gammal Albinpanna där som var lite av ett mysterium. Jag skulle tro att dragregulatorn (termostatet med de saknade kedjorna) inte fungerar. Ingen större förlust. Den har funktionen att öppna och stänga vippluckan så att syre tillförs elden. Detta får du göra manuellt istället. Kan du kanske änvända vingmuttrarna på luckorna för att ställa dem på glänt?

Underförbränningen kräver att det är ganska bra fart på brasan, samt att tillräckligt med luft tillförs elden. Jag minns inte nu hur man ska tänka med förhållandet mellan primär och sekundärluften (över resp. undre vippluckan) men huvudsakligen reglerar du elden med primärluckan. I ditt fall ser den ut att tillföra luft till nedre delen av vedmagasinet. Sekundärluften kan hjälpa i efterförbränningen efter keramiken. Har du förresten keramik i pannan? Jag hade själv inte ett spår av keramik, vilket sänker effekten en hel del, men det går ändå.

I min Albin gjorde jag så att jag startade en mindre brasa med båda spjällen öppna, samt mycket sekundärluft. Sedan slog jag om till underförbränning genom att stänga övre spjället. Därefter kan man fylla magasinet. Primär och sekundär luften får du sedan reglera tills det funkar bra. Om det finns en rökgastermometer på rökröret till murstocken så ska du sträva efter låga temperaturer där.

Det du kallar varmvattenberedare är en ackumulatortank (troligtvis med en inbyggd varmvattenberedare i toppen). Huset värms från ackumulatortanken, så det är bäst att elda ordentligt tills tanken är full istället för att fiselda längre tid vilket du inte vinner något på. Om jag förstår ditt system rätt så börjar acktanken laddas när vattnet i pannan når 45 grader (vredet ovanför pannan).

Lycka till med fortsatta försök!

3. O
    Medlem Nivå 7
    Termostaten är ställd att dra igång cirkulationen vid 45 grader men termoventilen efter cirkpumpen är på 72 grader så först vid den temperaturen ska ackumulatortanken börja laddas. så termostaten kan du vilket fall ställa upp på kanske 65 grader.
    Om du bara ska ha elpatron som "Backup" så bör den kanske ställas på 45 grader och du kan ju elda upp tanken till 95 grader eller så när du lärt dig hur mycket ved som går åt så du inte får kokning. Den intressantaste mätaren är den som sitter längst ner i tanken, det är på den som du ser hur mycket du egentligen har lagrat i tanken. När den mätaren kommit upp i 72 grader så börjar det gå fort uppför i temperatur även på pannan då den inte längre får in kallare vatten än så.

4. C
    Medlem Nivå 3
    Hej! Stort tack för era svar, jag uppskattar verkligen det! Jag tar med mig mina nyvunna lärdomar och fortsätter försöka!

5. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Som sagt försök elda rejält när du håller på och ladda tanken ordentligt. Och testa med små dragluckorna så du får bra förbränning, bättre att du ställer/kilar upp dem så du inte håller luckor på glänt det blir mer okontrollerat. Det ser ut som det finns tuber bakom den översta luckan, rensa och sota ur där ordentligt så du får nytta av värmen. Det är bra att skaffa en termometer för rökgaserna det indikerar hur man ligger till på flera sätt.

6. C
    Medlem Nivå 3
    Har nu ställt ned termostaten på ackumulatortanken till ca 60 grader, med tanken att försöka elda upp den till 80+ varje dag. Tror att jag haft lite fuktig ved, det har regnat in lite på den. Tog från bakre lagret och det gick lite bättre. Lade ned tio minuter på att klyva och spänta upp veden ytterligare, då tog det rätt bra fyr. Fick upp ack-tanken från 65 till drygt 80 grader och kände mig mäkta nöjd. På't igen imorgon!

7. O
    Medlem Nivå 7
    Att bara höja tempen 20 grader vid eldningen gär ju att verkningsgraden går ner. Det går ju åt en del ved att värma upp pannan med vid varje tändning innan den är uppe på 72 grader och börjar ladda till tanken.
    Hur stor är tanken tror du, runt 2 kbm?

2000l och 20 graders temphöjning = 47kWh energi som du tillfört. Om du eldat i 2h så har du ju då haft en effekt på 23kW från pannan. Det kan du kolla själv här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13969150/Värmeberäkning.xls

8. C
    Medlem Nivå 3
    Hmm, intressant!

Nej, det låter inte som det allra bästa. Just nu är det ved som följt med huset som eldas, har inte kostat mig något alls alltså. Kan jag tillföra motsvarande tjugo kronor energi om dagen så innebär det trots allt en besparing på 600 kronor i månaden... eller tänker jag fel? Skulle de 23kW inte ha kommit från elpatronen annars?

Tar gärna emot tips på hur jag skall göra istället. Är det bättre att låta tempen gå ned till 50 grader innan jag börjar elda..?

9. B
    Medlem Nivå 5
    Vilken termostat har du ställt till 60 grader? Elpatronen?

Din acktank bör skikta sig, så att det varmaste vattnet ligger överst och det kallast underst. Efter eldning har du kanske 80 grader i hela tanken. Sen tar värmestystemet ut lite hela tiden enligt inställningen på shunten i din sista bild, där du även ser vilken framledningstemperatur du har till radiatorsystemet. Returtemperaturen går ner i botten på acktanken. Efterhand fylls acktanken på med kallt vatten underifrån, så att du har kanske 80 på toppen men 30 på botten. Din elpatron sitter troligtvis högt upp, så den slår bara på om tempen sjunker under inställningen just där. (se animation nere till höger här: http://www.termoventiler.se )

Därför bör du bara elda när en större del av acktanken är kall och därmed öka från 30 eller 40 grader till 80+ grader. Sålänge inte tempen har sjunkit där elpatronen sitter, så förbrukas ingen el för uppvärmning.

10. C
    Medlem Nivå 3
    En fundering angående det. Det låter ju ekonomiskt att bara elda och skippa elpatron, men det verkar också väldigt obekvämt. Aldrig kunna duscha eller tvätta händerna i varmt vatten om man inte eldar konstant?
    Elpatronen står nu vid ca 60 grader ja.

11. O
    Medlem Nivå 7
    Min står på 45 och jag har 200l beredare i tanken. Det räcker minst till 2 rejäla duschar.

12. C
    Medlem Nivå 3
    Hm. Kom på att jag ju hade elementen igång när jag eldade. Vattenburet runt i huset. Då försvinner värmen rätt fort kan jag tänka mig?

13. O
    Medlem Nivå 7
    Jo förutom tempstegringen i tanken så är ju den energi som under tiden gått ut till huset energi som kommer från veden.
    För att uppskatta hur mycket som gått ut i huset får du kolla hur fort vattnet i tanken svalnar efter avslutad eldning.