4 193 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Börjar gråta snart ...
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 301 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 301 inlägg
Kan vara att dom själva springer iväg pga de fortfarande lever. I alla fall en liten stund så det kan vara att det ligger en "hög" någonstans. Själv hade jag en råtta som sprang iväg 7meter men sen fastnade. Tur var väl det för annars hade jag inte hittat den.N Nyinomdettaområde skrev:
Och sen har du detta med att råttor äter möss. Den kanske tycker det är bara att någon fångar byte åt dom.
Ring Anticimex, eller de som ditt försäkringsbolag samarbetar med. De brukar komma väldigt fort. Sen sätter de ut ett antal behållare, med gift, runt husets utsida. Sen sätter de även några små behållare inomhus ibland. De har även med sig fler fällor, och ger tips om vart de ska placeras och hur de ska betas. Sen kommer de tillbaka efter några veckor, och fyller på med nytt gift, och ser hur det gått. Det är ett extremt musår i år. Jag ringer alltid när det verkar vara gått om möss. Det händer nästan aldrig att de dör inomhus, utan de söker sig ut, efter att de har blivit förgiftade.N Nyinomdettaområde skrev:
Enligt vad jag hört så sätter de inte alls ut gift längre utan tillhandahåller bara fällor.A AG A skrev:Ring Anticimex, eller de som ditt försäkringsbolag samarbetar med. De brukar komma väldigt fort. Sen sätter de ut ett antal behållare, med gift, runt husets utsida. Sen sätter de även några små behållare inomhus ibland. De har även med sig fler fällor, och ger tips om vart de ska placeras och hur de ska betas. Sen kommer de tillbaka efter några veckor, och fyller på med nytt gift, och ser hur det gått. Det är ett extremt musår i år. Jag ringer alltid när det verkar vara gått om möss. Det händer nästan aldrig att de dör inomhus, utan de söker sig ut, efter att de har blivit förgiftade.
Jag ringde dem för bara 4 veckor sedan. De kom direkt och satte ut gift. Det är emellertid möjligt att de först säger att man ska prova fällor. Men om man säger att mam redan provat det så sätter de ut gift. Jag tror de var mer försiktiga med gift för några år sedan.M Myckling skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 888 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 888 inlägg
Du skrev att du använt stålull? Vet du var de tar sig in?
Jag använder aluminiumfolie som är mycket effektivt.
Har möss på den oinredda vinden men där kan de inte göra någon skada så där bryr jag mig inte om att fånga dem längre (har inte hört några ännu denna säsong).
Har inte haft några i bostadsutrymmet sedan jag tätade ordentligt under diskbänken.
Skulle någon mot förmodan ta sig in skulle de två katter som finns göra pinan kort för den objudna gästen. 😸😸
Jag använder aluminiumfolie som är mycket effektivt.
Har möss på den oinredda vinden men där kan de inte göra någon skada så där bryr jag mig inte om att fånga dem längre (har inte hört några ännu denna säsong).
Har inte haft några i bostadsutrymmet sedan jag tätade ordentligt under diskbänken.
Skulle någon mot förmodan ta sig in skulle de två katter som finns göra pinan kort för den objudna gästen. 😸😸
Om du har wifi i stugan så hade jag rekommenderat en billig övervakningskamera så du kan få lite koll även när du inte är på plats. I med minneskort så spelas rörelse in. Vi har två stycken kameror på landet som övervakar där vi satt ut fällor (Supercat. Tycker de är överlägsna och slår sällan snett). Sätt fällorna utmed väggar då de sällan springer på öppna ytor.
https://www.kjell.com/se/produkter/...-tapo-c200-overvakningskamera-med-wifi-p62284
Denna har vi och de funkar jättebra och har en smidig enkel app
Denna har vi och de funkar jättebra och har en smidig enkel app
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Se till att täta runt om huset och kolla marken en bit utanför huset eftersom mössen gärna gör gångar i marken
Ventilationsöppningar skyddas med metallmyggnät
Och som ovan sagt ta kontakt med Anticimex om försäkringen har skadedjursskdd
Ventilationsöppningar skyddas med metallmyggnät
Och som ovan sagt ta kontakt med Anticimex om försäkringen har skadedjursskdd
Har kamera ute som jag kan ta in men de går på rörelse sensor..möss triggar inte igång den tyvärr..Davidbagare skrev:
Om du har wifi i stugan så hade jag rekommenderat en billig övervakningskamera så du kan få lite koll även när du inte är på plats. I med minneskort så spelas rörelse in. Vi har två stycken kameror på landet som övervakar där vi satt ut fällor (Supercat. Tycker de är överlägsna och slår sällan snett). Sätt fällorna utmed väggar då de sällan springer på öppna ytor.
Min stuga står på stolpgrund o i skogen..det är gångar och hål överallt 🙄hsd skrev: