Jordnötssmör och solrosfrön brukar ju funka

• Gilla
Nyinomdettaområde och 2 till
  • Laddar…
P
N Nyinomdettaområde skrev:
fällorna av någon annan och släpas iväg
Kan vara att dom själva springer iväg pga de fortfarande lever. I alla fall en liten stund så det kan vara att det ligger en "hög" någonstans. Själv hade jag en råtta som sprang iväg 7meter men sen fastnade. Tur var väl det för annars hade jag inte hittat den.
Och sen har du detta med att råttor äter möss. Den kanske tycker det är bara att någon fångar byte åt dom.

• Gilla
Nyinomdettaområde
  • Laddar…
Har satt ut fällor också, problemet är att fällorna försvinner..när mössen gått i fällan så tas mössen och fällorna av någon annan och släpas iväg..men ska sätta ut lite fler, tack
Ring Anticimex, eller de som ditt försäkringsbolag samarbetar med. De brukar komma väldigt fort. Sen sätter de ut ett antal behållare, med gift, runt husets utsida. Sen sätter de även några små behållare inomhus ibland. De har även med sig fler fällor, och ger tips om vart de ska placeras och hur de ska betas. Sen kommer de tillbaka efter några veckor, och fyller på med nytt gift, och ser hur det gått. Det är ett extremt musår i år. Jag ringer alltid när det verkar vara gått om möss. Det händer nästan aldrig att de dör inomhus, utan de söker sig ut, efter att de har blivit förgiftade.

• Gilla
Nyinomdettaområde
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ring Anticimex, eller de som ditt försäkringsbolag samarbetar med. De brukar komma väldigt fort. Sen sätter de ut ett antal behållare, med gift, runt husets utsida. Sen sätter de även några små behållare inomhus ibland. De har även med sig fler fällor, och ger tips om vart de ska placeras och hur de ska betas. Sen kommer de tillbaka efter några veckor, och fyller på med nytt gift, och ser hur det gått. Det är ett extremt musår i år. Jag ringer alltid när det verkar vara gått om möss. Det händer nästan aldrig att de dör inomhus, utan de söker sig ut, efter att de har blivit förgiftade.
Enligt vad jag hört så sätter de inte alls ut gift längre utan tillhandahåller bara fällor.

• Gilla
Nyinomdettaområde och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Enligt vad jag hört så sätter de inte alls ut gift längre utan tillhandahåller bara fällor.
Jag ringde dem för bara 4 veckor sedan. De kom direkt och satte ut gift. Det är emellertid möjligt att de först säger att man ska prova fällor. Men om man säger att mam redan provat det så sätter de ut gift. Jag tror de var mer försiktiga med gift för några år sedan.

• Gilla
Nyinomdettaområde
  • Laddar…
N
Du skrev att du använt stålull? Vet du var de tar sig in?
Jag använder aluminiumfolie som är mycket effektivt.

Har möss på den oinredda vinden men där kan de inte göra någon skada så där bryr jag mig inte om att fånga dem längre (har inte hört några ännu denna säsong).
Har inte haft några i bostadsutrymmet sedan jag tätade ordentligt under diskbänken.
Skulle någon mot förmodan ta sig in skulle de två katter som finns göra pinan kort för den objudna gästen. 😸😸

• Gilla
Nyinomdettaområde
  • Laddar…
Z
Ok, bättre än jordnötssmör? Får testa det då, tack
agna med seg kola så dom får jobba lite och så"pang"
har själv goda erfarenheter

• Gilla
Nyinomdettaområde
  • Laddar…
Börja ute... tar bort så mycket skydd du kan för musen.
Högt gräs, buskar, träd nära huset.
Allt som kan ge musen skydd på vägen in till huset bör tas bort så det blir en riskabel resa.

Redigerat:
  • Gilla
Nyinomdettaområde
  • Laddar…
Davidbagare
Om du har wifi i stugan så hade jag rekommenderat en billig övervakningskamera så du kan få lite koll även när du inte är på plats. I med minneskort så spelas rörelse in. Vi har två stycken kameror på landet som övervakar där vi satt ut fällor (Supercat. Tycker de är överlägsna och slår sällan snett). Sätt fällorna utmed väggar då de sällan springer på öppna ytor.

• Gilla
Nyinomdettaområde
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
[länk]

Denna har vi och de funkar jättebra och har en smidig enkel app
Jag har C210 och har faktiskt haft den på vinden för att filma råttor.
Den automatiska trackingen och nattbelysningen gjorde att man såg råttorna bra.

• Gilla
Nyinomdettaområde och 1 till
  • Laddar…
hsd
Se till att täta runt om huset och kolla marken en bit utanför huset eftersom mössen gärna gör gångar i marken
Ventilationsöppningar skyddas med metallmyggnät
Och som ovan sagt ta kontakt med Anticimex om försäkringen har skadedjursskdd

Davidbagare Davidbagare skrev:
Om du har wifi i stugan så hade jag rekommenderat en billig övervakningskamera så du kan få lite koll även när du inte är på plats. I med minneskort så spelas rörelse in. Vi har två stycken kameror på landet som övervakar där vi satt ut fällor (Supercat. Tycker de är överlägsna och slår sällan snett). Sätt fällorna utmed väggar då de sällan springer på öppna ytor.
Har kamera ute som jag kan ta in men de går på rörelse sensor..möss triggar inte igång den tyvärr..

hsd hsd skrev:
Se till att täta runt om huset och kolla marken en bit utanför huset eftersom mössen gärna gör gångar i marken
Ventilationsöppningar skyddas med metallmyggnät
Och som ovan sagt ta kontakt med Anticimex om försäkringen har skadedjursskdd
Min stuga står på stolpgrund o i skogen..det är gångar och hål överallt 🙄

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.