Byggahus.se
Hej!
Börjar bli dax att bestämma sig för vilken panna jag ska välja, Har under ca ett års tid planerat för pannbyte som ska ske under sommaren/hösten 2012. Har läst detta forum ganska ingående men det är fortfarande svårt att hitta någon självklar vinnare;) pannan ska värma en acktank på 3000 liter Huset drar vid -30 inklusive alla förluster jag har i nuvarande system med min alpha 1 panna med 500 liters tank på rundpumpning ca 8 kw per timme. Nu är det kanske extremt att ta -30 som riktvärde men ser man till fjolårets vinter kan man ju räkna med att temperaturen kan ligga mellan -20 till -30 under några veckor. Det jag har kommit fram till själv är att 40-50 kw panna borde vara lagom? 140-180 liters eldstad, räcker 140 liter vedvolym i mitt fall för att få en hyffsat bekväm eldning??? pannan får inte vara av en modell som bygger för mycket på höjden då jag bara har 185 cm takhöjd i pannrummet. Så vad ska man välja? calmar v33-65 verkar ha problem med övertändning? baxi inova verkar dras med lite frågetecken vad gäller kvaliten på senare tid, någon som vet något nytt om det? fröling och liknande dyr pannor har jag inte råd med, 50 000kr har jag satt som absoluta maxgränsen för vad pannan får kosta. Några kandidater jag själv funderar på är ctc v40. Effekta, samt magas E serie 40 resp. 49 kw atmos har jag räknat bort då jag inte kan se någon fördel med den jämfört med magas pannor som ligger bättre i pris och där jag dessutom har leverantören på orten där jag bor. magas pannor hittar jag inte så mycket info om från dom som har en sådan så där är det ju svårt att bilda sig en bra uppfattning.
Så vad tror ni? vedvolym till 3000liter räcker 140 liter 40 kw med 8kw/h värmebehov då det är riktigt kallt eller blir det för lite?
så vilka effektiva och moderna pannor 40-50 kw för absolut max 50 000kr kan man sålla fram och titta närmare på?

http://www.billigtvvs.se/produkter/217/2536/baxi-solo-innova-50kw

Mitt självklara val om pannan max får kosta 50k.. Låg finfördelad primärluft samt sekundärluften nära den varma glödbädden borgar för jämn stabil förbränning och att pannan kommer snabbt upp i driftfas.. http://www.billigtvvs.se/produkter/217/6754/keramiksats-till-solo-innova-50kw

Magapannorna har en snikvariant på primärluftinsläppet via två hål under vedluckan. Risk för övertändning i vedmagasinet? Annars har man inte hört något negativt om Magapannorna.

Redigerat:
Ja, baxi pannorna har jag kikat en hel del på, men läste någonstans om flyttad tillverkning och kvalitetsproblem efter det, men kommer inte i håg några detaljer angående det, om man sedan jämför inova 50 mot .t.ex. ctc v40 lamda börjar det bli svårt, jag vet inte, är 3000liter acktank = (max vad jag får platts med) i minsta laget till inova 50? är ju dumt att köpa en panna som jag inte kan utnytja fullt ut, sedan är ju som sagt magas 40 och 50 kw pannor intressanta om man kunde hitta lite info om dessa från användare. tänkte om man verkligen får 15000kr mer panna för pengarna om man väljer baxi jämfört med maga 50kw eller om man bara får betala en rejäl slant för märket?

Tror kvalitetsproblemen hos Baxi var tillfälliga! Men slå en pling till de på företaget så får du höra själv hur det ligger till med Innovorna. http://www.baxi.se/visa_personal.asp

Ditt hus drar ju en hel del när det är kallt under vintern så visst kan du ha Innova 50 till 3 kubik ack. Behöver ju inte fylla den full under sommarhalvåret. Sedan kanske man inte ha enbart prima björkved alla gånger? Vore givitvis bättre om du fick in en 5-6 kubikarei acktank till Innova 50. Men visst ser CTC V40 fin ut den också. Dock aningen litet vedmagasin.

Dave har sålt många Maga-pannor i v-norrland så det finns säkert pannor i din närhet du kan kika på och höra omdömen om.

Sedan ska man nog ta ett måttband och själv fysiskt mäta vedvolymen i pannorna man är intresserad av. Finns det någon tillverkare som har måtten så vedvolymen de uppger stämmer? Jag har då inte fått uppgifter som styrker det.. Bla min egen Orlan har ju rundade keramikprofiler i botten så än hur jag mäter så inte faan är vedmagasinet 185 L. Tror det är lika på Atmospannorna, men där har man "saltat" vedvolymen ännu mera. Sedan är ju vedmagasinet mätt i fast volym. Så mängden ved du kan lasta in beror ju även på hur vedklabben ser ut. Minsta vriden, sned eller avvikande form så blir det lätt mycket luft tillsammans med veden.

Skulle tro att med CTC V40 får du ladda om under vintermånaderna medans det räcker med ett inlägg i SI 50. Eldar du "törgran" får du ladda om Innovan också..

Redigerat:
Jaaa! det var ju en kanon panna 208 liters vedvolym:wow: och inga problem med reservdelar!
Hmm, kanske man törs sätta in en panna på 50 kw och ca 180-190 liter ved då? vore ju inte dumt om man kunde klara sig på ett ilägg för att fylla tanken, var lite orolig att det skulle bli för stor panna till mina 3000 liter. ska nog ta mig en stökresa och åka till maga butiken och höra om det finns några referensanläggningar att titta på. är ju helt klart värt att kolla upp maga pannan ordentligt då den är 15 000 kr billigare än inovan. kollar man på specen så väger båda 550 kg så dom verkar i vart fall inte ha sparat på järnet i maga pannan och 2% skillnad i verkningsgrad skulle jag kunna leva med.
Till er som har inova 50 eller maga E49 hur många liter och grader värmer ni på ett ilägg i era pannor? är det någon med en ctc v40 vore det också kul att höra vad det blir för resultat av ett ilägg.

Har inte Magna pannan tryckande fläkt? Jag skulle valt en med sugande ialla fall.

Hej.
Jag blev först lite sur för att du pratade ner min fina Atmos DC50GSX:mad:
Så jag var tvungen att gå ut och mäta så jag kunde gå till motattack!

Vedlängden man kan få in i denna panna är 58cm. Räknar jag på det och mäter upp resten så noggrant jag bara kan så hamnar jag på 194L allt som allt. Räknar man sedan ned till 50cm vedklabbar så blir det bara 167L.
Max vedlengd på denna panna är 53cm, då är den maximala volymen man kan få in 177L.
Specad volym är 210L enligt atmos.cz

Slutsatsen är att Åskar har rätt när det gäller min panna iaf.
Det vore ju kul om någon kunde mäta upp en Solo Innova för jämförelse.

Åskar skrev:
Sedan ska man nog ta ett måttband och själv fysiskt mäta vedvolymen i pannorna man är intresserad av. Finns det någon tillverkare som har måtten så vedvolymen de uppger stämmer? Jag har då inte fått uppgifter som styrker det.. Bla min egen Orlan har ju rundade keramikprofiler i botten så än hur jag mäter så inte faan är vedmagasinet 185 L. Tror det är lika på Atmospannorna, men där har man "saltat" vedvolymen ännu mera. Sedan är ju vedmagasinet mätt i fast volym. Så mängden ved du kan lasta in beror ju även på hur vedklabben ser ut. Minsta vriden, sned eller avvikande form så blir det lätt mycket luft tillsammans med veden.

Skulle tro att med CTC V40 får du ladda om under vintermånaderna medans det räcker med ett inlägg i SI 50. Eldar du "törgran" får du ladda om Innovan också..

Andreas_Hansson skrev:
Har inte Magna pannan tryckande fläkt? Jag skulle valt en med sugande ialla fall.
Nej, magas E serie har sugande fläkt.

Andreas_Hansson skrev:
Nya Maga E har sugande fläkt. Var den gamla som hade tryckande. Dock är Maga E och Maga Turbo (tryckfläkt) i princip samma panna. Nackdelarna som jag ser är att den har direktspjället kvar. Den har även inga spjäll för att justera sekundärluft eller primärluft utan öppningarna på luftintagen är anpassade från fabrik. Låter konstigt för barrved och björkved behöver ju olika inställningar för luften! Återförsäljaren menar att det inte behövs eftersom öppningarna är utprovade och att fläkten är varvtalsreglerad mot rökgastempen? Man kan alltså ställa in en max rökgastemp som fläkten reglerar efter, typ av effektreglering.

Men man har som sagt aldrig hört något negativt om Maga, trots att han i Sundsvall sålt många, många Maga de senaste åren. Knappt en endaste tråd på forumet så den kanske bara funkar och gör sitt jobb?

Stirra dig inte blind på pris tänk på att du ska ha pannan i mer än 20 år.
tänk på: "after sales" reservdelar support osv

Nej, det är som du säger att slår man ut priset på pannans livslängd så är det inte det som i slutänden avgör, men det som jag tycker gör maga pannan värd att i vart fall titta lite närmare på i mitt fall är just närheten till support samt att slitdelar och reservdelar ligger bra i pris. magas importör ligger 15 minuters bilresa från där jag bor.

just sådana saker som att sekundär och primär luft inte är ställbara och om detta kompenseras med att fläkten är varvtalsstyrd efter rökgas temperatur och hur det fungerar i verkligheten är ju sådant som man skulle vilja få ett utlåtande om från dom som eldar dessa pannor. Hur vanligt är det att man justerar luftflödena på pannor som har den möjligheten? om man eldar blandved behöver man hålla reda på hur stor andel gran, björk, eller al som råkar komma med i ett inlägg och justera om pannan efter det?

Åskar.
vad är nackdelen med ett direktspjäll?

Kör man enbart torrgran så får jag justera förhållandet mellan sekundär/primär en hel del jämfört med björkved. Om du frågar en som har en lamdastyrd panna där luftspjällen styrs av spjällmotorer och anpassar mängden sekundär/primär efter vedkvalitet och förbränning så tror jag de flest upplever att spjällen reglerar en hel del.

Direktspjäll eller evakuering av rökgaserna (rakt ut i skorstenen) har de flesta moderna vedpannor lämnat bakom sig. Utvecklingen har gått mot en evakueringspassage längst upp i vedmagasinet. Då har man tagit bort risken att spjället kärvar fast eller att det ej håller tätt under drift. För beläggningar och typ tjära blir det alltid i vedmagasinen. Jag har själv varit och hjälpt en som hade en Calmar V30 (föregångaren till V33). Pannan hade visst dålig verkningsgrad, kom liksom aldrig upp i temp. Då jag kollade så hade spjället och mekanismen slagit sig så en glipa, öppning, på ca 1 cm fanns trots att spjället var stängt..Inte konstigt att kråkorna värmde fossingarna längst upp på skorstenen..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.