Köper du en tomt med villkoret att ett hus ska byggas inom en viss tid är det viktigt att du håller dig inom den tidsramen eller söker dispens.

Du kan läsa artikeln här: Började bygga försent - får vite

Hmmm, ska jag skicka ut en påminnelse någon vecka innan eller ska jag vänta och hoppas på 150.000:-?

Glömma bort ett villkor som detta? Låter nästan som grav minnesförlust! Löjlig!

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Gör inte affärer med kommuner.

O
Fotografen skrev:
Gör inte affärer med kommuner.
Varför inte?

Men å andra sidan... om människan hade behagat läsa igenom villkoren ordentligt, eller f´låt inte glömt bort sig:) så hade inte problemet uppstått.

harry73
Kan tänka mig att tomten såldes med rabatt och att vitet kanske motsvarar rabatten i storlek. Bosätter man sig senare i kommunen, då innebär det en förlorad skatteintäkt för kommunen.

Så, om man köper nånting på faktura med en bestämd förfallodag så tycker dom flesta här att det är ok att skicka ut en påminnelseavgift på 150000:- om man glömmer att betala? Eller vad är skillnaden?

useless skrev:
Så, om man köper nånting på faktura med en bestämd förfallodag så tycker dom flesta här att det är ok att skicka ut en påminnelseavgift på 150000:- om man glömmer att betala? Eller vad är skillnaden?
I det här fallet kan jag tänka mig att kommunen tänker såhär. Vi säljer en tomt till rabatterat pris för vi vill få fler invånare som vi tjänar skatt på. Dröjer sedan köparen att bygga huset vilket leder till att kommunen får vänta på skatteintäkterna. Då hade hellre kommunen hellre sålt till en snabbare köpare men för att säkerställa detta har dom detta villkor i avtalet.

Jo, men det ändrar ju inte det faktum att normala människor skickar en påminnelse innan dom skickar ett krav på 150'.

Det är ju helt enkelt för att kommunen vill undvika att folk köper billiga tomter på spekulation, för att sedan sälja dem till ett rejält högre "marknadspris".

All info fanns säkert med i det ursprungliga prospektet och i köpekontraktet.
Så varför inte läsa igenom papperna och handla efter det man avtalat och godkänt med sin namnteckning?

harry73
useless skrev:
Jo, men det ändrar ju inte det faktum att normala människor skickar en påminnelse innan dom skickar ett krav på 150'.
Om vi nu tar konstiga jämförelser kan jag också hitta på en :D

Tänk att polisen skulle stoppa dig varje gång du kör 108 på motorvägen för att påminna dig om att max hastigheten är 110 och att du snart får böter.

Ingen risk - Jag är gift. :|

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
:D Men då är saken klar. Vill man få en påminnelse, ska man gifta sin bygglovshandläggare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.