Börja med en ordentlig dränering

5k läst  33 svar

Nästa tråd i Artikelkommentarer
  1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
  2. E
    Anonym
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: Anonym

I mitten av artikeln säger Ingemar:

"- Hittar man asfalt på muren vid en omdränering kan man låta den sitta kvar, eller till och med komplettera den, säger Ingemar Samuelsson som arbetar med fuktproblem på Statens Provnings- och Forskningsinstitut, SP. Om man tar bort asfalten, riskerar man i stället att muren försvagas."

Men i slutet av artikeln säger han:

"Och lite fukt är inte farligt så länge den kan vandra fritt, men stänger man in den bakom ett tätt skikt får man problem."

I min värld är inte asfalt känt för att det släpper igenom fukt. Så därför blir frågan:
    Ska verkligen asfalten itta kvar, eller ännu konstigare ska den bättras på om man har för avsikt att lägga t.ex. isodränskivor runt grundet?

/Martin

4. E
    Anonym
    Skrivet av: Roland

Det gäller att inte isolera på både in- och utsida och på det sättet stänga in fukten i betongväggen. Om det är öppet på insida betongvägg men isolerat både m.h.t fukt och värme på utsidan så finns det möjlighet för betongen att torka ut inåt. Jag tror det var det Ingemar syftade på.

/Roland

5. E
    Anonym
    Skrivet av: Polisen

Så kan man göra,men vad händer om nått går fel.

6. E
    Anonym
    Skrivet av: Erik

skall man passa på att isolera väggen på utsidan ytterligare eller räcker det med isolerskivor om man vill inreda delar av källaren?

7. E
    Anonym
    Skrivet av: Jon

En kollega till mig som arbetar med omdräneringar dock av större byggnader, sa att man vanligen hackar upp asfalten med yxa, det är för tidsödande och osäkert att ta bort den. Genom hackandet ska man tydligen spräcka fuktspärren. Men ta det för vad det är, en kommentar från en kollega till mig, som jag nu vidarbefordrar;)

8. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

I de fall där du har en tegelvägg ovanpå grundmuren är det inget problem fukten vandrar uppåt och ut genom teglet. Det man inte vill ha är en ständig tillförsel av vatten.

9. E
    Anonym

i arbetsbeskrivningen till isodrän står det att asfalten ska bort till 50% en meter från sulan och upp sen resten räcker det med 30% just för att fukt ska koma ut ur väggen lite osäker på siffrorna men asfalten skulle bort iallafall

mattias

10. E
    Anonym

Bor i ett radhus med gjuten platta och bärande väggar av murat tegel.
    Har funderingar på att inreda ett källarum men har upptäckt att det är/har varit problem med fukt utifrån. På vissa ställen på väggen har färg/puts släppt och på många ställen kan jag enkelt hacka bort putsen med en kofot.

Föreningen som sköter radhusområdet har planerat att dränera vårt hus om ca 4 år. Är det en god idé att åtgärda insidan nu eller är det bortkastad tid/pengar om dräneringen görs om 4 år?
    Jag har hittat putsmatrial som ska vara mer fukttålig, ex Vandex BB75 och Murma Multiputs. Tanken är att åtgärda insidan med dessa produkter för att sedan invänta dräneringen.

Hur kan jag bedöma om hela väggen måste putsas om eller bara där det redan har släppt? Putsen som sitter där idag kan som sagt hackas bort rätt enkelt, tar jag en kofot och trycker till så kan jag "gnaga" bort putsen som smular utan att det lossnar stora sjok.

Tacksam för tips!

/ Peter

11. E
    Anonym

Jag håller på att dränera min källare för tillfället. Tydligen står källaren direkt på berg och källaren är dessutom nedsprängd i berget. Huset är beläget ca 150m från havet och källargrunden är troligen ett par meter ovanför havshöjd. Havet ligger söder om huset. Än så länge har vi dränerat 3 sidor och det rinner stora mängder klart vatten in i en dräneringsbrunn där vi har placerat en pump som pumpar upp vattnet. Problemet är att vattnet ständigt rinner till utan några tecken till att sina. Jag har tolkat det så att vatten rinner längs berget till vårt hus.

Jag förstår att det är svårt att säga men finns det metoder för att leda runt vatten så att det inte passerar vårt hus? Jag har hört talas om att man kan gjuta en betongklack eller liknande på krypgrunder. Är det realistiskt att tänka sig till källare också? Jag har ingen referens men hur mycket vatten kan man förvänta sig att det rinner till från en dränering? Kan det vara så att det tar några dagar till en vecka för att torka ut marken och att det sen lugnar ned sig?

/Fargus

Jag är tacksam för svar.

12. E
    Anonym

Jag läser : " Dessutom bör marken falla från huset med cirka 20 grader minst tre meter ut. Gör gärna lutningen större från början eftersom marken sätter sig efter att ha varit uppgrävd."

Efter 22 år i anläggningsbranschen så har jag aldrig haft ett kunduppdrag som består i att anlägga en mindre skidbacke ut från huset:)
    Möjligtvis 2% lutning ut från huset, dvs. 2cm per meter är nog mera vedertaget.

13. E
    Anonym

Jag har hört om en teknik där man sprutar in en vätska i väggen inifrån:
    Man borrar tydligen hål genom väggen och sprutar in vätskan som då gör att väggen ska bli vattentätt.
    Detta utan att man ska behöva gräva upp och lägga dränering och annat runt huset.

Frågan är om den te4kniken finns och om någon vet vart man kan hitta firmor som gör detta?

/Micke Ö

14. E
    Anonym

Ett enkelt och billigt sätt att dränera något med hittar ni nog här: http://www.greenfill.se/

Inga grusbilar behöver komma för att dumpa otroliga mängder grus och det blir inte bara mer ekonomiskt utan även bättre dräneringseffekt.

Vet inte vad de där korvarna väger men de är löjligt lätta att bära på själv.

15. E
    Anonym
    Skrivet av: Fredrik

Det var inte många rätt i den där artikeln.
    Grus närmast väggen är helt galet då ytvatten rinner ner i dräneringen och man drabbas av kyla mot väggen.Asfalten ska bort så att väggen kan torka ut.Marken ska luta 2cm/meter.Vad menas med att väggen kan försvagas för att man tar bort några millimeter asfalt. ?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: