Byggahus.se

Bör man låta en jurist läsa igenom ett köpebrev

1. L
    Medlem · 32 inlägg

linda73berglund

Medlem
    Har läst att man bör låta en jurist läsa igenom husköpshandlingarna innan man skriver på, är det vanligt att man gör så?

2. H
    Moderator · Stockholm · 42 998 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Bör man låta en jurist läsa igenom ett köpebre

I princip så tycker jag att man bör göra det, framförallt om det är första gången man köper, och om man inte är "juridiskt kunnig".

Jag är övertygad om att många av de som blir besvikna eller kännewr sig lurade efter en husaffär skulle kunnat undvika detta genom att skaffa lite rådgivning, om inte annat så för att inte ställa för höga förväntningar på olika "trygghetslagar".

En annan detalj som jag tycker man skall ordna är att före köpet få klara uppgifter om exakt vilka handlingar som kommer att presentaeras vid kontraktskrivningstillfället, och sedan kontrollera denna lista mot någon juridiskt kunnig. Även om köpeavtalet är OK så kan det dyka upp diverse handlinga som man inte hade en aniong om förrän man väl skrivit på. Även kontrollera huruvida säljaren/na kommer att personligen närvara eller skriva genom fullmakt, och i så fall se till att få tillgång till även fullmakten i förväg.

Och sedan samma rutin inför överlåtelse och slutbetalning.

När vi köpte vårt nuvarande hus så hade jag en advokat som granskade allt som sas och skrevs, detta var för att vi uppfattade mäklaren som skum. Men det var nog igentligen säljaren hon försökte lura, hon blev mcyket besviken när vi envisades med att villja köpa huset, fanns starka indicier på att mäklaren hade en bulvan som skulle köpa till underpris. Men även den mest seriösa mäklaren gör ibland skumma eller slarviga affärer, och ett sätt att skydda sig är att se till att ha kunskap antingen själv eller via ombud.

Svar på frågan: Jag tror inte att det är så himla vanligt.

3. L
    Medlem · 32 inlägg

linda73berglund

Medlem

Vi ska bygga nytt, inte köpa begagnat.

4. K
    Medlem · 66 inlägg

Kantarellen3

Medlem

tycker absolut att ni ska kosta på en byggkunnig jurist granska era kontrakt och vad de innebär ...

Det hänger lite på vilka entreprenadsformer som ni funderar på

men att tex låta ett oseriöst företag bygga på totalentreprenad åt er kan vara väldigt farligt eftersom ni inte kommer kunna kontrollera att de inte fuskar och ger er en sämre kvalitet ...mot vad ritningar och bygglov säger ....

Det kan få stora konsekvenser vid en ev försäljning eller efter om fel uppstår då inte byggfelsförsäkringar täcker eftersom ritningar inte följts ...osv osv

ni ska låta anlita en kvalitetsansvarig med extra kontroll ansvar ...ovh ni ska Absolut inte lite på husleverantören eller entreprenören ....de vill alltid öka sin vinst ....och vissa verkar inte ha några spärrar var de försöker hålla nere sina kostnader på.

/R

5. H
    Moderator · Stockholm · 42 998 inlägg

hempularen

Moderator

Rådet gäller i ännu högre grad vid nbygge. Dels så är det en mykcet mer komplicerad affär, dels så är ju dagens hussäljare till stor del de mäklare som gallrades ut när mäklarlagen kom till för att få bort de värsta bedragarna från mäklarbranchen.

6. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Kanske ännubättre att anlita någon som är byggjuridiskt kunnig.
    En allmänjurist kan kanske inte så mycket om just husbyggnation.

Men definitivt tycker jag att ni ska anlita någon som "spelar i ert lag" som tittar igenom avtalen innan ni skriver på.
    En lämplig sådan kan vara er framtida kvalitetsansvarige om han har den kompetensen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.