Hej!
Jag skruvade bort höljet till säkringsskåpet för att komma åt ordentligt nu när jag målar om i hallen. Jag passade då på att titta lite på kopplingarna, jag är helt inkompetent när det kommer till EL osv så jag tänkte kolla med er vad ni tror om detta. Hoppas ni kan se för bilden är inte den bästa.
Ja, du bör vara orolig för dina apparater. Det finns risk för nollsläpp här som kan ge upp till 400 V över TVn och alla andra apparater, dvs du bör bryta strömmen och åtgärda detta nu.
Här ser det ut som att någon inte klarat av att dra åt en skruv lagom hårt. Det finns ju ett tvåskruvsöverfall precis till vänster som hade varit ett bättre val.
Tack för ditt snabba svar! Jag antar att detta inte är något man gör själv om man inte vet vad man håller på med. Tråkigt att dom inte kunde gjort rätt från början, jag får ringa en elektriker kompis imorgon och försöka få detta fixat.
Ja det där är nog ett av de absolut farligaste elfel man kan råka ut för. Som Bo skriver så bör du stänga av all el tills felet är åtgärdat. Det felet kan i bästa fall förstöra all elektronik i huset, och i sämsta fall brinner huset. Och det är inte helt ovanligt med brand pga. den typen av fel. Så det är inget osannolikt scenario.
Tråden vi ser är "matningen" av nollskenan (iofs. skulle det rent hypotetiskt kunna vara en vanlig nolla). Dvs. det är tråden som går från nollskenan till jordfelsbrytaren.
På något sätt har det blivit dålig kontakt, skruven är troligen för löst dragen, men det kan vara tvärtom, att den dragits så hårt att den nästan klippt av ledaren. Den dåliga kontakten ger värmeutveckling. Man ser att det blivit mycket värme. Värmeskadorna förvärrar situationen, det bildas oxider som leder ännu sämre.
Och tråden kommer att brinna av förr eller senare, men även innan den är helt av så kommer det att bli glappkontakt. Då tappar man nollan helt under korta ögonblick.
Eftersom vi har trefas, så kommer ett nollsläpp att innebära att alla apparater som drar ström mellan en fas och nolla, kommer att tappa kontakten med nätets nolla. Många tror då att de bara slutar fungera, inget farligt. Men tyvärr är det inte så enkelt. Utan istället bildas en krets mellan alla apparater på de andra faserna. Mellan faser är spänningen 400V. Om vi som exempel antar att du har din TV på en grupp som matas av fas 1 L1, och vattenkokaren i köket matas av L2. Ström går till din TV, tillbaka i nollan från uttaget, men i centralen kommer strömmen inte ut pga. felet. Då vänder den ut i nollan till vattenkokaren, genom vattenkokaren till fasen L2. Mellan L1 och L2 är det 400V. Eftersom TVn troligen inte drar mer än 0,5A, men kokaren vill ha 10A. Så ser kokaren nästan ut som en kortslutning från TVn. Dvs. TVn är "nästan" i kontakt med L2. Det blir typ. 395V över TVn.
En apparat som får så stor överspänning blir förstörd, och det brinner komponenter i apparaten. Med lite otur sprider sig den branden ut ur apparaten. Har man tur blir det bara rökskador i huset.
Men i ett hus finns det ofta 10 tals, kanske uppmot 100 prylar inkopplade, om man räknar med lampor. Gamla hederliga glödlampor brukade bara explodera för en sådan överspänning (känner folk som fått fly ut ur sitt hus, med lampor exploderande över huvudet på dem). Moderna LED / LE lampor innehåller elektronik, som brinner istället.
Rent generellt drar jag själv lite för hårt, nästan jämt.
Det skulle jag få koll på ifall jag drog med momentmejsel ett tag.
Jag tror de flesta yrkesarbetande elektriker drar lite för hårt.
Men för säker funktion är ju "aningen för hårt" att föredra före "aningen för löst". Det är först när det blir "mycket för hårt" som det blir riktigt dåligt igen.
Men det beror på, också.
Jag upptäckte att några säkerhetsbrytare jag monterade hade en skruv som gick rakt mot kopparen i ledaren. Ingen överfall, eller kabelskyddstunga. Jag lossade och kontrollerade hur en kabel jag dragit åt (vad jag upplevde som måttligt) såg ut. Den var illa klämd och sargad, så jag fick helt enkelt dra åt lite försiktigare.
Jag tycker det är lite synd att tillverkare av elprodukter inte vinnlägger sig om att bygga in lite mer marginaler mot monteringsfel. Det där hade tillverkaren av säkerhetsbrytaren lätt gjort bättre med en sån enkel sak som en räfflad plåttunga under skruven som skydd för kabeln. Så som t.o.m rätt enkla och billiga sockerbitar brukar ha.
Ett enkelt sätt att få till anslutningarna säkrare är att skala upp tråden dubbelt så lång som "normalt" och sedan vika den dubbelt. Inte i "vanliga" apparater men i centraler, säkerhetsbrytare mm.
Inte en aning om vad som har hänt men det var en ren slump att jag upptäckte det. Håller på att måla väggen där skåpet sitter. Övervägde om jag skulle maskera runt eller plocka bort höljet, jag var lat och skruvade bort det men det är jag glad för nu.