Byggahus.se

Bör jag skära bort cellplastkanten och gjuta om?

1. A
    Medlem Nivå 4
    Bygger en friggebod som ska ha ett skjutglasparti längs hela ena långsidan som är 4,4m lång. Jag har gjutit platta (för första gången) och tänkte inte på i höstas när jag gjorde detta hur jag borde anpassa betongplattan för att kunna fästa skjutglaspartiet. Borde jag ha sågat bort tio cm på höjden av kantelementets översta del innan gjutning? Bör jag och kan jag fixa detta i efterhand genom att ta bort cellplast och gjuta om? Isf bör jag väl försöka göra lite spår in på plattan och dra in armeringsjärn för hållfasthet? Skickar en bild på hur jag tänker och en på hur det ser ut idag. Jag hoppas att jag slipper detta arbete och att det finns en lösning eller att det helt enkelt brukar se ut såhär

2. V
    Medlem · Nivå 7
    Hur djup är karmen?

3. A
    Medlem Nivå 4
    Glömde jag ju skriva. 74mm tyvärr

4. A
    Medlem Nivå 4
    Finns det någon som kan komma med en input angående detta? Hur brukar man göra med en platta där så stort skjutglasparti ska installeras? Finns väl de som öppnar upp en vägg och installerar skjutglaspartier, hur gör de med plattan som inte har varit konstruerad för detta på förhand?
    För enligt hur jag tänker måste man ju anpassa plattan. Har jag fel?

5. A
    Medlem Nivå 4
    Ska höra mig för av någon annan försäljare hur djup karmen är. Den kan i mitt tycke omöjligen vara 74mm för hela konstruktionen. Den är förmodligen 2x74mm. Tror inte de förstod vad jag menade sist jag frågade trots att jag försökte förklara. Stod så på deras hemsida med. Skjutglaspartierna görs av Gealan och heter s8000.

6. larry78
    Medlem · Nivå 7
    Är planen ställa de på cellplasten?

7. M
    Medlem · Nivå 5
    Det borde väl vara en kantbalk runt hela gjutningen? En ränna i frigoliten så att du får tjockare betong under väggen.

/M

8. A
    Medlem Nivå 4
    Ja, så jag tänker att det jag borde ha gjort om jag hade tänkt mig för var väl att innan gjutning kapa ner cellplasten som står lodrätt minst 10cm för att få till en bärighet och något att skruva fast skjutglaspartiet i. Kan ju fixa det i efterhand men tråkigt jäkla jobb och speciellt om jag måste armera in på plattan en bit för hållfasthetens skull. Dock blir det ingen kraft utåt, bara neråt så jag kanske inte behöver armera in på plattan en bit? Kom gärna med idéer och synpunkter på hur jag bör göra och om det jag tänker.

9. P
    Medlem · Nivå 6
    De gånger jag har varit med vid liknande gjutningar har vi skurit bort en del av cellplasten.
    Du kanske kan passa på att sänka ännu mer så att du slipper en tröskel (om det behövs, vet inget om förutsättningarna)

har du montageinstruktioner för glaspartiet? Borde gå att se hur mkt last underkarmen skall klara av

• Laddar…
  10. A
    Medlem Nivå 4
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    542F96A3-62C5-44FA-AE4E-EDC7F9ECF4EC.jpeg
    Kantelementen är L-formade och i mitten är skivor av cellplast så där är en gjuten kantbalk som sig bör, iaf om man ska bygga vägg. Skickar bild. Det är väl så du undrar om jag gjort? Annars förstår jag inte din fråga.

11. D
    Medlem · Nivå 13

Skjutglaspartier skruvas inte i underkant, de fogas med skum. I överkant MÅSTE partiet skruvas annars finns det risk vid nedböjning att partiet inte går att öppna. Mitt parti står klossat på grundmuren.

Det kan inte vara omöjligt för en konstruktör att räkna på vilken last det ligger på frigoliten. Jag antar att det kommer ligga någon form av limträbalk över partiet och att lasten från taket tas av sidoväggarna. Det kommer alltså bli en ökad last (mot normalt) även på sidoväggarna.

Redigerat 15 apr 13:04
  12. U
    Medlem Nivå 1
    Ska det verkligen skummas? Risk finns väl att skummet trycker upp nedre skena?

13. D
    Medlem · Nivå 13
    Det finns någon form av speciellt skum som inte expandera eller iaf expanderar väldigt lite.

Till mitt parti rekommenderades sådant specialskum. Stod på flaskan att de va till just aluminiumskjitdörrar har jag för mig. Hoppas jag inte gjorde fel.

• Laddar…
  14. D
    Medlem · Nivå 13
    Tänk också på punklasten i hörnen. Den tror jag blir stor eftersom du skriver att skjutpartiet går längs med en hel vägg.

15. A
    Medlem Nivå 4

Ska precis skriva och fråga efter montagebeskrivning även hur mycket partiet väger. Hur mycket av cellplasten har ni skurit bort? 100mm eller mer? Är väl beroende på vilka laster den ska klara? Har inga kunskaper om att beräkna hållfasthet. Profilen som ska monteras MÅSTE vara 148mm djup. Tror cellplasten som syns är 50mm sen sluttar den ner 50mm och blir 100mm tjock.
    Om jag måste skära bort cellplast och gjuta en djupare sula där måste jag då armera och gjuta in på plattan för hållfasthet? Se tidigare exempelritning på hur jag tänker.