Immobil Immobil skrev:
:surprised: Är hon inte utbildad polis? Trodde i min enfald, att det var ett grundkrav.
Inte för chefer. De är ofta jurister.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Inte för chefer. De är ofta jurister.
Tack vare "new public management" är det väl mer eller mindre standard att chefer gärna rekryteras utifrån, och med minimal kunskap om verksamheten (i bästa fall med någon hyfsad track record som chef), i myndigheter nu för tiden..

• Gilla
erkka
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tack vare "new public management" är det väl mer eller mindre standard att chefer gärna rekryteras utifrån, och med minimal kunskap om verksamheten (i bästa fall med någon hyfsad track record som chef), i myndigheter nu för tiden..
Ja, så kan det säkert vara. Men inom just polisväsendet så är juristcheferna en betydligt äldre företeelse. Den har flera decennier på nacken vid det här laget.

C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Den har flera decennier på nacken vid det här laget.
Vilket väl förvisso även "new public management" har?

"New Public Management är ett uttryck som myntades av den engelska statsvetaren Christopher Hood 1991 för att sätta ettord på den utveckling som hade skett inom den offentliga sfären på 1980-och 1990-talet."

C cpalm skrev:
Vilket väl förvisso även "new public management" har?
Ja, jag hade inte årtalet när polisen organiserades på det här sättet, och jag orkade inte slå upp det. Så jag tänkte att jag skulle kunna komma undan med att vara lite vag.

Men så lätt går det ju naturligtvis aldrig! ;)

Jurister som polischefer är iaf tidigare än åttiotalet.

• Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
H Hispaniola skrev:
Betydligt snyggare om lgh hade fått disponeras av 5 poliser, (heter det i "yttre tjänst", de som jobbar ute bland det värsta?!), som behöver rekryteras men som så många andra yrkesgrupper som behövs i staden inte bara kan fläska upp till en bostadrätt där jobb finns...
Stadgarna talar om poliser som skadats i tjänst eller gjort hjältemodiga handlingar.

C
M Magnus2056 skrev:
Stadgarna talar om poliser som skadats i tjänst eller gjort hjältemodiga handlingar.
Fast om jag läste rätt så var det avkastningen från uthyrningen av lägenheterna som skulle gå till detta ändamål. Inte själva lägenheterna alltså.

Jag läste någon stans att stiftelsens förmögenhet bedömdes till över 100 miljoner kronor och den har delat ut kring 15 000 kr per år vilket är extremt lågt för en stiftelse med utdelningsmål. Det indikerar än mer en avancerad mygelkultur i styrelsen där Götblad satt som ordförande och ringde en hyresgäst och förklarade att hon ville ha lägenheten bums meddetsamma. Även Polisförbundet, facklig org, nickade tyst bifall. Otroligt.

C
M Magnus2056 skrev:
Jag läste någon stans att stiftelsens förmögenhet bedömdes till över 100 miljoner kronor
Inte för att på något sätt försvara denna omdömeslöshet och roffaranda, men även om 100 Mkr låter som otroligt stor summa pengar så är det nog i stort sett fastighetens värde det handlar om.

C cpalm skrev:
Inte för att på något sätt försvara denna omdömeslöshet och roffaranda, men även om 100 Mkr låter som otroligt stor summa pengar så är det nog i stort sett fastighetens värde det handlar om.
Precis. Man får ju vara försiktig med fasta tillgångar och avkastning. Det finns ju få sätt att få ut exv. en värdeökning för en fastighet utan att sälja den. Tills dess är det ju "papperspengar" som inte går att dela ut på något enkelt sätt.

Om man sedan inte kunde fått ut mer än 15000:- år, det är en annan femma.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.