Byggahus.se

Böjt tak

1. marash
    Medlem Nivå 5
    Hej,

Vi har ett hus byggt 1963 med lutande tak. Vid besiktningen har vi fått en anmärkning på vardagsrummet som talar om en svacka i taket. Vi vill gärna åtgärda detta men vet inte hur. Jag funderar på att tillfälligt köpa 1 eller 2 st. takstötta på biltema för att vara på den säkra sidan.

Måttet på taket är 500x540 cm. Själva taket är belagt med papptak.

Min fråga är om man kan åtgärda/rätta till svackan med gavlar eller liknande inifrån för att lyfta upp taket på något sätt?

Vi har bott i huset i snart 3 år och de två sista vintrarna har varit ganska mycket snö. För säkerhets skull har jag varit och skottat varje gång.

Bifogar några bilder med.

Tacksam för era värdefulla tips!

Redigerat av moderator 9 okt 2008 17:14
  2. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Är det inte bara innertaket som gett sig på något sätt, eller svankar yttertaket också på samma sätt? I sådana fall är det ju takstolen som gett sig, och det bör du låta en byggnadsingenjör titta på och åtgärda snarast.

Men jag tror inte att det är så illa, utan att det är innertaket som felar, och skottning skall inte behövas då.

Men det gör rätt så ont att få 20kvm innertak i skallen också, så det kan ju vara idé att försöka ta reda på vad som hänt. Det blir nog till att öppna upp en del av taket inifrån och titta efter hur det ser ut.

3. marash
    Medlem Nivå 5

Mer bilder

Tack för ditt snabba svar. När man kollar på taket (se bilderna) kan man se svacka där med så det måste vara hela taket som har vikt sig.

En annan gång öppnade jag innertaket i köket för att bli av gamla rör tillhörande pannan så passade jag på att ta kort in i taket. Där man kan se en spalt med lite isolering och bräddor av taket.

Som du säger får jag antingen kontakta en byggingerjör eller öppna lite av innertaket och kolla.

4. marash
    Medlem Nivå 5
    Förhoppningsvis finns det fler som kan komma med ideer och lösningar!

5. marash
    Medlem Nivå 5
    Nu efter 13 år senare påbörjade jag renoveringen efter att rivit ner innertaket och såg vad som var fel. Ja, balkarna hade gett sig lite mellan 3-7 cm i mitten. Detta eftersom man inte hade använt sig av hela balkar, utan kollat ihop två och två men en 1 m bräda i mitten.

Nu har har förstärkt hela taket med nya nya balkar genom att lyfta upp det gamla med stämp och domkraft och sedan montera ihop de gamla med nya och fäst med bultar och skruvar. Passat på och förstärkt ändarna med beslag med.

Nu känns det mycket säkrare (om det snöar mycket) :)

• Laddar…