Hej allihopa,
Jag har dragit igång med renovering av vardagsrummet i mitt tvåvåningshus från 1938. Jag såg för länge sedan att en del av innertaket där "hängde" ner, det var spännpapp så jag hade antagit att det var bara pappen som satt löst. Men nu efter att ha rivit ner den visar det sig att det är själva innertaket som är böjt.
Golvet på övervåningen är inte böjt. Så frågan är hur detta kan hända och hur fixar man det?
Det röda cirkeln markerar området som "hänger". Taket i resten av rummet är hyfsat slätt.
Sanningen är att det inte syns så mycket men jag vill fixa det ändå om det går och inte blir alltför svårt... Är mest rädd för att det blir ett helvete med sågspån överallt. 😖
Jag har dragit igång med renovering av vardagsrummet i mitt tvåvåningshus från 1938. Jag såg för länge sedan att en del av innertaket där "hängde" ner, det var spännpapp så jag hade antagit att det var bara pappen som satt löst. Men nu efter att ha rivit ner den visar det sig att det är själva innertaket som är böjt.
Golvet på övervåningen är inte böjt. Så frågan är hur detta kan hända och hur fixar man det?
Det röda cirkeln markerar området som "hänger". Taket i resten av rummet är hyfsat slätt.
Sanningen är att det inte syns så mycket men jag vill fixa det ändå om det går och inte blir alltför svårt... Är mest rädd för att det blir ett helvete med sågspån överallt. 😖
Kan du trycka tillbaka det?M Micke L1 skrev:Hej allihopa,
Ser inte riktigt på bilden vad du säger är knäckt. Om bjälklaget känns stabilt. T ex inte sviktar mer än på andra ställen i huset när du hoppar på övervåningen så hade jag inte gjort någon åtgärd mot för att åtgärda svackan. Sviktar det oroväckanda hade jag öppnat upp för att undersöka noggrannare.
Vill du ha ett plant innertak så regla ner med glespanel tillräckligt mycket för att dölja svackan. Kommer inte märkas i takhöjd om det bara handlar om några centimeter.
Vill du ha ett plant innertak så regla ner med glespanel tillräckligt mycket för att dölja svackan. Kommer inte märkas i takhöjd om det bara handlar om några centimeter.
Syns det nu?P peroande skrev:Ser inte riktigt på bilden vad du säger är knäckt. Om bjälklaget känns stabilt. T ex inte sviktar mer än på andra ställen i huset när du hoppar på övervåningen så hade jag inte gjort någon åtgärd mot för att åtgärda svackan. Sviktar det oroväckanda hade jag öppnat upp för att undersöka noggrannare.
Förstår inte riktigt vad bilderna visar, men det ser inte ut som bjälklaget. Det borde vara stående balkar som inte syns utan att du öppnar upp innertaket eller golvet ovanför. Sprickor i de plankor du fotat tror jag inte du behöver vara orolig för.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Svarta områden/sot i innertak.
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad är detta för svart i innertaket?
Tak & Vind -
Vad är detta för material? Svart i innertakplatta
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Varför svart innertak i gammalt hus
Byggnadsvård -
Svartmögel på innertak av lackerat trä