Hej!

I vår lägenhetsrenovering är det nu dags för att köpa hem och sätta upp lite taklister.
Problemet är att vi har ett välvt burspråk och jag undrar om någon har erfarenhet av detta?

Storleken på listerna vi kikar på är ca 120-140x120-140 mm och materialen är frigolit eller polyuretan som är lite styvare.
Frigoliten tror jag kan gå bra om man fixerar listen med skruv eller spik medans limmet torkar, men har någon erfarenhet av att böja de styvare listerna?

Provbitarna vi beställt är så korta att det är svårt att avgöra och polyuretan-listerna ser mycket finare ut.

Rundningen är inte alltför aggressiv.
Väggen är 4,7m lång och välvningen är på mitten ca 70cm djup.

Tack på förhand!

Olika stilar av taklister i frigolit och polyuretan uppställda på ett bord, med en grå vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Burspråk i en renoverad lägenhet med välvt tak, två fönster och en soffa.
Skapa konto

Staffans2000
Vad var det för lister innan?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vad var det för lister innan?
Trälister av aningen mindre modell.

Såhär i efterhand, hur gick det att böja listerna och vad valde ni till slut? Har ett liknande problem

N Notoes skrev:
Såhär i efterhand, hur gick det att böja listerna och vad valde ni till slut? Har ett liknande problem
Det slutade faktiskt med att jag gjorde en egen list av gipsputs. Klippte ut profilen i en plåtbit som jag drog efter en skena. Armerade med nät.
Roligt projekt!

• Vardagsrum med gipsdekorationer på väggarna, två fönster med orange gardiner och skandinavisk inredning.
    Skapa konto
  • Stegvis renovering av gipslist på vägg där profilerad plåt använts som schablon och armeringsnät som förstärkning.
    Skapa konto
  • Gilla
Lgh1 och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.