Böja/kröka PP-rör (avloppsrör)?

4k läst  23 svar

1. K
    Medlem Nivå 6
    Går det böja ett PP-rör med bara en varmluftspistol? Behöver en lång svag böj, inte någon kraftig vinkel alls.

2. anders07
    Medlem · Nivå 14
    Jag säger spontant nej... Du får det inte tillräckligt jämnt varmt och det är stor risk att du istället får ett veck.
    Det finns ju 15 graders böjar men är det en längre sträcka går det ju att böja rören en del utan att skapa en böj före.

3. K
    Medlem Nivå 6
    @anders07 - med röret fyllt med sand lär det väl inte bli något veck, när det gäller böjbara material?
    Jag tänkte mer om PP öht går att värmeböja, eftersom det är så hårt i sig?

4. anders07
    Medlem · Nivå 14
    Ja, det går ju att "värmeböja" men du kommer nog inte att lyckas med varmluftspistol eftersom det svalnar så fort du tar bort den. Du måste få det ganska varmt (nära smätpunkt) och har det då svalnat lite mer på ena sidan blir det direkt ett veck...
    Jag har böjt 50 mm rör med si-så-där resultat men ett 110 rör skulle jag nog inte ens försöka mig på... Ett rör är ju inte jättedyrt i sig så det är väl bara att försöka! :)

5. K
    Medlem Nivå 6
    Ja, kanske blir för klent med varmluftspistol.
    Om man hade haft en enorm kastrull, kanske man kunde ordnat det med röret i kokande vatten : )

6. P
    Medlem · Nivå 7
    Hur blir hållbarheten på lång sikt för ett rör man själv böjt? Är inte risken stor att man orsakar spänningar eller mikroskopiska sprickor som på sikt leder till läcka?

7. P
    Medlem Nivå 8
  8. P
    Medlem Nivå 5
    I den här filmen använder dom tryckluft (ca 0.5 bar) för att hålla ut röret när det böjs. Behöver man värma en längre del av ett rör kan man ju använda infravärmare på lagom avstånd ovanför och samtidigt rotera röret.
    https://www.youtube.com/watch?v=aZ4U7XdTIFQ

• Laddar…
  9. blackadder
    Medlem Nivå 7

Böja/kröka PP-rör (avloppsrör)?

Va fräckt! Nu blev man ju sugen på att testa....

10. K
    Medlem Nivå 6
    Som sagt...går det böja/forma just PP-rör? : )

11. P
    Medlem Nivå 5
  12. G
    Medlem · Nivå 7
    Exemplen ovan var på smalare rör. Jag behöver få till rätt vinkel på 110 mm avloppsrör för regnvatten, inte högt tryck. Se foto. Blå linje visar hur det ska gå. T-rör eller bara krökar. Det går inte att använda höjdskillnader, allt måste ligga i samma plan. Någon som har erfarenhet av att böja sådana här rör med värme? Kanske är bättre att utgå från en stump rakt rör fyllt med sand. Visa bilaga 319986

13. R
    Medlem · Nivå 11
    Verkar ju heltokigt...
    Vad har du för vinkel, du kan ju sätta två böjar efter varandra.
    Sen har du skjutmuffar.
    Sen finns det väl vinklade T också.

14. N
    Tillbyggare · Nivå 8
    De borde du kunna lösa med 45 graders grenrör kombinerat med 15 eller 30 graders böjar.

Röret högst upp i bild ser ut att vara ett PP-rör, de är generellt mer böjliga än PVC-rör. Kan du frilägga det lite längre så ska du säkerligen kunna få ihop det hela. Glöm inte att köps en skjutmuff om du inte kan flytta på det horisontella röret i bilden.

15. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 12

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: