Bodelning vid förlustaffär

17k läst  73 svar

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej! Jag och min sambo ska separera och bodela. Vi äger 50% var av en fastighet som jag ska få behålla, tack vare skrivet samägandeavtal. Huset är tyvärr en förlustaffär efter att fiktivt arvode, latent skatt och lån dragits av. Denna förlust kommer ligga mig till last den dag jag säljer och min önskan är att mitt ex skulle ersätta mig för halva förlusten (ca 140 000 kr). Är detta brukligt, och något man juridiskt kan kräva?

Tack för svar!

2. L
    Medlem · Nivå 10
    Har ni gjort en vettig värdering ?
    Alla kostnader / förluster / vinster brukar delas lika i samband med bodelning. Latent skatt från tidigare affär bör ingå oxå.

3. G
    Medlem Nivå 1
    Vi har haft två mäklare där som gjort värderingar. Såhär ser vår uträkning ut;

Marknadsvärde 2 500 000 kr
    Latent skatt -430 000 kr
    Mäklararvode -100 000 kr
    Nettovärde 1 970 000 kr

Bolån 2 250 000 kr
    Summa - 280 000 kr

Skulle det alltså innebära att mitt ex skulle behöva ersätta mig med 140 000kr? Det är ju förståeligt att han inte vill eftersom jag bor kvar i huset...

4. L
    Medlem · Nivå 10
    Vill o vill . Huset är ju en förlust. Den delen borde han vara med att dela.
    Men mäklararvode 100k kan man stryks kanske . Det är ju verkligen en fiktiv kostnad dom inte fallit ut.

5. L
    Medlem · Nivå 10
    Ev framtida värde höjning ska man inte ta hänsyn till . Det är nu affären görs.

• Laddar…
  6. G
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar och råd @largab! Är det någon som varit med om detta? Jag tänker att risken är rätt stor att han vägrar bli utköpt och istället vill sälja huset.

7. B
    Medlem · Nivå 17
    Men om det är korrekt uträknat nu så blir det ju exakt samma siffror vid en försäljning.

• Laddar…
  8. G
    Medlem Nivå 1
    Uträkningen är baserad på två mäklares värderingar (2,5 miljoner) men om det blir budgivning så kanske priset sticker iväg så att jag inte har råd. Iofs så blir det kanske en vinst som kommer mig till godo, men å andra sidan blir vinstskatten högre. Ååh, dessa frågor...

9. M
    Medlem · Nivå 6
    Man lägger skatt på vinsten vid en försäljning. Vad var inköpspriset på fastigheten?
    Det framgår inte från texten.

• Laddar…
  10. B
    Medlem · Nivå 17
    Det kan ju bli tvärtom också, dvs. att priset blir lägre än värderingarna.

• Laddar…
  11. G
    Medlem Nivå 1
    Fastigheten var en gåva från min mor och vi tog således över anskaffningsvärdet vilket var 350 000 kr. Jag har räknat 2 500 000-350 000-200 000 (avdrag för mäklararvode och renovering) x 22% =430 000 kr. Tänker jag rätt?

12. G
    Medlem Nivå 1
    Det har du ju rätt i förstås, vilket skulle vara positivt för mig om jag vill köpa. Någonstans har jag läst att priset ofta blir lägre om huset säljs på offentlig auktion. Hur genomförs detta? Är det en god man som genomför försäljningen?

Jag vill inte få det att låta som att jag är ute efter pengar och vill luras. Jag vill dock ha alla förutsättningar klara för mig så att jag själv inte blir förd bakom ljuset. Till saken hör att mitt ex är bankman och har bra kunskap om ämnet, vilket jag inte har.

13. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Vart kommer ett bolån på 2250000 in i bilden om huset var en gåva? Och hur kan en gåva vara en förlustaffär? Jag får inte ihop det.

14. M
    Medlem · Nivå 6
    Jo, det verkar rätt tänkt.
    Håller med ovan om lånet ....
    Har du ett Gåvobrev?
    Det finns inga villkor angivna?

• Laddar…
  15. H
    Moderator · Nivå 25
    Men, jag förstår inte din uträkning. Om den var en gåva, var kommer lånen ifrån då?

Din vinst/förlust är bara marknadsvärdet - anskaffningskostnaden. Om anskaffningskostnaden då var noll, så låter det snarare som att du behöver ersätta ditt ex.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: