Finns någon vänlig själ som kan visa på skiss hur man lämpligen klipper och bockar vindskiveplåtar där de möts i nock? Lägger jag den synliga delen (den utåt på framsida, inte mot taket), kant i kant, eller ska även dessa plåtar överlappa?
-
-
16 okt 2016 11:07 #2
-
-
16 okt 2016 12:18 #4Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Du gör klart sidorna så du får plats med en hel plåt längst upp. Då gör du först ett snitt sen bockar du ner det o sen montera.- Laddar…
-
17 okt 2016 07:12 #5
Hann inte tacka igår, var ute och for, så får tacka nu istället!. Men ska verkligen inte den plåt som ligger ovanpå (den högra i din nedre bild) ha ett övervik också? Teoretiskt är det väl ingen större skillnad att plåtarna möts i nock mot det du visar. Finns ju fortfarande en skarv på högsta punkt som vatten kan tränga in via? Eller räcker det som du gör, för i såfall, varför krångla till det
- Laddar…
-
Medlem · Östergötlands län · 3 665 inlägg 17 okt 2016 07:25
sinuslinus
Medlem- Östergötlands län
- Medlem nov 2011
- 3 665 inlägg
- 5 188 gillningar
- 1 640 bilder och filmer
-
20 jul 2020 21:15 #7
Någon här som har en instruktion hur man viker och gör vindskivebeslagen i nock så att skarven blir vertikal utan överlappande flärp som på bilden ovan?
Jag är kass på att förklara så jag bifogar en nästan lika dålig bildJag har streckat flärpen jag vill slippa ha.
Mina plåtar är profilerade och inte helt plana på ovan.
Något en glad amatör kan få till? -
20 jul 2020 21:30 #8
Klipp plåten 90 grader, bocka till nockens vinkel och klipp av ”överflödet” på varje sida.
Svårare är det inte -
20 jul 2020 21:32 #9
Enklast är så klart att du först klipper ens sidan lodrät och sedan markerar med hjälp av den första så att du klipper andra sidan lodrät.
- Laddar…
-
21 jul 2020 07:44 #10
Å så lite svart gegga i skarven om du är rädd för att nån vattendroppe ska leta sig in där.
-
21 jul 2020 08:45 #11
Klipper man profilen bakom vindbrädorna också? Gissar att den delen reser sig upp för mycket annars?