Bocka rännkrokar

17k läst  13 svar

1. M
    Moderator · Nivå 17
    Vad tar man till för detta? skruvstäd och hammare?

2. S
    Medlem Nivå 5

Re: Bocka rännkrokar

Nix, man tar och hyr/köper en krok bockare eller så tar man kontakt med närmsta plåtis som knäcker dem till sig.
    Alternativet som är nimmast är att köpa ställbara.

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Ja det funkar men det är inte speciellt roligt. Köp ett par extra för dom första kommer du bocka på fel ställe när du gör det i skruvstädet.

4. tynnis
    Medlem Nivå 6

Ha en bra gummi/träklubba bara så slipper du skava bort all färgen.

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 2

Blir inte alltid så bra att bocka... när jag gjorde det blev det lätt en lång böj istället för en knäck i själva böjen.

Gummiklubba vetitusan om man har nån nytta av??

Krökaren kostar väl minst en 1000-lapp plus moms att köpa. Det finns krokar med ställbar vinkel som alternativ.

6. tynnis
    Medlem Nivå 6

Tror att man kan få låna en knäck av en plåtis annars för en kaffepeng.

7. B
    Medlem Nivå 1

Eller så lämmnar man dom till plåts, 20kr/st kostade det att böja dem.

8. C
    Medlem Nivå 7

Skruvstäd och hammare går jättebra, gjorde det senast förra veckan, inga problem alls, det var enkelt att styra fallet med läget på bockningarna också, så hamra på bara, finns ingen anledning att gå till en plåtslagare för ett så enkelt jobb.

9. H
    Medlem Nivå 8

Det var inte billigt.......hjälpte en kompis i somras med ett tak, 40 krokar på var sida........hade ju blivit 1.600 kr :surprised:
    Kanske plåtis hade gett rabatt i det fallet :-/

10. M
    Medlem Nivå 5

Jag fick låna min "böjare" på Beijers. ;D

11. S
    Medlem Nivå 2

Coop Forum där jag bor hyr ut en krokböjare för 10:-/dygn.

12. M
    Medlem Nivå 2

Be plåtis göra det han gör det både snabbt och sen blir det ordentligt gjort åxå, ge han ett par hundra så fixar han det medan du väntar ;)

13. S
    Medlem Nivå 2

Monterade hängränna med två stuprör på ena sidan av huset idag. Använde slangvattenpass från Jula http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=601128384&pf_id=SE-160000 och fick bekräftat att från mitten av huset till ena gaveln lutar huset och den bräda som krokarna skulle fästas i med ett fall på 25mm. Där lät jag krokarna få samma längd. Åt andra hållet fanns däremot en stigning på 10mm så för att få ett fall på 20 mm fick jag bocka den yttre kroken 30mm längre än den i mitten.

Alla krokarna sitter på ungefär samma avstånd, 600mm, och jag följde ett gott råd och ritade ett streck på den första kroken vid mitten av huset och lät krokarna för denna ränna sitta på samma höjd.

För krokarna från mittenrännan och ut mot gavlarna utgick jag från det ursprungliga strecket och ritade ett nytt streck för den yttre kroken, med det nedhäng som behövs.

Därefter lades alla krokar upp bredvid varandra, numrerades, och ett streck drogs med linjal diagonalt från strecket på första kroken efter mittenrännan till strecket på kroken vid gaveln. Sedan bockade jag med hyrjärnet från Coop Forum och allt passar perfekt!

Slangvattenpasset fungerade ypperligt men var lite otympligt att hantera mellan mätningarna. Kommer det in luftbubblor i slangen så stämmer inte resultatet och vid mätningen fungerade det bäst om man tog bort skyddslocken på libellerna.

I morgon blir det andra sidan. Å ena sidan var bockningsjärnet billigt att hyra, 10:-/dygn, å andra sidan har jag skjutit på arbetet en dryg vecka, så... :)

14. JimmyB
    Medlem Nivå 5
    Jag satte kroken i skruvstädet, tog tag i den böjda delen, böjde och det vart perfekt. Man får ta i lite men det känns som om man har full kontroll över böjandet.. Nä, jag är inget atlet, tränar inte alls.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: