Är i funderartagen på en bobcat med grävagg eller en minigrävare.
Bygger en del uterum mm på gjuten platta och hyreskostnaden brukar nästan landa på mellan 6-10 tusen varje gång. En maskin i 150.000 klassen skulle betala sig på 1,5 år för min del då inte inräknat rep iof.
Men min fråga är en bobcat smidig att gräva med ? Hade varit bra med en bobcat då man får flera maskiner i en så man kan köra bort och in med nya massor samt köra med gafflar mm.
När börjar timantalet bli "mycket" för en sådan maskin ?

Bobcat är ju rätt allsidiga och bra så men att gräva allt för mycket med ett aggregat på den är väl så där lagom kul men det går.
Men det låter ju som ett bra val för dig om du ska köra en del grus och jord.

Mitt tips är att hyra en och bygg ett uterum och känn efter hur det funkar.
Nästa fråga hur ska du transportera den? Där har du också en investering och ett BE-körkort som krav.

Hyrfirmorna har bara minigrävare och kompaktlastare separat så det är svårt att hyra den combon som jag är ute efter.
Visst sen tillkommer det kärra för att transportera den. Den väger väl ca 2 ton så det behövs en kraftig kärra vilka inte heller är helt gratis. Kanske kan få tag på äldre 30km vagn som klarar vikten.

Redigerat:
Vore det inte bättre att hyra en mindre traktorgrävare (mer åt trädgårdstuket än huddig ;) )?

Annars är ju en minigrävare rätt mångsidig.

verktygsgurun skrev:
Hyrfirmorna har bara minigrävare och kompaktlastare separat så det är svårt att hyra den combon som jag är ute efter.
Visst sen tillkommer det kärra för att transportera den. Den väger väl ca 2 ton så det behövs en kraftig kärra vilka inte heller är helt gratis. Kanske kan få tag på äldre 30km vagn som klarar vikten.
+ skopor + några dunkar diesel + lite annat :D

Hästsläp pallar en del och bruakr finnas begagnat... Bygger man om lite så har du ju tak också... :)

//Anders

Finns ju inte bara Bobcat...

Gehl vet jag finns med grävaggregat till. Funkar bra till att gräva dränering med, så det måste väl funka till att gräva ut för platta också med?

JCB har ju också små maskiner, men vet inte om de finns med grävaggregat som tillbehör.

Gehl, bobcat, mustang,cat, jcb mfl är byggda på samma princip och har samma fästen så nästan alla tillbehör passar till alla maskiner. Det finns hundratals tillbehör.
Bobcat är väl originalet därav att man säger bobcat som ett gemensamt namn fast man borde säga kompaktlastare.
Skall besöka en återförsäljare i Skåne i mellandagarna för att få testa hur smidigt eller osmidigt de är att gräva med. Är det nästan jämförbart med en minigrävare blir jag nöjd. Får ju fler möjligheter genom att koppla på en skopa,snöblad,bilningshammare,jordborr mm.

Jag har hört att Bobcats minigrävare är stressiga i hydrauliken men vet inte hur det är med en "bobcat" med gräv agg .

Jag har kört en liten Volvo grävare och flertalet olika Take-jobs och där har take-jobsen varit överlägsna.
Så mjuk och fin i hydrauliken så det är löjligt :)

Jag skulle satsat på en lite större maskin och köpa till en kärra så du kan flytta massorna smidigt.

Fruppe skrev:
Jag har hört att Bobcats minigrävare är stressiga i hydrauliken men vet inte hur det är med en "bobcat" med gräv agg .

Jag har kört en liten Volvo grävare och flertalet olika Take-jobs och där har take-jobsen varit överlägsna.
Så mjuk och fin i hydrauliken så det är löjligt :)

Jag skulle satsat på en lite större maskin och köpa till en kärra så du kan flytta massorna smidigt.
Är det någon särskild storlek eller generation som det gäller?

Min 1,6T 2003 går väldigt mjukt och med fin känsla på 2/3 varv.

Volvon jag körde var en 02 tror jag 1,5T och den tycker jag var stressig.

Min dröm är en TB145 eller TB250
Take-Job 4,5T , klarar dom flesta jobb både stora och små.

Kan inte ha för stor maskin då jag ofta är på baksidan av villor och jobbar knappt så det går att komma in ibland. Är det lättåtkomligt ringer jag hellre en lastbil med skopa som gräver åt mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.