Byggahus.se

Bobcat 320 minigrävare

1. Enterprise
    Husägare · Örebro · 28 inlägg

Enterprise

Husägare
    Behöver gräva en del för allt från avlopp till flytta växter. Har fått nys på en Bobcat 320 från -96 med 3000 timmar.

Har vi några grävmaskinister här som har någon synpunkt på dessa specifikt eller allmänt minigrävare att tänka på?

Alla slangar och kopplingar är torra, ca 70% av banden kvar, lite glapp i skopfästet.

Alla tillrop tas emot med glädje :D

2. C
    Medlem · Stockholm · 5 328 inlägg

corre

Medlem
    Det är rätt bra maskiner, reservdelar är lättare att hitta än en del andra märken.
    Men den är vältbenägen, så man får köra med eftertanke.
    Bra fördel att slänthydraliken verkar ingå, det är inte lika vanligt på mindre maskiner.
    Vad får du med för skopor? det kan vara svårt att hitta kompletteringar

• Laddar…
  3. Enterprise
    Husägare · Örebro · 28 inlägg

Enterprise

Husägare
    Det blev ingen Bobcat. När jag kom dit för en titt så var skicket betydligt sämre än vad den nymålade färgen visade. Läckte olja, fanns bara en skopa som var sprucken och svetsad och sprucken igen mm.

Men tack för för svaret, nu vet jag mer till nästa gång.

4. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 3 137 inlägg
    Får man fråga om prisbilden?
    Jag vill uppdatera min bandgrävare från en 2:a till åtminstone en 4:a....

5. B
    Medlem · Dalarna · 1 355 inlägg

Bjober

Medlem
    Viktigt att kolla hur glapp svängkransen är.
    Kolla hur många cm skopan kan flyttas höger-vänster med utsträckt arm.
    Kolla i alla 4 väderstreck så ser man om det är avsevärt mer glapp rakt fram där man gräver mest.
    Jag kollade inte min så noga... tänkte att har den gått 3000tim så går den väl de 300 jag ska köra . Men vid en koll efter köp så fanns det knappt kugg kvar på lilla drevet.
    Det blev både dyrt och massor med timmar då jag valde att byta lilla drevet och renovera stora drevet.

6. T
    Medlem · Stockholm · 1 231 inlägg

Taxture

Medlem
    Vem lämnade du det till?
    Har en där 4-5 kugg saknas

7. C

corre

Medlem
    Om du kan rotera drevet kan det räcka med hårdlödning eller att tiga upp tänderna och slipa till det.
    Det är inte så höga krav på dessa dreven, speciellt om du kan rotera det och få skadan kl 20 eller 17, de ovanligare arbetspositionerna.

8. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 3 137 inlägg
    Hårdlöda och fila till typ?
    Tigsvetsa kan jag så det kanske är bättre.
    Eller finns det fördelar med hårdlödning?
    Hur demonterar man kuggkransen, är det hytt av?

Meckrookie på grävmaskiner ;-)

9. C

corre

Medlem
    Det beror på maskin, de flesta har interna kuggkransar i fettbad, och är det stora ringen som saknar kugg är det lyft av överdel som behövs. Det är inte en helt enkel operation, mycket risker involverat om man inte är van mekkare.

Du kan troligen komma åt hydralmotorn som driver rotationen och inspektera hur skadat det är och var. Utifrån det avgöra hur du går vidare, om det är värt att göra själv eller hyra in någon.

10. B
    Medlem · Dalarna · 1 355 inlägg

Bjober

Medlem
    Jag svetsade med en elektrod motsvarande OK 68.82. Därefter byggde jag en jigg där jag monterade 125mm vinkelslip. Slipen löpte efter en skena. Allt skuvades fast på stadigt plyfa/spånbord. En enkel spärrmekanism låste i en kugg så jag snabbt kunde vrida kransen till en frisk tand för inställning av slipmaskinen, sen vred jag till svetsad kugg och slipade i evigheter tills resultatet blev bra.
    Det gamla drevet hade en smal osliten del som jag skar bort och hade å rullade mot kuggkransen för att mäta med.
    På min krans var typ 15 av 80 tänder slitna.
    Jag provade med enbart nytt lilldrev men det högg i det slitna stora drevet.

Att dela maskinen gick bra.
    Under med 2 balkar som pallas upp.
    Tog ur 3 svängkransbult som ersattes med gängstång, då kan man kontrollerat hissa ner o upp undervagnen och det hålar direkt.
    Fick göra några specialnycklar för att komma åt bultar och slangkopplingar. Det är trångt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.