Är det någon mer på forumet som var med i den galna fördelningen av tomter på Boängsåsen i Alsike idag? Det var det värsta jag har varit med om; total kaos. Kommunen hade införskaffat en växel som skulle kunna hantera 100 samtal i kö. 10 sekunder efter att slussen öppnade i morse var samtliga platser i denna kö upptagna... Men vi lyckades ordna oss en tomt (nr 2 på vår prioriteringslista!)

Ja, det var helt galet. Jag blev utsläng från kön efter ca. 20 minuter, sen var näst intill omöjligt att ens hamna i kön igen.
Flera som jag känner som också ville ha tomt råkade ut för samma sak, flera gav upp efter att dom inte lyckades att ens komma in i telefonkön igen.

Tjena!

Samma här. Kom fram i kön efter bara några sekunder. Blev sedan utkastad. Tur att vi ringde från 6 telefoner :-). Det gjorde så att vi till slut efter 40 minuters köande fick en helt OK tomt.
Vilka tomter kommer ni att bygga på?

/Alex

Kan bara hålla med, var kanske inte den smartaste lösningen de valde..

Vi råkade ut för samma sak, stod i kör från typ 08:28 (med tre telefoner...!!) och alla åkte ut.. sen var det kört att komma in igen...

Så frugan "dundrade" ner till komunhuset och jag började ringa Rolf och Marie..

Efter mycket om och men så fick vi till slut vårt 1:a hands val 1:500.

Någon av Er som har en tomt i närheten?

Kul idé det här med en alsike tråd :-)

Vi kommer att bygga på 1:506 som var vårt 2:a hands val. Känns helt OK ändå även om vi inte får så bra solläge. Enligt kommunen skall den vara väldigt lättbyggd vilket vi får hoppas på.

Hoppas fler hakar på tråden!

Ja... kösystemet var inte det bästa! Vi har fått tomt 513, vi ville ha en tomt som var 30 m bred mot gatan så vi är jättenöjda.... Nu återstår bara alla andra problem.

Just nu är det stora problemet Fjärrvärmen kontra husleverantörerna. Fjärrvärmen ingår i tomtpriset och går inte att välja bort mot pengar tillbaka. Den person jag fick tag på på fjärrvärmeföretaget Dalkia sa att de inte kommer låta någon ansluta sig till dem med en frånluftvärmepump i huset då deras system tar skada av det. Dalkia skriver i sitt utskick att det inte finns några krav på annat vetilationssystem är ett enkelt F-system, men vad jag har hört så måste man om man bygger hus efter 1 juli 2007 ha återvärmning på ventilationen. Således måste man ha ett FTX system i huset. Just detta verkar husleverantörerna inte ha någon planering för. Om de ens kan installera FTX i huset så vet de inte till vilken tilläggskostnad.

Det bästa kanske hade varit om det fanns en möjlighet att välja bort fjärrvärmen mot pengar tillbaka. Vad jag hört har de tidigare etapperna i Alsike haft som tillval med fjärrvärmen, och det är inte många som tagit detta. Nu vill man väl kanske tvinga oss husköpare att välja fjärrvärme..... :rolleyes:

Kalle Anka skrev:
Ja... kösystemet var inte det bästa! Vi har fått tomt 513, vi ville ha en tomt som var 30 m bred mot gatan så vi är jättenöjda.... Nu återstår bara alla andra problem.

Just nu är det stora problemet Fjärrvärmen kontra husleverantörerna. Fjärrvärmen ingår i tomtpriset och går inte att välja bort mot pengar tillbaka. Den person jag fick tag på på fjärrvärmeföretaget Dalkia sa att de inte kommer låta någon ansluta sig till dem med en frånluftvärmepump i huset då deras system tar skada av det. Dalkia skriver i sitt utskick att det inte finns några krav på annat vetilationssystem är ett enkelt F-system, men vad jag har hört så måste man om man bygger hus efter 1 juli 2007 ha återvärmning på ventilationen. Således måste man ha ett FTX system i huset. Just detta verkar husleverantörerna inte ha någon planering för. Om de ens kan installera FTX i huset så vet de inte till vilken tilläggskostnad.

Det bästa kanske hade varit om det fanns en möjlighet att välja bort fjärrvärmen mot pengar tillbaka. Vad jag hört har de tidigare etapperna i Alsike haft som tillval med fjärrvärmen, och det är inte många som tagit detta. Nu vill man väl kanske tvinga oss husköpare att välja fjärrvärme..... :rolleyes:

Du har en poäng där!

Jag var helt inne på bergvärme, men nu när man måste betala fullt ut för hela installationen av fjärrvärme är jag lite osäker..Känns lite som att man slänger pengarna i sjön..
Jag är för dålig på tekniken och kostnaden också.

Vi är inne på att använda bergvärmen till att värma poolen på sommaren, och det lär väl inte vara möjligt med fjärrvärme?

Någon som känner en bra bergvärme kontakt?

Vi kommer bygga på Vrå 1:488 (vårt andrahandsval). Vi kommer däremot inte att stå med grävskopan vid avsprärrningarna när de släpper in alla nybyggarna i augusti. Hur är det för er andra? När planerar ni att dra igång bygget? Har ni bestämt vilken leverantör som ni kommer att bygga med? Eller kanske till och med vilken hustyp? Det vore intressant att se vad som kommer att byggas i området.

Det lutar mest åt Myresjöhus för oss. Klassisk stil i 1½ plan. Jag pratade ned dem senast idag om frånluftvärmepumpen (FLVP) kontra fjärrvärme. De gör ett avdrag på 45 000 för FLVP och påslag på 47 000 för FTX. Då får man ett hus med fjärrvärme och FTX för bara 2000 kr mer. Tycker det verkar vara en riktigt bra lösning med tanke på att fjärrvärmen ingår. Skall dock läsa på lite mer. Kravet på värmeåtervinning tror jag faktiskt inte gäller för hus som går på fjärrvärme då detta är en miljövänlig energikälla. Jag kan dock inte svära på det.

Har även postat en tråd idag på:
http://www.byggahus.se/forum/vaerme...rvaerme-med-ftx-eller-nibe-fighter-360-a.html

Kom gärna med era synpunkter!

/Alex

kungkokos skrev:
Det lutar mest åt Myresjöhus för oss. Klassisk stil i 1½ plan. Jag pratade ned dem senast idag om frånluftvärmepumpen (FLVP) kontra fjärrvärme. De gör ett avdrag på 45 000 för FLVP och påslag på 47 000 för FTX. Då får man ett hus med fjärrvärme och FTX för bara 2000 kr mer. Tycker det verkar vara en riktigt bra lösning med tanke på att fjärrvärmen ingår. Skall dock läsa på lite mer. Kravet på värmeåtervinning tror jag faktiskt inte gäller för hus som går på fjärrvärme då detta är en miljövänlig energikälla. Jag kan dock inte svära på det.

Har även postat en tråd idag på:
[länk]

Kom gärna med era synpunkter!

/Alex
Det tycker jag verkar som ett mycket bra pris... Det verkar som om husleverantörer som bygger alldeles för mycket prefab har svårt att installera FTX då rördragningen kan vara lite svårare för dem... Detta med återvinningskravet har jag bara hört (även fjärrvärmeleverantören samt andra ventilationsfirmor har sagt att de hört samma sak) och därför kan man inte svära på nånting... amatör som man är på detta.....

Ser ut som vi får Kalle Anka till granne, det kommer våra döttrar att uppskatta :-).

Tomtsläppet var minsann en nervpirrare. Vi hade turen att få vårt förstahandsval. Frugan hade inte en suck att komma fram på sin linje. Visst var det ett konstigt sätt att släppa tomterna på, men samtidigt uppskattar jag så här i efterhand att det inte var budgivning som gällde. Lottning kanske hade varit bättre, även om det kanske blev åt det hållet ändå. Nu hoppas vi bara att den tekniska anläggningen i närheten av 498 inte skall bli en för stor olägenhet.

Det där med uppvärmning är fortfarande ett frågetecken. Delkias energipris låter inte så lockande IMO. Antagligen ligger det högt för att intresset för fjärrvärmen varit svagt och investeringskostnaden delas upp på de som ansluter sig. Det var iallafall förklaringen jag fick från dem. Lite fel strategi om man vill ha in fler fjärrvärmekunder i området. Vore väl bättre att dra in den på en högre/bredare nivå.

Har två par bekanta som byggt i tidigare etappen på åsen, den ena har gått på fjärrvärme, då det ingått i tomten och möjligheten finns att plombera den ifall man vill byta. De andra har valt enbart frånluftsåtervinning, då bergvärme inte lönar sig för nybyggt idag förän man kommer upp i större byggnader. Jag har hört det senare från flera håll men inte gjort några efterforskningar på det ännu.

Någon som vet om bredbandsbolaget också drar fiber i området? Prisuppgiften på 7000+moms för indragning av triple play från telia som man fick i informationen med intresseanmälan verkar vara outdated.

Vi siktar på att komma igång med bygget så snart som möjligt. Med tanke på hur det sett ut i rännan för vatten och avlopp så vill man nog helst inte vänta med eventuella sprängarbeten tills grannarna fått upp sina kåkar.

Antar att vi ses ute i leran någon helg framöver.

/Richard & Lotta (Tova & Maja)

Hej,
Angåender fiber så ligger det nog närmast till hands att det blir genom Telia.
Vi bor nere på Boängsvägen idag, JM-huset, och har Telias fiber in i husen. Valfri bandbredd 0.25, 10 eller 100Mbit. Så i och med att dom redan har fiber i området, borde dom vara intresserade av att få fler kunder på den linan.

Däremot har inte deras Triple-Play funkat något vidare, inledningsvis i alla fall...
Jag beställde hela paketet, men det var bara internet som fungerade. Däremot fick jag ett meddelande i ett senare skede att allt var ordnat, men då hade jag redan tröttnat och sagt upp tjänsterna (förutom själva bredbandet som fungerar alldeles utmärkt!).

Vi har förresten fått tomt 1:490.
/ Jocke

galaxenspresident skrev:
Ser ut som vi får Kalle Anka till granne, det kommer våra döttrar att uppskatta :-).

Tomtsläppet var minsann en nervpirrare. Vi hade turen att få vårt förstahandsval. Frugan hade inte en suck att komma fram på sin linje. Visst var det ett konstigt sätt att släppa tomterna på, men samtidigt uppskattar jag så här i efterhand att det inte var budgivning som gällde. Lottning kanske hade varit bättre, även om det kanske blev åt det hållet ändå. Nu hoppas vi bara att den tekniska anläggningen i närheten av 498 inte skall bli en för stor olägenhet.

Det där med uppvärmning är fortfarande ett frågetecken. Delkias energipris låter inte så lockande IMO. Antagligen ligger det högt för att intresset för fjärrvärmen varit svagt och investeringskostnaden delas upp på de som ansluter sig. Det var iallafall förklaringen jag fick från dem. Lite fel strategi om man vill ha in fler fjärrvärmekunder i området. Vore väl bättre att dra in den på en högre/bredare nivå.

Har två par bekanta som byggt i tidigare etappen på åsen, den ena har gått på fjärrvärme, då det ingått i tomten och möjligheten finns att plombera den ifall man vill byta. De andra har valt enbart frånluftsåtervinning, då bergvärme inte lönar sig för nybyggt idag förän man kommer upp i större byggnader. Jag har hört det senare från flera håll men inte gjort några efterforskningar på det ännu.

Någon som vet om bredbandsbolaget också drar fiber i området? Prisuppgiften på 7000+moms för indragning av triple play från telia som man fick i informationen med intresseanmälan verkar vara outdated.

Vi siktar på att komma igång med bygget så snart som möjligt. Med tanke på hur det sett ut i rännan för vatten och avlopp så vill man nog helst inte vänta med eventuella sprängarbeten tills grannarna fått upp sina kåkar.

Antar att vi ses ute i leran någon helg framöver.

/Richard & Lotta (Tova & Maja)
Ha ha, jag tror det var Er vi sprang på när Ni var och kollade på tomterna innan släppet :-) Ni hade två döttrar den ena sov i bilen. Vi var de som redan bodde i Alsike och som hade två barn som lekte i leran...

Vi var också inne på att ha Er tomt som förstahandsval.. men vågade inte chansa på gångvägen samt "pumphuset". Det är säkert inget problem alls, Vi hade den som andrahands val :-)

Vi ses.

Hej alla kommande grannar (hoppas jag)

Hade många samtal med Alsikebolaget och Fjärrvärmeleverantören Dalkia igår. Från båda håll är man mycket trevliga att ha att göra med tycker jag. Det svar som jag tidigare fått av Dalkia (att man från deras håll inte kunde tillåta anslutning till fjärrvärmenätet om man hade FLVP) ändrades efter några samtal till följande svar från deras sida:

"Vi kan från Dalkia inte förbjuda att man kopplar sin FLVP till fjärrvärmenätet, men då detta gör att vårt system inte utnyttjas på bästa sätt medför det i stället att kostnaderna för områdets fjärrvärme blir högre"

Ok... alltså fritt fram för FLVP.... Men högre kostnader vill man ju inte ha...

Angående det jag tidigare nämnt om att det från i sommar blir krav på återvinning i husens värmesystem så fick jag följande svar av Alsikebolaget:

"Vad vi har hört så skall kravet på återvinning gälla fastigheter som får bygglov efter sommaren. Alltså klarar man sig från kravet om man får bygglov innan sommaren."

Efter lite efterforskning i handeln och på forum och annat har jag ändå beslutat att jag ska installera ett återvinningssystem. Det som borde ligga närmast till hands är ett FXT-system.

Om alla fastighetsägare, och kommande fastighetsägare, i Alsike väljer fjärrvärrme och då också rätt återvärmingssystem så borde kostnaderna för Dalkia och i förlängningen oss kunder bli lägre...... Fast det är klart ingen vill ju ha biffiga kostnader så här i början.... så kanske väljer många ändå att frångå fjärrvärmen och kör på den FLVP som husleverantören levererar som standard i huset...

:rolleyes:

Ja alltså jag är kluven. Med den kostnad Dalkia tar är jag ytterst tveksam till fjärrvärme. Jämförde med några andra kommuner och priset är verkligen absurt - ca 80% dyrare! Jag tänker framföra att jag är intresserad av fjärrvärme, men absolut inte till denna prisnivå. Kanske de kan gå med på att sänka redan nu i mängdrabatt om vi alla ansluter oss!? :-) Kan man troligtvis glömma.
I vilket fall skall jag be om en energiberäkning från husleverantören med FLVP kontra fjärrvärme med FTX. Sen är det ju enkel matematik...
Helst skulle jag vilja ha Comfortzone CE-50 men det brukar inte husleverantörerna vilka hjälpa till med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.