Byggahus.se

Bo bäst i Sverige, Vallsjöhus och Priivilegium Group.

1. T
    Medlem Nivå 6
    Hej.

Jag och min sambo har nyligen byggt hus med Vallsjöhus. Delad entreprenad; vi köpte huspaketet av dem och entreprenaden av en av deras entreprenörer. Entreprenörens firma heter Bo bäst i Sverige AB och R.D. där är personen som driver allt själv med några anställda snickare, övriga tjänster tas in som underleverantörer.

Bygget var struligt redan från start. Säljaren i Göteborg (se nedan) som ansvarade för kontrakt m.m. var velig, väldigt insmickrande och det var ingen bra ordning på saker och ting. Så väl inför som under själva bygget var det oklara besked från entreprenören varvat med halvlögner och spruckna tidsramar. Under den senare delen av bygget blev det uppenbart att hantverkarna heller inte var nöjda.

Besiktningen gjordes då bygget redan var närmare ett år försenat. (Tyvärr hade det vitesföreläggande datumet lyfts bort ur kontraktet tidigare då vi själva var sena med ett eget åtagande. Vårt största misstag under hela processen.) Vid besiktningen var det en mängd småsaker som påpekades men inga riktigt allvarliga trots allt. Här gjorde f.ö. entreprenören också en ful grej. Beloppet vi rekommenderades att hålla inne med sade han skulle delas mellan honom och Vallsjöhus, så vi gjorde så. Läget hade inte blivit så infekterat då att vi tänkte på att ifrågasätta och det kom så naturligt när han sade det. Därefter kontaktade Vallsjöhus oss och sade att vi inte kunde hålla inne med deras pengar, så de fick vi betala och beloppet vi sedan hade som hävstång gentemot R.D. och Bo bäst blev förstås ganska litet.

Två månader efter vi flyttade in märker vi att vi har en vattenläcka. Ett vattenrör in till ena toan var förlagt alldeles i jämte en regel, inte utmärkt av VVS eller snickare varpå snickarna hade skjutit två spik genom det. 75 % av golven på nedervåningen fick slitas upp och vi fick leva i ett hus med betonggolv i 5,5 månader, fläktar, byggdamm och ett återuppbyggande som det heller inte är färdigt (annan firma som heller inte precis imponerat, men inte misskött sig på samma nivå som BBIS). Detta parallellt med ett spädbarn, en treåring och ett nystartat företag. Inte jättekul.

Därefter inleddes ett år av ytterligare tjat, påtryckningar och sedermera "hot" om stämning för att få R.D. att åtgärda punkterna. En smått absurd situation då det mest var småskit som skulle åtgärdas vilket inte hade tagit dem mer än några dagar (plus arbetet med verandan). Jag kontaktade VD:n för Vallsjöhus som blev väldigt upprörd och besviken - så klart insåg han att deras renommé också påverkades. Efter det lovade R.D. att de skulle komma hit. Det tog några månader och ytterligare en vända med Vallsjöhus VD, sedan dök snickarna upp. De fixade lite krafs men sedan behövde det beställas delar. Under den tiden kom jag och entreprenören (eller rättare sagt jag talade med Vallsjöhus VD och han sade åt R.D. vad som gällde. R.D. utförde trots allt väldigt mycket jobb för dem så R.D. hade rimligtvis svårt att säga nej.) överens om att de skulle jobba av 36 000 SEK ytterligare vi hade förlorat under tiden då vi inte kunde lägga om våra lån utan tvingades ligga kvar på byggnadskreditivet. Jag och R.D. kom överens via mail att de skulle kvitta det mot ett verandabygge, så långt pengarna räckte.

Ungefär samtidigt avslutar Vallsjöhus sitt samarbete med säljaren och hennes make i Göteborg. Han, K.K. och hon, H.K, driver nu ett företag som heter Privilegium Group. Jag rekommenderar inte dem. Merparten av alla problem står entreprenören för och jag tror egentligen inte H. eller K. menar något illa, men det blir lätt rörigt. Han är f.ö. arkitekt och hon säljare.

Vintern kom och vi avvaktade. Inget kul att gjuta, gräva m.m. på vintern. För någon månad sedan började jag försöka få tag på snickaren igen. Efter mycket om och men fick jag svar via sms att Bo bäst i Sverige hade kursat och att inte jobbade för R.D. längre. Där står vi nu. Konkursen inleddes 2 maj enligt Allabolag.se.

Våra 45-50 000 kronor (besiktningspunkter + kvittningsbeloppet) lär vi inte få tillbaka och vi får ombesörja arbetet själv, skulle jag tro. Jag ska gå igenom entreprenadkontrakten och se vad som står i färdigställandeförsäkringen, men jag tvivlar att vi i slutändan kommer få ut något av det. Vi får se.

Med andra ord: hamnar ni i kontakt med R.D. från Sävsjö och/eller Vetlanda, dra öronen åt er. Jag hade också sett till att var extra noggrann med pappersbiten om ni någon gång gör affärer med makarna K. på Privilegium Group. Vad gäller Vallsjöhus är jag kluven. Jag tycker fortfarande de gör bra, prisvärda hus, man har en personlig kontakt med dem (jag har bollat många saker med så väl arkitekt som VD , ekonomi och beställning av material) och den nye VD:n S.J. har bemött mig ärligt, rakt och hjälpsamt. Man kan däremot fundera på deras val av samarbetspartner, så ska ni bygga med dem, kolla gärna i möjligaste mån soliditet, renommé, tidigare rekommendationer m.m.

Kontakta mig gärna i PM om ni vill ha mer detaljerad information. Jag är noga med nyanserad information och saklighet, men vill hjälpa andra att om möjligt inte behöva uppleva samma jäkla strul som vi behövt göra.

Mvh Thomas P. m. fam, Ale kommun.

• Laddar…
  2. H
    Moderator · Nivå 25
    Tråkig läsning.

Ang. det borttagna vitet, du skriver att det togs bort i ett läge där du inte hade uppfyllt ett eget åtagande i tid.

Hur mycket av den försening på ett år som du skriver om går att direkt koppla till den förseningen?

En annan sak som är lite sent att tänka på för dig, men som andra kan ha nytta av, är att även om du inte har vite i avtalet, så har du rätt till kompensation vid en försening, för verifierade kostnader som beror på förseningen. Så de kostnader du hade borde det hållits inne pengar för, utöver bes. mannens rekommendationer.

3. T
    Medlem Nivå 6
    Hej HP, tack för tankar.

Ska man var petig är faktiskt inte förseningsvitet borttaget i kontraktet såg jag. Som jag minns det tog vi bort det muntligt, men eftersom 99 % av alla problem ligger på entreprenören kan ju två spela samma spel där sådana löften är skit samma. Gällande hur stor del av förseningen: minst 75 %. Vi var klara långt, långt innan han satte igång.

Kruxet är förstås att få ut något nu. Det är väl osannolikt att jag ska kunna få ut några pengar nu - eller?

Förseningen kan delas upp i två, tre steg: själva bygget blev ca ett halvår försenat från kontraktet (och cirka 1,5 år från vad som tidigare sades muntligt och i viss mån i mailkorrespondens), men sedan fick vi dels inte vårt slutbevis från kommunen förrän ett halvår senare (därav de ca 35 000 de skulle jobba av på verandan då vi inte kunde lägga om våra lån), och dels är som sagt punkterna från slutbesiktningen fortfarande inte åtgärdade än. Fjärde juli är det två år sedan.

Sammanlagt uppskattar jag RD:s skuld till oss till ca 45 000 SEK (snackade med en jurist en gång som sade att vid ex. stämningsansökningar kan man också ansöka om sveda och värk, men då det är mjuka värderingar brukar de avråda det pga säkert utfall).

Tyvärr verkar det (symptomatiskt med tanke på alla problem) som försäkringsbrevet på färdigställandeförsäkringen är på villovägar. Jag har mailat Vallsjöhus och frågat om det. Jag hittar en mailkonversation från 2014 där det omnämns och ska ha skickats till dem. Självklart hade det varit jätteskönt att få ut något av det, men det är knappast värt en stämning om man inte tror att man lyckas försäkringsvägen.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är tveksamt om du kan få ut ngt. på färdigställande försäkringen. De brukar ha som villkor att du inte har betalat i förskott, vilket du delvis gjort. Försäkringen är tänkt att täcka merkostnaden för vad en ny entrprenör kostar.

Antag att en firma skall montera ditt hus för en milj. Firman gör KK eller slutar av annan anledning. De har jobbat upp 500 000. Du har betalat 450 000. Sedan får du anlita en annan firma för färdigställande, men de vill ha 700 000 för att göra den sista halvan.

Du har 550 000 att betala med. Försäkringen täcker då de sista 150 000 minus självrisken, som jag tror ofta är 20 000.