Jag ska ha ett HTH gds där man monterar stommarna själv och luckor beställer jag separat dem kräver man uppger CC-mått på vart hålet ska borras. Men vad har det för betydelse om man använder blums nya gångjärn som saknar monteringsplatta? Finns det någon anledning att föredra den äldre/vanliga varianten?
Annan fråga om öppningsgrad: Är 110 standard för luckor? Vilken grad har jag på luckor i väggskåp bredvid högskåp behöver ta mindre så dem inte slår emot väl?
VANLIGA BLUM
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
NYA BLUM?
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
2 162 läst · 27 svar
2k läst
27 svar
Blums nya gångjärn - fråga till snickare/kökstillverkare
-
Medlem · 381 inlägg 30 nov 2021 20:15
-
30 nov 2021 20:47 #2
Blir nog knepigt att få gångjärnen att passa in så inte dörren hänger snett åt något håll, om det inte finns ett centrummått och hål för att skruva i skåpet ( modell IKEA ) . Den del som ska sitta i skåpet måste vara nästan på mm för att inte det ska bli snett, lika med hålen i dörren. Jag skulle inte våga mig på det, fast jag skruvat nya skåp i 3 hus.
-
Medlem · 381 inlägg 2 dec 2021 20:092 dec 2021 20:09 #3
Kommer nästan ringa Blum för luska vidare på det här, men dem kommer säkert hänvisa till någon kökssnickare. -
2 dec 2021 20:16 #4
Det står ganska så exakta mått i instruktionen.
Självklart så kan man justera dörren åt alla 3 håll även med det "nya" gångjärnet.- Laddar…
-
Medlem · 381 inlägg 2 dec 2021 20:36
-
-
Medlem · 381 inlägg 2 dec 2021 22:082 dec 2021 22:08 #7
eller har man heltäckande gångjärn på luckorna längst ut på sidorna i ett kök och dem i mitten är halvtäckande? -
2 dec 2021 22:17 #8
Byggde om kök för ett antal år sen med stommar från IKEA , beställde luckor från annat ställe . det enda dom frågade om, skåpens mått , dom kom borrade och klara , passade exakt med gångjärnen och montagehålen i skåpen
-
Medlem · 381 inlägg 2 dec 2021 22:302 dec 2021 22:30 #9
-
3 dec 2021 09:07 #10
Tolkar jag det rätt att du ska beställa luckor av en annan leverantör?
Är du säker på att de ska monteras med den lilla plattan ?
Ska du montera med renoveringsplattor istället för de som är gjorda för fast hålrad så spelar inte cc måttet någon roll.
Varför de frågar om cc måttet är främst för att leverantören av luckorna inte vet exakt var de ska sitta och hur du ska bygga. Du har kanske av någon anledning tänkt att luckorna ska täcka högre än de skåp du har och behöver ha gångjärnen längre ner.
En ventilationskanal kanske blir inbyggd i skåpens ovankant och kolliderar med gångjärnen.
Skruvarna du monterar ihop stommarna med ska inte heller kollidera med gångjärnen.
Det finns öppningsbegränsare som får luckan att stanna i 85 grader. (En liten plastbit man pillar in)
Dessa begränsare säljs mig veterligen bara i storpack 500st så du får fråga antingen hth eller leverantören av luckor ifall de har. -
3 dec 2021 09:24 #11
Det vanligaste är att gångjärnen är i turordning.
19 gångjärn (stommen är ca 17-20 mm.) (heltäck)
17 gångjärn (stommen är ca 13-16mm) (heltäck)
10 gångjärn (stommen är ca 10-13mm) (Halvtäck)
Det finns även olika tjocka monteringsplattor som du kan kombinera för att få olika täckningar.
hth har förmodligen 18 mm stomme.
Halvtäck används -
Medlem · 381 inlägg 3 dec 2021 13:573 dec 2021 13:57 #12
Tolkar jag detta rätt nu:
- Standard i Sverige är vi har heltäckande luckor inte halvtäckande. Alltså om min lucka är 4 mm mindre än stommen så är det heltäckande.
- Avståndet rött markerat spelar ingen roll det är standard för blum gångjärn, det ni pratar om här är avståndet blått markerat för det ska synkronisera med monteringsplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
- Det finns olika typer av monteringsplattor, den vanligaste är kryssplattan och det är enklast att montera eftersom färdiga svenska stommar har förborrade hål i sina stommar för kryssplattan och inte den raka som jag postade bild på.
Dock måste jag ta reda på avståndet mellan dessa hål för det säljs olika mått på blum?
-
3 dec 2021 14:43 #13
Då behöver bara leverantören veta cc-mått (blå linje som du markerat) och stommens tjocklek. 16mm. Så plockar de ihop rätt gångjärn åt dig.
När man beställer luckor till befintliga stommar så brukar man använda renoveringsplatta för då behöver man ej ta hänsyn till hålraden eller de förborrade hålen som finns i skåpen . (Se bild)Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
3 dec 2021 14:51 #14
Här har du en tabell annars om du vill veta exakt.
-
Medlem · 381 inlägg 3 dec 2021 17:043 dec 2021 17:04 #15
Tack
!!!
Nej jag får inte med gångjärn. Fick detta från HTH, säger det något till er om vilken monteringsplatta jag ska köpa 28 eller 37 mm djupt? Theofils hade två varianter på kryssplattan för blums tip on clipmotion.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Förresten en helt annan fråga för du verkar ha koll DaDolly. Blums HK-top för luckor man lyfter uppåt, dem behöver inga hål eller vanliga gångjärn eller hur endast hk topen?