Byggahus.se
Hej allihopa,

Jag köpte en ny spegeldörr till mitt spegelskåp från Vedum Free. Fick nya gångjärn (blum gångjärn soft close) som inte är som de på andra sidan. Har monterat och justerat alla skruvar till max men jag kan fortfarande inte stänga skåpet, det tar i när man stänger det. Har ni någon idé om vad jag kan göra? Bifogar film.

Tack!

Davidbagare
Är det själva spegeln som tar emot skåpet som gör att det inte kan stängas?

Davidbagare
Spegeln ska väl hamna så den täcker över sodan av skåpsstommen när det är stängt? Den ser ut som det är feljusterat på skruvarna du ändrar läge på..

A
Om det är som @Davidbagare säger att den är heltäckande, behöver du justera dörren ut från stommen (mot dig) och till höger. Det ser ut som det är långt därifrån i nuläget, men svårt att se på videon.

Ja, precis, det är en heltäckande och spegeln som tar emot. Det går inte att justera mer mot mig, och när jag justerade den mer åt vänster gick den att stänga ner. Visar hur det var innan jag justerade den åt vänster.

• Gilla
Jerry423
  • Laddar…
A
L Lisbir skrev:
Ja, precis, det är en heltäckande och spegeln som tar emot. Det går inte att justera mer mot mig, och när jag justerade den mer åt vänster gick den att stänga ner. Visar hur det var innan jag justerade den åt vänster.
Konstigt. Det känns som hålen till monteringsplattorna inte matchar plattorna. Om du orkar ta bort allt ink monteringsplattorna, "stänger luckan" och mäter från spegelns insida till centrum på en skruv bör det vara 37 eller 28mm. Hålen i skåpet likaså. Jag har svårt att tro att Vedum skickar fel plattor, men konstigare saker har ju hänt.

Om nya gångjärnet inte är samma som på vänster sida och du har justerat allt max. Då kanske gångjärnet är för kort. Jag antar att du skruvat på skruven som flyttar spegeln utåt,ifrån stommen. Är den max både uppe/nere så är kanske gångjärnet fel. Mät när spegeln är 90 g öppen. Mellan stomme och spegel. Är det då större utrymme på vänster sida med de gamla gångjärnen ?

Det är mer på höger (den nya) men de har olika vägar eller hur man ska beskriva det. Den vänstra lyfts liksom ut när man stänger medan den nya går rakt av. Såhär ser den vänstra ut.

• Gilla
tobbetk och 1 till
  • Laddar…
L Lisbir skrev:
Det är mer på höger (den nya) men de har olika vägar eller hur man ska beskriva det. Den vänstra lyfts liksom ut när man stänger medan den nya går rakt av. Såhär ser den vänstra ut.
Tycker det verkar då som att du har fel gångjärn. Du kan testa att jämföra gamla o nya avmonterade. I hopfällt läge och utsträckt. Se hur skillnaden är. De kan ju ha skickat fel helt enkelt.

Det visade sig vara så enkelt att det var fel monteringsplatta, pinsamt. :)

Så nu går det att stänga! Dock verkar skruvarna som justerar överlappande dörrar ha kommit ur sina gängor och får inte tillbaka dem..

• Gilla
HenningÖland och 1 till
  • Laddar…
A
L Lisbir skrev:

Så nu går det att stänga! Dock verkar skruvarna som justerar överlappande dörrar ha kommit ur sina gängor och får inte tillbaka dem..
Misstänkte det med plattan. Jodå, det går att få tillbaka skruvarna.

L Lisbir skrev:

Ah. Så dumt. Den detaljen med plattan missade jag. Den kände jag till men glömde bort.

mowatom skrev:
Misstänkte det med plattan. Jodå, det går att få tillbaka skruvarna.
Hur?

L Lisbir skrev:

är det en rund del som skall hakas i via ett spår ?

A
L Lisbir skrev:
Hur?
Har du snäppt bort dörren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.