Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Blum dämpare för gångjärn med rundade hål

1. D
    Medlem · 34 inlägg

Davoda

Medlem
    Hej,
    Vi har nyligen flyttat till ett hus där det sitter ett Ballingslövkök från ca 2002. Köket är jättefint, kanske inte det mest moderna, men i väldigt bra skick.

Gångjärnen som sitter på är odämpade, och jag skulle vilja köpa till dämpare till dessa. Gångjärnen har rundade hål på stomsidan, och överallt där jag hittar blumotion-dämpare står det att dessa endast passar gångjärn med fyrkantiga hål.

Är det någon som av erfarenhet vet att de passa/inte passar, eller kan tipsa om någon annan produkt som passar?

Jag har en bra bit till närmaste Ballingslövåterförsäljare, och hon som svarade på kundtjänst var inte den mest hjälpsamma.

Någon? ☺️

2. E
    Medlem · Skåne · 11 022 inlägg
    • Laddar…
  3. S
    Husägare · Klagshamn · 257 inlägg

Snappahaneklanen

Husägare
    Hej,

Jag kan bekräfta att det inte passar. Dämparna sitter fast med en liten fjäder och den passar inte i det runda hålet.

Kanske kan man fila upp hålet så det blir rektangulärt och passar dämparna. Annars får du köpa nya gångjärn, de är standard hål i både luckorna och stommarna så rätt enkelt att byta. Dessutom behöver du bara byta ett gångjärn per lucka.

4. D
    Medlem · 34 inlägg

Davoda

Medlem
    Tack för tips! Ska höra med dem.

5. D
    Medlem · 34 inlägg

Davoda

Medlem
    Fila låter ju spontant jobbigt om man är lat.
    Menar du att jag kan gå till Ikea och köpa vanliga standardgångjärn med dämpare?

6. E
    Medlem · Skåne · 11 022 inlägg
    Enklast är som snapphanen tipsade om, köp ett nytt gångjärn med passande dämpare, då ex. från Theofils.
    Har själv gjort det till en gammal köksinredning.

• Laddar…
  7. S
    Husägare · Klagshamn · 257 inlägg

Snappahaneklanen

Husägare
    Kanske att just IKEA:s inte passar, de har en annan hålbild i stommen till METOD skåpen. Gångjärnen till PAX fungerar men de säljs i 4-pack och bara 2 av dem har dämpning. Clas Olsson säljer BLUM gångjärn med dämpning: https://www.clasohlson.com/se/p/40-7888

8. M
    Medlem · Göteborg · 41 inlägg

mindis

Medlem
    Blumotion 973A kan passa, dock kan man få böja till flärparna lite. Artnr. Hos Claes : 40-7136.
    Funkade fint hos mig med liknande gångjärn för 10 år sedan.
    Mvh mindis

9. F
    Renoveringsnovis · Östergötland · 18 inlägg

Fö Ef

Renoveringsnovis
    Behövs något speciellt verktyg för att få till det eller räcker det med t ex en tång?

10. M
    Medlem · Göteborg · 41 inlägg

mindis

Medlem
    En tång funkar fint. Finns väl tvåpack att köpa, kan ju vara bra att börja med det så man ser att det fungerar innan man köper på sig en massa.
    Finns 10 pack på Amazon för 199, så det är ju inte så dyrt annars.
    Mvh mindis

• Laddar…
  11. Bo arnold
    Medlem · 432 inlägg
    Kan någon förklara hur man skall få fast Ikeas dämpare till gångjärnen mina vill inte sitta kvar helt hopplösa

12. F
    Renoveringsnovis · Östergötland · 18 inlägg

Fö Ef

Renoveringsnovis
    Jag vet inte hur ikeas dämpare ser ut men jag kan iaf demonstrera hur jag gjorde för att fästa en blum-dämpare i de runda hålen:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210916_083500.jpg

Det verkar sitta OK tycker jag, men framtiden får väl utvisa om det håller över tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.