Bluff: Luftvärmepumpar från Vattenfall

11k läst  125 svar

1. Demmpa
    Husägare · Nivå 19
    Era barn (& barnbarn) skulle ju komma, någon av dom borde kunna följa min beskrivning.
    Det förfaringssättet är ett sett att kontrollera om man har alla tre faserna om man saknar mätinstrument.

En elektriker provar inte på det sättet utan elektrikern mäter fas1-fas2, fas1-fas3, fas2-fas3 samt fas1/2/3-nollan för att få fram om det är spänning på alla tre faserna.

• Laddar…
  2. K
    Medlem Nivå 1
    1. Vi sov på pensionat första natten. Nu är huset uppvärmt med element och braskamin.
    2. Det handlar inte bara om felsökning utan om körtid hit och tillbaka samt kostnader för jour m.m.
    3. Vi litar varken på Vattenfall eller Tech Nord och att de ”pröjsar” felsökning eller annat som har med detta att göra.
    4. Varken jag eller min man hade förväntat mig ”lös du detta hur du vill ha så betalar vi”. Vi hade däremot förväntat oss att få ett besked om att de ska lösa detta och när de ska lösa det.

• Laddar…
  3. Demmpa
    Husägare · Nivå 19
    Det har ni fått men det dröjer minst åtta veckor innan dom kan lösa problemet.
    Om ni vill ha det löst tidigare så kan ni kontakta valfri reparatör så ersätts ni för skärlig kostnad.

• Laddar…
  4. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 16
    Läste om tråden lite och inser att det inte alls handlar om att få igång pumpen till denna vistelse så glöm mina tips. Det handlar som jag förstår det bara om principen hur Vattenfall har agerat mellanhand vid försäljningen och att det är lång väntetid på garantijobbet. Jag förstår att ni är bedrövade och tycker också att hela upplägget verkar skötas på ett dåligt sätt.

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Har ni både EON och Vattenfall som nätägare?

• Laddar…
  6. K
    Medlem Nivå 1
    Nej, minst åtta veckor, troligen mer, är inget besked gällande ett garantiärende. Det är så diffust som det kan vara. Det säger ingenting om den bortre gränsen för när vi får pumpen lagad. Och vad gäller det du skriver om att kontakta ”valfri leverantör” och att vi ska ersättas för skälig kostnad, så förstår jag inte hur du tänker. Jag upprepar: Det är ett garantiärende.

Det är inte rimligt att vi ska betala och ligga ute med pengar för reparation av ett garantiärende. Särskilt inte mot bakgrund av att Vattenfall varit tydliga med att de eller samarbetspartnern inte betalar om det inte är rimlig kostnad. Hur ska vi kunna veta vad som är en rimlig kostnad? Även om vi finns på plats hela tiden när eventuell reparatör är här, så kan vi inte kontrollera vad han gör eller inte.

Jag vill att Vattenfall eller North Tech kontaktar reparatör på orten, att de står för kontakterna. Det borde ju inte vara så svårt för dem att slå en signal till någon firma här uppe och be dem fara och titta på vår luftvärmepump.

7. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Jag tror nog att du kan få en tid specificerad om du verkligen kräver det. Risken är förstås att det blir 16 veckor bort då, för att så kan de nog garantera det.
    Det låter ju mer som att du ville att de skulle kommit och fixat samma dag så ni slapp pensionat. Om de sagt att de skulle komma inom 1 vecka så hade det ju inte löst problemet heller.

Sen har ni haft otur, det är vi nog alla överens om. Grejer ska hålla bättre och gör det också normalt. Till det så har er avtalspart gått i konkurs och vi befinner oss i jultid, vilket betyder att många är lediga. Visst kan man hoppas på en snabb lösning, men man kan knappast kräva det och man kanske kan ha viss förståelse för att det inte är helt lätt att lösa.

Upplägget med att ni tar dit en firma och får betalt för skälig räkning är naturlig tycker jag. Så gör man i många branscher. Om ni får en räkning på 8 timmar och Vattenfall och deras partner tycker att det nog borde gått att fixa på 4 timmar så tar de nog fakturan ändå. Kommer ni däremot med en räkning på 40 timmar så kommer de såklart inte godkänna den. Att de skulle kontakta personer som ska hem till er och sitta i mellan är som upplagt för nya problem.

8. D
    Medlem · Nivå 3
    Om Vattenfall hade gjort precis så som du beskrev men att det sen visade sig att det inte är fel på pumpen utan det var en huvudsäkring som gått. Tycker du Vattenfall ska stå
    för kostnaden då också? Jag skulle tro att Vattenfall ersätter kostnaden för att få igång värmepumpen OM det är något fel på den. Var det något annat utanför deras ansvarsområde så får ni ta kostnaden.

Garantiärenden funkar så här.. om en mobiltelefon går sönder kan man få vara utan telefon i flera veckor.

• Laddar…
  9. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 16
    Fast fortfarande är Vattenfall inte en part i avtalet.

10. K
    Medlem Nivå 1
    Jag tycker definitivt att Vattenfall är part men oavsett om de har juridiskt ansvar eller inte så har de ett moraliskt, etiskt och affärsmässigt ansvar. Det är ju ändå Vattenfall som sålt in pumpen hos oss. De borde ju vara ansvarig för att ha samarbetspartners som kan uppfylla skäliga garantiärenden. Om inte Tech North kan det så kanske Vattenfall ska se sig om efter andra eller ytterligare en samarbetspartner.

• Laddar…
  11. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Nivå 9
    Men herregud, kontakta en lokal firma, få pumpen fixad och sedan dra det vidare. Eller sitt och tjura under julen och ett par veckor till.

12. Staffan2000
    Medlem · Nivå 13
    "Men för guds skull -ta dig i kragen människa" Staffan2000 (1960 - )

• Laddar…
  13. K
    Medlem Nivå 1
    Vattenfall frånsäger sig allt ansvar gällande försäljning/garanti av luftvärmepumparna när de går sönder eller krånglar.
    Trots det marknadsför de sig själva som försäljare av luftvärmepumpar. På reklamfilmen gällande Vattenfalls försäljning av luftvärmepumpar har till och med installatören en tröja med Vattenfall tryckt på ryggen. Allt för att konsumenterna ska tro att det är från Vattenfall du köper aggregatet av.

Dessa filmer på youtube (se länkar nedan) och annonsering i tidningen Villaägarna är inget annat än falsk marknadsföring från Vattenfall, ett av våra största statliga bolag.

https://www.villaagarna.se/formaner/energi/medlemserbjudanden/vattenfall-luftvarmepump/

14. P
    Medlem Nivå 4
    Kan till viss del hålla med TS men man får, kan, bör ju inte dra det till absurdum vilket oftast bara drabbar en själv.
    Råkade ut för en liknande sak för ett antal år sedan.
    Var till vår lokala Elektrolux Home butik för att köpa en ny tvättmaskin. Väl där förklarade vi för försäljaren (till lika butikschefen) att vi ville ha en stabil maskin. Bjälklaget i vårt hus var lite dåligt tilltaget vilket innebar att man kände vibrationer från den dåvarande tvättmaskinen in i tv-soffan. Han rekommenderade då en av deras maskiner (en AEG), naturligtvis den dyraste i affären.Vi behövde en stabil maskin så vi bestämde oss för att köpa denna även om det kostade på. Körde hem och monterade den. När vi sedan fick igång den nya maskinen visade det sig att den vibrerade något hemskt. Det gick knappt läsa texten på tv'n när tvättmaskinen centrifugerade.
    Ringde försäljaren och förklarade vårt problem varvid han utbrister i ett förvånat "Varför ringer du mig?".
    Jag förklarade då att jag hade köpt maskinen av honom och att det nu var hans ansvar att fixa maskinen så att den uppfyllde vår önskan om en stabil maskin.
    Han förklarade då att han "bara" sålde maskiner, alla ärende efter det såsom garantiärende och reklamationer skötte de auktoriserad servicegivarna för Electroluxkoncernens varumärken; Husqvarna, AEG, Electrolux, ElektroHelios, Zanussi och Volta.
    Frågade honom då hur han kan stå där i affären och sälja en maskin som stabil och tillförlitlig när han aldrig vill ha återkoppling från kunden varefter jag vänligen men bestämt bad honom att dra åt "xxxxxxx".
    Har efter denna dag aldrig satt min fot i denna butik och rekommenderar alla som ska handla vitvaror att undvika denna butik och handla någon annanstans. Lever i tron att de har förlorat både kunder och pengar på detta.
    Mitt budskap till TS är: Ditt budskap har gått hem om att man inte ska handla värmepumpar av Vattenfall. Be nu Vattenfall dra åt pipsvängen och gå vidare. Försök lösa problemet med er värmepump, det finns massor av vänliga människor här på forumet som både vill och kan hjälpa er.

För övrigt så skulle jag aldrig köpa en värmepump av Vattenfall trots att jag jobbar på firman! Det var länge sedan Vattenfall var ett bolag vars verksamhet bedrevs för Sveriges bästa. Nu är det ett bolag som bedriver kvartalsekonomi och bara är en karriärsväg för chefer som inte finns kvar när det är dags att kräva ansvar för misslyckade satsningar.

• Laddar…
  15. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Det där är ju ren lögn om det du skrivit tidigare stämmer. De frånsäger sig knappast ALLT ansvar om de dels har en firma som kan åtgärda felet (om än inte inom en dag som du nog önskar) och dels låter dig ta en lokal firma och de återbetalar dig om det inte är orimligt (typ du ber din kompis på lokala pizzerian fixa och hen kan inget om värmepumpar så det bli horribelt).

I inlägg #40 misstänkte jag att din avsikt med tråden var att få spy galla över Vattenfall och inte att få hjälp härifrån. Jag blir bara mer övertygad om att så är fallet.

Sen håller jag med om att Vattenfalls reklam och försäljning kan vara vilseledande.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: