Hej!
Mitt första inlägg här på Byggahus och dessvärre inget roligt sådant.
Min sambo och jag flyttade in i denna 1 ½ plans Modulent-villa från 1984 i september förra året. Huset är besiktigat utan någon anmärkning för fukt/mögel på vinden dock en notis om att kondens kan bildas på underlagstak i plast.
Var uppe på vinden nu och såg att det är blött på spånskivorna som agerar golv på vinden. Det verkar vara i nära anslutning till fläktröret från spisen. Vad tror ni? Är det kondens som bildats eller läcker det helt sonika in vatten från taket och ner på vinden? Dörren in till vinden verkar släppa igenom varmluft och skapar en "oval" av frost vid ogynnsam väderlek så den dörren ska jag täta om men det jag hittade nu är i "mitten" av vinden, långt från dörren i fråga.
Jag kan inte mycket om hus ännu och än mindre om just tak..
Vad gör jag?
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Mvh Michael
-
Medlem · 3 inlägg 9 jan 18:50
-
9 jan 18:58 #2
Har lite samma problem. Mitt kommer från imkanalen eller takhuven rättare sagt. En billig fuskgjord historia. Rinner både på imkanal utvändigt samt att det kan droppa lite ut på kallvinden.
-
Medlem · 3 inlägg 9 jan 19:599 jan 19:59 #3
Känns som att det har gjort lite mer än droppat och tittar man på bilden där golvet syns så ser man att ett område är betydligt mörkare och måste ha blivit blött tidigare.. detta borde ju besiktningsman ha sett.
Jag har skickat in en skadeanmälan till Länsförsäkringar nu och hoppas på hjälp. -
9 jan 20:05 #4
dessutom brukar inte takläckage täckas av försäkringar.
det är inte så enkelt att det läcker inte runt genomföringen i taket. Har du varit uppe och kollat?
Kanske är åtgärdat på 15 minuter så behöver du inte tänka på det mer.
du har ju inga skador direkt eller? -
9 jan 20:08 #5
En isolerad kanal som köksfläktens frånluft går i. Min går i ett förråd på övervåningen sen ut sista 10% på taket men de allra flesta går på kallvinden.
-
Medlem · 3 inlägg 9 jan 20:159 jan 20:15 #6
Nej, jag har inte varit uppe på taket och tittat hur det ser ut ännu.
Anledningen till skadeanmälan är väl att jag hoppas på att någon ska komma hit och titta på det.. -
9 jan 20:19 #7
Var det möjligt att upptäcka det så var det det även för besiktningsmannen.
Det negativa är att finns det antydan till fukt så ger det dig helt andra krav på granskning av vinden och taket.
rekommenderar att börja gå upp på taket och kolla om du kan åtgärda det enkelt.
kanske bara är lite fog som krävs eller bränna på lite papp.- Laddar…