Hej,

Blev med lägenhet i Spanien för ett år sedan och har noterat att kakelfogarna på vissa ställen i duschutrymmet i båda våra badrum ser fuktiga ut och inte tycks torka trots att vi låtit bli att använda den ena duschen några dagar. Ventilationen är ju inte jätteprioriterat här och kan tycka att det finns en liten unken doft som jag härleder till området i duschen där fogarna är blöta. Doften finns mest på morgonen efter att allt varit stängt under natten. Har dock satt en PAX-fläkt i det ena badrummet och låter det andra badrummets fönster stå öppet hela dagen och då försvinner såklart doften, men ingen torkning sker alltså. Temperaturen håller väl runt en 20-25 gr just nu inne såväl som ute.

Båda badrummen har en så kallad duschplatta som är populärt här och mellan plattan och kaklet har man satt en silikonfog. Frågan är om det är den som är boven? Den har såklart som syfte att vattnet inte ska komma in under plattan, men samtidigt hindrar den väl vattnet som onekligen finns bakom kaklet att rinna ut?

Tar gärna hjälp av er kloka för att sen lyfta problemet mot den spanska hantverkare som har byggt badrummet?

• Duschutrymme med kaklade väggar och en vit duschplatta. Våta fogar mellan kakel och silikonfog tydligt synliga. Vinkel mot duschblandaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en duschplatta med kakelvägg och silikonfog som kan orsaka fuktproblem, diskuterad i inlägget.
    Skapa konto
  • Kaklade duschväggar med synliga kakelfogar som ser fuktiga ut och en silikonfog mellan plattorna.
    Skapa konto
Fogarna är porösa och varken de eller kaklet är tätskikt, så det är i sig inte konstigt att det kommer vatten bakom dem som sedan tränger fram genom fogarna.

Frågan är vad du har för tätskikt i väggarna och hur det är anslutet mot botten.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Fogarna är porösa och varken de eller kaklet är tätskikt, så det är i sig inte konstigt att det kommer vatten bakom dem som sedan tränger fram genom fogarna.

Frågan är vad du har för tätskikt i väggarna och hur det är anslutet mot botten.
Nä, det är jag med på.

Det konstiga är att det inte blir samma blöta fogar i hela duschutrymmet (eller åtminstone i hela den delen där vattnet i huvudsak hamnar) utan bara under blandarna i båda badrummen (från golv och upp till blandaren) samt drygt en halvmeter bort från blandaren i det ena badrummen (från golv och cirka 50cm upp på väggen). Har en garderob på andra sidan duschen och kan inte se någon indikation på att det trängt in vatten genom betongväggen (ej bärande så ingen tjock vägg). Likaså har jag ett av badrummen på ovanvåningen och jag har ingen synlig fukt i taket på nedanvåningen.

Så tänker att jag har någon typ av tätskikt bakom kaklet, men att det kanske finns något däremellan som gör att vattnet stannar mellan tätskiktet och kaklet. Däremot är säkert duschplattan det enda tätskiktet på golvet och hur vägg och golv ansluter där bakom är ju tyvärr svårt att säga, men anar att det inte är helt rätt med tanke på silikonfogen om nu duschplattan är det enda tätskiktet.

J Joer88 skrev:
Nä, det är jag med på.

Det konstiga är att det inte blir samma blöta fogar i hela duschutrymmet (eller åtminstone i hela den delen där vattnet i huvudsak hamnar) utan bara under blandarna i båda badrummen (från golv och upp till blandaren) samt drygt en halvmeter bort från blandaren i det ena badrummen (från golv och cirka 50cm upp på väggen). Har en garderob på andra sidan duschen och kan inte se någon indikation på att det trängt in vatten genom betongväggen (ej bärande så ingen tjock vägg). Likaså har jag ett av badrummen på ovanvåningen och jag har ingen synlig fukt i taket på nedanvåningen.

Så tänker att jag har någon typ av tätskikt bakom kaklet, men att det kanske finns något däremellan som gör att vattnet stannar mellan tätskiktet och kaklet. Däremot är säkert duschplattan det enda tätskiktet på golvet och hur vägg och golv ansluter där bakom är ju tyvärr svårt att säga, men anar att det inte är helt rätt med tanke på silikonfogen om nu duschplattan är det enda tätskiktet.
Ja, du borde ha ett tätskikt bakom kaklet, annars får du fuktskador och fogarna är som sagt porösa, så om det kommer mycket vatten mot väggen under duschning (eller på grund av läckage) så samlas det i utrymmet bakom kaklet, det är ju inte solidt, utan kan rymma rätt mycket vätska) sedan rinner det ned utmed väggen/tätskiktet (lättaste vägen dvs) tills det når silikonfogen mot din botten-platta. Då kommer det inte längre ned av tyngdkraften utan behöver tränga ut via fogarna för att torka upp.

Om det bara är i samband med dusch som det kommer vatten där och du har ett bra tätskikt som är anslutet mot duschplattan så är det inget annat än ett irritationsmoment.

Om det är något problem med tätskiktet eller om det kommer vatten utan att det är relaterat till dusch så kan det finnas orsak att gräva vidare, men då är det nog lämpligt att välja någon som har koll på de lokala regelverken och praxis.

Tätskikt i Spanska hus är rätt sällsynt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.