Byggahus.se

Blöt trall ska läggas kloss ihop = Skröna?

1. N
    Medlem Nivå 5
    Ok så nu är vi åter i debatten springa eller inte springa. Jag tror jag kör trall i vatten-tricket och ser hur mycket det kan svälla. :)

2. Snigla
    Allvetare Nivå 24
    Vi har lagt våra kloss mot, utan att för den delen trycka ihop dem liksom.. har fungerat bra (5-6 uteplatser där träet är köpt från lokal handlare/b-hus/byggmax.. ena brunfärgat de andra "gröna").

Alger och smuts har vi fått (bor i skåne nu och det är mer märkbart här, i norr har man kall torr vinter).. men aldrig upplevt att det legat kvar vattenpölar på golvet. Visst det är ju blött när det regnar och det tar tid att torka upp ibland (speciellt i skugglägen).. men inga pölar som sagt och springorna har aldrig gått igen oavsett.

Är glad att vi inte gjort större springor, för jag gillar inte stora springor.. åker alltid ner saker där och är det långt till marken så ser man alldeles för bra rakt ner - och det är läskigt hehe :)

Tror att detta är just en evighetsfråga ..olika erfarenheter olika tycken och smak..

3. P
    Medlem Nivå 7
    Vad hände med att lägga "sur gubbe"?

• Laddar…
  4. Joachim Johansson
    Medlem · Nivå 4
    Jag har alltid lagt nytryckt (blöt/fuktig) dikt an, då blir det efter 1-2 år lagom med springa. Har inte varit några problem med att det samlar vatten vid nederbörd.

Lägger man t ex brädor som legat och torkat i 1-flera år så kan man väl köra ner ett tumstocksblad imellan.

Och kör alltid "sur gubbe" då är ju brädan upphöjd på mitten i profil, alltså rinner vattnet av istl för att samla vatten i en grop.

MVH Jocke

5. M
    Husägare · Nivå 12
    Som sagt. Det är skillnad på dyblöt och halvfuktig. Den dyblöta kan knappast svälla mer.

6. A
    Medlem Nivå 1
    ...
    Bra förklarat! Denna beskrivning har lugnat mina nerver, och fått mig att göra en empirisk undersökning. Först ska jag erkänna vad jag gjort: jag har byggt en liten altankonstruktion 240*360cm. I den ligger trallen i ramen (se bild). Trallen ligger totalt dikt an, jag fick stampa ned sista brädan.

Trallen var nyköpt från bauhaus, och ganska våt. Först sänkte jag en bit i en vattenhink 1,5 dygn. Noggrann mätning, den hade inte svällt en millimeter! Nu har jag lagt in brädbiten i frysen, och ska mäta om igen i morgon. Min plan är sedan att trallen ska hinna krympa en aning innan vintern, så den inte spränger ramen (om nu ens träet expanderar när det fryser), det får jag se i morgon...

Om någon fortfarande läser tråden, och är nyfiken på hur detta går, så kan jag återrapportera
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    50E9671F-3A55-4385-9C66-98EB1699EBB1.jpeg

7. S
    Medlem · Nivå 7
    Återrapportera gärna!

8. A
    Medlem Nivå 1
    Nu har jag haft samma brädbit 25 timmar i en frys (-19c). Den expanderade ingenting, fortfarande på samma millimeter!

Jag låter nog trallen ligga som den gör, och satsar på att hålla den torr fram till vintern, så att den hinner krympa lite. Verkar ju vara helt riskfritt att lägga tätt tycker jag! :)

9. F
    Medlem Nivå 3
    Vet dock ändå inte om du ska lägga den helt tätt, tror du kommer ångra dig senare.
    Det finns fördelar med stor springa och det finns fördelar med liten springa.
    Stor springa:
    Fördel. lätt att hålla rent, eftersom skräp mm lätt ramlar mellan springorna. Lättare att lägga eftersom om man inte får till läggningen perfekt så syns det inte om det är 4mm ena sidan och 5mm andra sidan. Har du glapp på 1mm ena sidan och 2mm andra sidan syns det tydligt.
    Nackdel. är att även nycklar, örhängen bordsknivar mm ramlar mellan lätt. Sedan kanske inte så snyggt med stor springa.

Liten springa/ingen springa. Fördel snyggare?
    Nackdel. regnar det mycket o länge kan det på vissa partier svälla så att brädorna helt går ihop. Då ligger det vatten som inte rinner ner. Största nackdelen anser jag vara att det fastnar massa skräp i mellan som sedan blir kvar. Skulle det regna ute eller vara vått/fuktigt på golvet och man drar ut klyvsågen/kapsågen/sticksågen och sågar så kommer det garanterat att fastna mellan brädorna.

Sedan har man ju vått virke kontra torrt virke, där finns fördelar och nackdelar där med.

Vått virke. Troligtvis spikraka brädor, inte sneda, inte propeller. Blir enkelt att lägga. Spricker inte alls lika lätt när man skruvar nära kortändan. Men det vill ju torka sedan. Om man har breda brädor och skruvarna nära kanten kan det spricka nära kortändarna. Plus att naturliga sprickor i virket kan ju uppkomma när det väl har torkat.

Torrt virke. Lättare få till samma springa överallt om man betänker att den springan man gör, den blir kvar. Svårare att lägga, lite svårare att få till samma springa överallt pga vindhet, skevhet ofta.

Sammandrag: Så här hade jag gjort. Först och främst, lägg all altan samtidigt och snabbt, köp allt golv samtidigt. Detta för att allt golv skall när det monteras ha samma fukthalt.
    Finns system att skruva golvet i kanterna, på skrå. Nja...känns sådär. Många frågetecken där gällande hållbarhet, sprickbarhet mm. Använd vanlig trallskruv, skruva 15-20 mm från sidorna. 2 skruv genom brädorna på varje regel.
    Jag börjar inne vid huset alltid. Snörslå första brädan så den blir spikrak. Såga efter fasaden om det behövs. Reglarnas längd kapar jag inte förrän det är 2 brädor kvar att lägga, då vet jag exakt var de ska kapas för att få det snyggt. Skarva över regel givetvis. Om det riskerar att spricka i kortändor, eller om det är en kvist där skruven skall ner, borra. Eller om du känner dig van vid skruvdragaren, backa maskinen och tryck riktigt hårt och "borra" med skruven. Du får en kortare anvisning, skruven blir varm och det spricker inte lika lätt.
    Tag hyfsat nytryckt virke, läs "vått". sedan "känner" man av hur bred springa man vill ha beroende på virket. Är det så man knappt orkar lyfta trallbrädorna och det nästan rinner vatten om de, så tar man något tunnare än en tumstock. Man kanske sågar till något, använder en lagom matkniv eller annat.
    Är det lite torrare använder man en trätumstock. Ännu torrare (fast fortfarande vått.... svårt förklara) tar man en plasttumstock som är lite tjockare. Eller en masonite.
    Som minst 1,5 mm kanske vid helt nytryckt. Som mest kanske 4mm vid nästan torrt.
    Om något är snett vid läggningen, pressa isär med en bra kofot, pressa ihop med att tillfälligt dra fast en bräda och använd kofot, eller ännu hellre skruva brädan snett och knacka ihop den med en tillfällig trä-kil.

Lycka till