Biggle Biggle skrev:
Tänker lite högt här.

Du kan så klart sätta in en fläkt som suger ut luft vid ett av ventilationshålen, då kommer du skapa ett undertryck på vinden och det sugs in luft från någonstans. Utifrån eller inne från, beroende på vad som är enklast. Detta funkar ju fint om luften ute är mindre fuktig än den luft du vill ventilera bort. Är den mer fuktig så hjälper det ju knappast.

Om fukten kommer från ett specifikt rum, t.ex kök eller badrum så är en ventilering i dom rummen antagligen en bra ide. En modern pax fläkt som kör automatiskt efter luftfuktighet samt i långsamt grundläge kommer hjälpa husets klimat och förhoppningsvis minska mängden fukt upp på vinden.

Att kutterspånen är fuktiga och trät är "mättat" tyder ju på antigen onormalt mycket fukt i rumen under, eller för lite ventilation på vinden. Om du gräver längst in under taket och tar bort isoleringen där, är det då öppet ut under taket? Eller har någon satt en skiva/planka och sen skyfflat ut kutterspån hela vägen?

Baserad på vad jag förstått av dina bilder mm så det du behöver göra är

1: gräv bort det fuktiga kutterspånet
2: öppna upp så det kan blåsa in luft vid samtliga takfötter.
3. Lägg på nytt torrt kutterspån.

Jag kan ha fel, men så tänker jag.. :)

Vi har samma konstruktion i vårt hus med badrum mm utan fuktbromsar eller spärrar, och det är snustorrt där uppe.
Har en pax fläkt i badrummet som går på 85% hela tiden men verkar icke hjälpa tyvärr

Spånet är fuktigt för att träet är så mättat att det har runnit ner
I badrum samt kök är det innertak med spottar som fukten förmodligen smiter upp bakom

Det är plank, tjärpapp sen spån.

IlTotoRiina IlTotoRiina skrev:
Har en pax fläkt i badrummet som går på 85% hela tiden men verkar icke hjälpa tyvärr

I badrum samt kök är det innertak med spottar som fukten förmodligen smiter upp bakom

Tror fortfarande på det jag föreslog i inlägget innan. Om inte så kostar det ju inte mycket att pröva att förbättra luftningen på vinden. Innan du lägger tusentals kronor på mekanisk ventilation. Men jag kan ha fel. :)

Hur ser det ut med tilluft? Om du nu har en frånluftsfläkt redan?

Rabbithole Rabbithole skrev:
Hur ser det ut med tilluft? Om du nu har en frånluftsfläkt redan?
En stor tilluft över ytterdörren. Spaltventil på alla fönster. En i varje sovrum samt två i vardagsrum

En stor tilluft över ytterdörren. Spaltventil på alla fönster. En i varje sovrum samt två i vardagsrum
Tilluftsventiler är förmodligen det minsta TS behöver just nu.

TS behöver få undertryck i sin bodel så att varm fuktig luft inte längre pyser upp till vinden utan dras ut tex. via PAX-fläkten i badrummet istället.

För att få den undertrycket så behöver TS förmodligen jaga luftläckor tex. runt fönster, golvlister, rörgenomföringar och dörrar och täta så mycket att det blir undertryck nog för att börja suga luft från vinden in i bodelen istället - dvs. har man vindslucka öppnad nog för en glipa så skall det vara en kännbar drag in i bodelen vid dess glipor.

Om huset är byggd på 50-talet så byggdes de inte för att få fuktig möglig vind, så blir vinden våt så har någon förändring skett - en ombyggnad, en tilläggsisolering, byte av värmesystem (tex. från oljepanna med/utan elpatron till bergvärme) - och husets 'andning' slutade när skorstensstocken blev kall och måste ersättas med någon annan aktiv ventilation.

små saker som kan bli ganska förödande om det inte tas i tid.

slutligen - kanske också kontrollera att ventilationen i badrummet är något som faktiskt går ut ur huset genom taken/väggen och inte släpps ut i vinden... samma sak med köksfläktar och annat

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Tilluftsventiler är förmodligen det minsta TS behöver just nu.

TS behöver få undertryck i sin bodel så att varm fuktig luft inte längre pyser upp till vinden utan dras ut tex. via PAX-fläkten i badrummet istället.

För att få den undertrycket så behöver TS förmodligen jaga luftläckor tex. runt fönster, golvlister, rörgenomföringar och dörrar och täta så mycket att det blir undertryck nog för att börja suga luft från vinden in i bodelen istället - dvs. har man vindslucka öppnad nog för en glipa så skall det vara en kännbar drag in i bodelen vid dess glipor.

Om huset är byggd på 50-talet så byggdes de inte för att få fuktig möglig vind, så blir vinden våt så har någon förändring skett - en ombyggnad, en tilläggsisolering, byte av värmesystem (tex. från oljepanna med/utan elpatron till bergvärme) - och husets 'andning' slutade när skorstensstocken blev kall och måste ersättas med någon annan aktiv ventilation.

små saker som kan bli ganska förödande om det inte tas i tid.

slutligen - kanske också kontrollera att ventilationen i badrummet är något som faktiskt går ut ur huset genom taken/väggen och inte släpps ut i vinden... samma sak med köksfläktar och annat
Hej, tack för svar!

Köksfläkt och badrumsfläkt är sammankopplade och går ut i skorstenen.

Vi har renoverat en hel del, tätat och fuktspärrat innerväggar samt isolerat om. Vi rör oss och lagar mer mat och duschar ganska mycket mer än den 80-åriga tant som bodde här innan oss.
Biggle Biggle skrev:
Tror fortfarande på det jag föreslog i inlägget innan. Om inte så kostar det ju inte mycket att pröva att förbättra luftningen på vinden. Innan du lägger tusentals kronor på mekanisk ventilation. Men jag kan ha fel. :)
Hade firman här idag som satte upp sorptionsavfuktaren. Han sa att när han släckte så kunde han enbart se ljusinsläpp på en liten del av takfoten, alltså var det ganska tätt på majoriteten av taket.

Sedan, bortsett från fukt och ventilation.

Vi upplever att luften står stilla här, vi har varit sjuka väldigt mycket mer frekvent än innan vi flyttade in. Lukten sätter sig i kläderna, vi går runt och luktar på jobb.
Det finns nog billigare sätt att åtgärda det, man kan säkert experimentera och komma fram till en enklare lösning än att slänga upp en stor fläkt på vinden MEN vi prioriterar hälsan över kostnad i detta fall. Det suger självklart att punga ut 100k men vad är det mot att få bättre luft hemma och inte konstant gå runt o känna sig konstig..

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Se till att ventilationslösningen som erbjuds verkligen orsakar undertryck i bodelen gentemot vinden - dvs. att luft från vinden sugs ned mot bodelen och att det är så i 24/7 året runt.

Hur mycket difftät lager du än spikar upp på bodelens innerytor och tak så kommer du inte hitta alla ställen där det läcker då det kanske pyser i plankorna mellan de befintliga väggarna etc. om bodelen har högre tryck än vinden.

Har du undertryck i bodelen gentemot vinden så behöver du inte bry dig om det läcker eller inte - då om det läcker så läcker det alltid utifrån och in mot bodelen och förs ut kontrollerat av dess ventilation utan fuktavsättning (tex genom skorstenen med aktiv fläkt)

TRJBerg
Hej, tack för svar!

Köksfläkt och badrumsfläkt är sammankopplade och går ut i skorstenen.

Vi har renoverat en hel del, tätat och fuktspärrat innerväggar samt isolerat om. Vi rör oss och lagar mer mat och duschar ganska mycket mer än den 80-åriga tant som bodde här innan oss.

Hade firman här idag som satte upp sorptionsavfuktaren. Han sa att när han släckte så kunde han enbart se ljusinsläpp på en liten del av takfoten, alltså var det ganska tätt på majoriteten av taket.

Sedan, bortsett från fukt och ventilation.

Vi upplever att luften står stilla här, vi har varit sjuka väldigt mycket mer frekvent än innan vi flyttade in. Lukten sätter sig i kläderna, vi går runt och luktar på jobb.
Det finns nog billigare sätt att åtgärda det, man kan säkert experimentera och komma fram till en enklare lösning än att slänga upp en stor fläkt på vinden MEN vi prioriterar hälsan över kostnad i detta fall. Det suger självklart att punga ut 100k men vad är det mot att få bättre luft hemma och inte konstant gå runt o känna sig konstig..
Ditt sista stycke är oroande. Jag skulle, som ett experiment om inte annat, ordna en kraftig utsugsfläkt i bostadsutrymmet, på övervåningen om du har sådan. Det kan vara genom en väggventil som provisorisk lösning. Idén är att forcera en kraftig ventilation av bostaden och se vad som händer med luftkvaliten främst. Och som andra prioritering, på lite längre sikt, se vad som händer med fuktproblemet.
Men det måste vara mycket kraftig fläkt.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Ditt sista stycke är oroande. Jag skulle, som ett experiment om inte annat, ordna en kraftig utsugsfläkt i bostadsutrymmet, på övervåningen om du har sådan. Det kan vara genom en väggventil som provisorisk lösning. Idén är att forcera en kraftig ventilation av bostaden och se vad som händer med luftkvaliten främst. Och som andra prioritering, på lite längre sikt, se vad som händer med fuktproblemet.
Men det måste vara mycket kraftig fläkt.
Hej,

Jag det är ganska obehagligt för oss också, därav akuta åtgärder oavsett kostnad.

Har enbart en våning, har du exempel på vad för fläkt man kan köpa/hyra? Tror att denna lösningen säkerligen hjälper luften att röra på sig och ser till att det inte står still men man vill väl ändå långsiktigt ha frånluft i kök o badrum?

X xxargs skrev:
Se till att ventilationslösningen som erbjuds verkligen orsakar undertryck i bodelen gentemot vinden - dvs. att luft från vinden sugs ned mot bodelen och att det är så i 24/7 året runt.

Hur mycket difftät lager du än spikar upp på bodelens innerytor och tak så kommer du inte hitta alla ställen där det läcker då det kanske pyser i plankorna mellan de befintliga väggarna etc. om bodelen har högre tryck än vinden.

Har du undertryck i bodelen gentemot vinden så behöver du inte bry dig om det läcker eller inte - då om det läcker så läcker det alltid utifrån och in mot bodelen och förs ut kontrollerat av dess ventilation utan fuktavsättning (tex genom skorstenen med aktiv fläkt)
Har en vindslucka i badrum, utan någon riktig isolering/tätning så den läcker nog ner luft. Hur ser jag till att luften från vinden dras ner i badrummet och in i frånluften? Eller är det en fråga till ventilationsgubbarna?

TRJBerg
Hej,

Jag det är ganska obehagligt för oss också, därav akuta åtgärder oavsett kostnad.

Har enbart en våning, har du exempel på vad för fläkt man kan köpa/hyra? Tror att denna lösningen säkerligen hjälper luften att röra på sig och ser till att det inte står still men man vill väl ändå långsiktigt ha frånluft i kök o badrum?

Har en vindslucka i badrum, utan någon riktig isolering/tätning så den läcker nog ner luft. Hur ser jag till att luften från vinden dras ner i badrummet och in i frånluften? Eller är det en fråga till ventilationsgubbarna?
Ang fläkt, det beror på vilka "öppningar" utåt du har tillgång till. Vad jag förstod har du inga väggventiler utom de spaltventiler du nämnde? Hade du som jag "traditionella" väggventiler hade jag monterat badrumsfläktar i flera och låtit dem gå kontinuerligt. Som det nu är behöver du hitta ett ställe att leda ut luften till utsidan. Så du behöver kanske då göra ingrepp i vägg t ex.

Men jag tycker det låter som du kan ha mögelproblem och då är det nog bråttom.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Ang fläkt, det beror på vilka "öppningar" utåt du har tillgång till. Vad jag förstod har du inga väggventiler utom de spaltventiler du nämnde? Hade du som jag "traditionella" väggventiler hade jag monterat badrumsfläktar i flera och låtit dem gå kontinuerligt. Som det nu är behöver du hitta ett ställe att leda ut luften till utsidan. Så du behöver kanske då göra ingrepp i vägg t ex.

Men jag tycker det låter som du kan ha mögelproblem och då är det nog bråttom.
Har en väggventil över ytterdörren.

Har en avfuktare med stor fläkt på vinden som blåser så det löser nog det kortsiktiga problemet med mögel på vinden men vi behöver ändå en långsiktig lösning.

Otätad vindslucka i husets fuktigaste rum?

Kan du bygga igen vindsluckan och öppna upp för en liten dörr i gaveln på vinden?

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Otätad vindslucka i husets fuktigaste rum?

Kan du bygga igen vindsluckan och öppna upp för en liten dörr i gaveln på vinden?
Det är ganska högt upp till vinden från marknivå samt att det är tegelfasad så blir ju en omfattande insats.

Att täta vindsluckan är ingen biggie, men konstigt nog så är det inte där som det är fuktigast men kanske att fukten smiter upp där och går mot närmsta takstol och sen rinner ner på kutterspånet..?

En part säger täta, andra säger öppna upp för luftflöde..Blir änna lite förrvirrande vilken väg man ska gå.

Har en väggventil över ytterdörren.

Har en avfuktare med stor fläkt på vinden som blåser så det löser nog det kortsiktiga problemet med mögel på vinden men vi behöver ändå en långsiktig lösning.
Ingen på ett internetforum kommer kunna ge dig en korrekt lösning. Vi kan alla komma med goda råd och förslag, men utan att veta exakt vad som är ändrat, hur det är konstruerat, vad problemet är och så vidare så är det bara spekulationer.

All förändrar man gör i ett äldre hus påverkar hur huset fungerar. Tätar man någonstans så kommer fukten åka någon annanstans. Kan vara bra eller dåligt.

Ventilation, uppvärming och fukttransport hänger ihop. Om en ändrar ändras alla tre.

Har ni en firma du litar på och som är kompetent så låt då dom göra det dom kan bäst. Annara ta dit fler firmor tills du hittar en som kan förklara:

1. Vad är problemet
2. Varför har det uppstått
3. Hur avhjälper vi det
4. Hur löser vi det långsiktigt

Att renovera ett äldre hus och försöka få det helt tätt och modernt i klimatpunkt är oerhört svårt. Det krävs plast i alla väggar, tejpade skarvar, mekanisk ventilation med fläktar osv. Dom är helt enkelt inte byggda så. Man får acceptera sämre isolering, högre förbrukning än i ett nybygge. Eller installera mekanisk ventilation överallt. Annars blir luften för stillastående och för fuktig och mögel kommer som ett brev på posten.

Som sagt, leta upp nån som kan äldre hus och byggklimat och be dom förklara grunderna i hur ett hus andas, om ni inte redan vet vet...

Hoppas det inte blev för mästrande. Vill ju bara hjälpa till :)

Ventilation på vind är alltid ett diskussionsämne. Man vill inte ventilera in varm fuktig luft, men samtidigt måste tillskjutande fukt kunna transporteras bort. Man har då bara avfuktare eller ventilation som alternativ.

1. Minska tillskjutande fukt
2. Ventilera vinden lagom
3. Se till att vinden hålls varmare än inkommande ventilation.

Och kanske undvika kalla ytor som fukt kan kondensera mot.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.