När vi har byggt vårat hus så grävde de ganska mycket lerjord och det fraktades aldrig bort och används senare av en trädgårdsanläggare för att jämna ut i trädgården, 10 cm matjord lades på efteråt och rullade ut gräsmatta,
Nu fortfarande efter regn och några dagar framöver så är det sumpigt
Hur ska jag lösa detta utan att behöva gräva upp hela trädgården ?
Tack för all tips

Kanske rinner det in från grannarnas tomter? Är det lutning mot er tomt?

Är det inte bara sumpigt för att det är vår? Eller är det likadant på sommaren också?

Vår lerjord är svampig under vinterhalvåret och torkar sedan upp under våren och är stabil under sommaren.

Vill man inte ha det så så är det nog bara att just gräva upp hela trädgården och bottna med ett lager singel el likn, och se till att singellagret avvattnas till ett dräneringssystem. Sedan blanda upp lerjorden med 1/3-del sand och 1/3-del torv/barkmull och lägga som matjordslager.

• Gilla
hus520
  • Laddar…
AXS
Bygg en pumpgrop där det är mest vatten. Då räcker det med ett hål och ett rör för avvattning.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Så ser min gräsmatta ut den 10:e april, knappt någon tillväxt, när mina grannar klipper sina för fullt,
Dessutom har jag gödslat under november månad Weibulls super Gramino, jag följer ollebergs gräsprogram
Gräva upp hela trädgården är inte aktuellt, det skulle kosta alldeles för mycket
Om man vertikalskär gräsmattan och sen fulla med lite sand, hjälper det mot det sumpiga?
För som jag ser set känns som gräsmattan kvävs lite men jag är ingen expert

Om du gödslat med kväverikt gödsel i november kan det vara orsaken, ser ut som brännskador på din gräsmatta. Man gödslar aldrig med kvävegödsel på något som inte växer, i november har växtligheten gått i vintervila.

• Gilla
Shadi Sharit
  • Laddar…
Att toppa med några cm sand skulle förmodligen hjälpa din gräsmatta.

Trädgård är tålamodets konst. Du kan inte förvänta dig lysande resultat så snabbt. Naturen fungerar inte så. Tyvärr är det svårt att lära sig. Man måste ha haft trädgård i åtminstone 5 år innan man börjar ana sig till hur det fungerar. Jag har nu haft egen trädgård i 15 år, och först nu börjar jag förstå, men ändå förivrar jag mig titt som tätt. Dock vet jag att just gräsmattan ser för eländig ut så här års, men kommer sig fint senare.

Har du tung, blöt och kall jord så tar det längre tid innan marken är tillräckligt varm för att gräset ska börja växa. Fördelen med en fuktig jord är att gräset aldrig torkar och blir brunt eller behöver vattnas, inte ens med 3 månaders ökenväder. Så, se målbilden av dig själv mitt i sommarsemestern sittande under ett äppelträd med en kall G&T i ena handen och en god bok i den andra, medan dina grannar svär över att behöva vattna sina bruna mattor samtidigt som det är bevattningsförbud.

• Gilla
EPCM och 2 till
  • Laddar…
När tycker ni jag ska sanda? och ska jag vertikalskåra först och sanda sen , eller bara sandning och isåfall hur mycket?
Jag har blivit råd på granngården att använda Grönare Gräs, tycker ni jag ska göra det ?

Ska du vertikalskära så gör det innan sandning. Tror dock att gräset ska växa för fullt när man vertikalskär för att det ska vara verksamt, (men jag kan komma ihåg fel).

Ca 2 cm sand blir nog bra.

Är det något jag kan sprida över gräset gör att motverka kvävningensom har uppstått ned sen gödsling ?

Har du större partier med dött gräs så kan du så i med nya gräsfrön, men vänta ett tag till så du är säker på om gräset är dött eller inte. Gräs växer inte i kyla. Tror man brukar säga runt 10 grader innan gräset börjar växa.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om jag kalkar gräsmattan , är det någon nackdel med det så som jag har det idag?

BirgitS
Jag tycker du kan kalka, men du behöver vattna efteråt om det inte regnar ordentligt.

Är gräsmattan fortfarande sumpig nu när det gått ett par 3 veckor?

Den är inte sumpig men den växer inte , grannarnas har vuxit ordentligt , jag har inte öns klippt min ännu ,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.