Byggahus.se

Blocket annonsörer som hellre slänger än skänker

1. Staffan2000
    Banned by Bo · 7 310 inlägg
    Så är det naturligtvis. Att tro något annat, är självbedrägeri.

Staffan

• Laddar…
  2. M
    Medlem · 645 inlägg
    Är det en lite ovanligare vara som inte så många är intresserade av kan det löna sig att ha lite tålamod. Framför allt så är exponeringen överlägset störst i början, så man kan behöva "bumpa" annonsen några gånger.

• Laddar…
  3. Staffan2000
    Bara av nyfikenhet.
    Vad var det för projekt som var så dåliga att du aktivt motarbetade dem?

Staffan

4. T
    Medlem · 6 666 inlägg
    Om man inte är folkilsken så är blocker ytterligt. Allmänt tycker jag som är en gammal handlarsjäl, att det är trevligt om folk ringer och vill prata om varan.Kompisarna som alltid bjuder 5000 för en bil nekar jag. Vet dock dom som inte vill tsätta sig för allmän beskådan, de får väl finna sig i handlarnas ockerpriser.

• Laddar…
  5. Y
    Medlem · 121 inlägg
    Jag 'aktivt motarbetade dem' inte, de bara gick miste om mina saker och då i förlängningen pengar.

Det var ett tag sedan men jag kommer ihåg Röda Korsets omedelbara avsked av en friviligarbetare i Östersund, som sedan dessutom avled. De var en del av en okritisk asylindustri som jag reagerade mot. Sedan var det genusprojekt från en annan organisation som jag inte kommer ihåg. Folk får gärna hålla på med vad de vill men inte med mina resurser/pengar.

6. Staffan2000
    Då blir det åtminstone halvlogiskt.

7. K
    Medlem · 12 inlägg
    pröver nogen at prute alt i telefonen uden at have set varen, da slänger jeg på luren og tänker "for en idiot". Jeg gidder ikke engang bruge 1 minut på at höre deres pissprat.

8. Staffan2000
    Och jag tänker -"jösses! Ännu en bortskämd norrman, som fått aldeles för mycket pengar, på aldeles för kort tid! Endast ett stort överflöd kan generera sådana tankar.

Staffan

Redigerat 30 jun 2020 17:27
    • Laddar…
  9. F
    Medlem · 17 inlägg
    Förmodligen tog han det som en förolämpning. Jag skulle sälja hojen och satte ut den för 30.000. Då mailar en massa folk med "sista pris", och skambud. "Jag hämtar den nu om du tar 12.000"." och liknade. Pruta är helt i sin ordning men då skall det vara realistisk prutning. Om någon säger, jag bjuder 28.000 så är det inte säkert att man säljer men irriterad blir man inte för då låter det som om det är en seriös spekulant.

10. K
    Medlem · 12 inlägg

og der tager du helt feil. Kun idioter, med manglende respekt og omdömme for andre, kan finde på at prute uden at have set opjektet. Jeg har ikke flere penge end de fleste andre, men jeg betakker mig for slike dåreskaller.

Der ut over tager du helt feil i mit utsprung.

11. Staffan2000
    Haa. Jag läste igen och tänkte att du kanske var dansk. Sak samma. Om du inte kan hantera dina känslor när en pot. köpare ringer och förklarar prutningsförutsättningarna med det långa avståndet, är det ditt problem.

Staffan

• Laddar…
  12. H
    Medlem · 674 inlägg

<tror inte det handlar om det,
    tror snarare säljaren vill berätta för TS att skambud inte är välkomna och att han önskar budgivaren dit pepparn växer.
    Personligen hatar jag när man sätter ut en annons och man får dessa skambud, trots att jag uttryckligen skriver att skambud inte är intressanta. För mig känns det förolämpande.

13. L
    Medlem · 216 inlägg
    Eh, jag har faktiskt prutat(både som köpare och säljare) över telefon och/eller text-konversation ett flertalet gånger. Det funkar oftast bra så länge man har en någorlunda vettig anledning till att pruta något "osett". T ex, långt att åka, vilket är något jag själv är svag emot. Om någon är villig att åka X antal mil och timmar för att köpa något så visar det på ett genuint intresse av varan, anser jag. Min personliga åsikt är "långt att åka" = 20+ mil enkel resa.

Givetvis ska prutet vara inom rimliga gränser... T ex pruta från 3000kr till 500kr över text/telefon med anledningen "långt att åka" är lite väl extremt. Likaså hör det till god ton att inte börja pruta ännu mer när man väl är på plats.
    Sen är det sällan en bra idé att börja pruta i första meningen, vettiga köpare börjar med att fråga om varan i fråga och verkligen visar att det är varan man är intresserad av - inte att pruta.

14. K
    Medlem · 12 inlägg
    det kan jeg da saktens. Jeg gidder da bare ikke at bruke tid på slike idioter. Det er derfor jeg smäkker luren på igen. Vil de have tingen får de give prisen. Vil de ikke give prisen er jo bare at gå videre til näste annonce.

• Laddar…
  15. P
    Medlem · 1 923 inlägg
    Precis som det jag skrev om då!

Om ingen annan köpare bjudit mer, är det fortfarande ett skambud?
    Du trodde det skulle vara fast pris, men ingen ville betala och då blev det Holländsk auktion istället.

Nu när TS skrivit mer om varan vet vi att priset är svårt att bedöma. Värdelösa saker för oss flesta, värt litegrann för TS, och värt ännu mer om någon behöver exakt sådana fönster.