Byggahus.se

Blivit lurad av telefonförsäljare/Mingla

4k läst  44 svar

1. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Stå på er, bestrid, låt inte något ruffel och båg suga ut en Västerbottning.
    Ring kronofogden, just nu är det era vänner.
    Anmäl till Svensk handel så fler blir varnade.
    Det tar lite på krafterna men det är det värt, jag vet.

Protte

2. S
    Medlem · Nivå 12
    Lite sent nu men jag tycker man ska ha som ledord att aldrig aldrig någonsin köpa nåt på telefon. Det man vill ha kan man söka upp på annat sätt och skaffa sig information om själv. De ev besparingarna är bara luftslott iallafall.

3. V
    Medlem Nivå 6
    Har gått på något liknande för några år sen.. säljare som lovade allt och lite till.
    Lång historia, men i slutändan fick jag tag på bra folk på Telenor som löste det hela.

4. catherineb
    Husägare Nivå 8
    Telenor slog det ifrån sig. :(

5. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
    Allt ont kommer från Norge. :mad::mad:

6. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
    Det är korrekt att redan en ansökan om betalningsföreläggande hos fogden ger et betalningsanmärkning för företag men inte för privatpersoner. (Det är en ursinnigt korkad praxis som hör hemma på historiens skräphög imho, men det är en annan diskussion.) Å andra sidan är det tveksamt om er verksamhet drabbas av ett sådant falskt betalningskrav, vilket du ju var inne på. I alla händelser försvinner den efter tre år.

Det finns ingen gradskillnad mellan betalningsanmärkningar och ”prickar”. Antingen så har man en anmärkning eller så har man det inte. Om man däremot blivit utsatt för utmätning från fogden brukar detta dock synas som särskilt graverande i upplysningsföretagens register. Men återigen bara i tre år.

Det finns också olikheter för hur upplysningsföretagen bedömer kreditvärdighet. Upplysningscentralen (UC) har en stelbent och föråldrad policy, där den som dragit på sig någon anmärkning — vilket är VÄLDIGT lätt att göra som företag, det händer även de största bolagen skaruveta — ses som pestsmittad. Andra, som — vill jag minnas — Creditsafe har en modernare syn på sånt, där ens kreditvärdighet anses öka gradvis allteftersom det blir allt längre sedan betalningsanmärkningen uppstod.

Men sedan kommer ju principen in om att aldrig förhandla med terrorister eller ge efter för utpressning. För varje sån fejkräkning (läs ”bedrägeri”) som betalas ökar risken för att fler ska utsättas för samma sak. Även den solidariteten har ju ett pris tyvärr, och ingen kan tala om för er vilket som ska väga tyngst för just eran del. Men jag skulle stå på mig om jag var ni. Framförallt göra klart för dem att ni kommer att bestrida räkningen i samtliga instanser, så att de förhoppningsvis avstår från att gå vidare. Förmodligen kommer de att spela tuffa på temat ”see you in court”, men det är en helt annan sak att faktiskt försöka driva ett betalningskrav utan minsta bevis. Det kan de ju försöka med...

• Laddar…
  7. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Jag fick ett (välkänt) bluffbolag på halsen som ringde och hävdade en ”beställning” och efter en del skrikande så avslutade jag med ”Vi ses i rätten”

Har inte hört av sig sedan dess........

Protte

8. Bart
    Medlem · Nivå 8
    Jag har hört talas om företagare som i sin tur fakturerat tillbaka den tid de får lägga på att hantera liknande bluffakturor. Och i sin tur anmäla till KF om de inte får betalt.

Vet inte om det är rätt väg, men det är ju lite kul att vända på steken.

• Laddar…
  9. C
    Medlem · Nivå 15
    Det bör väl för ordningen skull tilläggas att det är 5 år som gäller för juridiska personer, så vitt jag vet.

Jag har även läst att kreditupplysningsföretagen sorterar bort betalningsförelägganden från aktörer som finns på Svensk Handels svarta lista över lurendrejarföretag. Kan vara värt att slå någon av kreditupplysningsföretagen en signal och kolla hur det verkligen funkar.

Till TS: Har ni tecknat något skriftligt avtal i sammanhanget eller är det ett klassiskt inspelat muntligt avtal?

En lämplig praxis när man får erbjudanden från telefonförsäljare är att aldrig ingå några muntliga avtal. I synnerhet inte som näringsidkare, då man inte har samma skyddsnät som privatpersoner. Om erbjudandet faktiskt är intresserant (vilket för min egen del är det uteslutet genom det faktum att det är telefonförsäljning, vilket nog i sig är en bra praxis), be dem skicka ett skriftligt avtalsförslag. Börjar de trassla med att erbjudandet bara är tillgänglig på telefon så vet du redan där att det inte är en seriös aktör.

10. catherineb
    Husägare Nivå 8
    Detta är faktiskt någonting som vi har funderat på!

11. catherineb
    Husägare Nivå 8
    Det är enbart inspelat muntligt avtal!

12. catherineb
    Husägare Nivå 8
    Uppdatering:

Min man (VD då) har varit i kontakt med OneSell flera gånger, varav den första gången erbjöd dom sig att makulera tidigare faktura och avtala ett nytt förmånligt avtal. Det spelades in MEN när dom på slutet bad honom att signera med Bank ID så sa han ”i helvete heller, det kan ni fetglömma. Jag skriver hellre under med mitt eget blod”... :crysmile:

Vi lyckades efter mycket tjat (och hot om hur mycket böter det är på att bryta mot GDPR) få ut den inspelning som gäller, men där framgick såklart inte att de ska stå för slutfakturan från Telia. Fakturan från Mingla som vi fått stämde inte alls överens med inspelningen.

Inför nästa samtal hade vi införskaffat utrustning för att kunna spela in allt som sades. Man har rätt att spela in ett samtal där man själv deltar utan att informera om det. Endast om inspelningen sker på uppdrag åt tredje part måste man informera.

Under detta samtal erkände dom fakturan som felaktig, att den misstämde med det som var avtalat. Dom erkände också att dom ska betala slutfakturan från Telia och att det var det som var sagt från början. Dom visste ju inte om att vi spelade in. När min man frågade en extra gång för tydlighetens skull om de verkligen skulle betala fakturan så sa dom ”om den inte är orimligt hög”. Och med orimligt hög menade dom 20-30k. Men det var aldrig sagt någon gräns men dom bad oss att ta reda på slutsumman från Telia.

Slutfakturan var preliminärt på 20k. Vi skickade informationen via e-post till OneSell.

Två dagar senare hör OneSell av sig för att diskutera slutfakturan. Vi spelar in även detta samtal.
    ”Slutfakturan var ju väldigt dyr. Vi har skickat frågan till ekonomiavdelningen” (säkert, två anställda i företaget, startat oktober -18 och som inte ens har lämnat in något bokslut än). ”Men antagligen så makulerar vi hela avtalet då vi inte har någon marginal”.

HAH. Man ska bråka. Vi hade inte varit rädda för att gå vidare med detta nu när vi vi vet att OneSell är ett litet skitföretag med två anställda. Vi har råd att bråka lääääänge...

13. H
    Medlem · Nivå 11
    Jag brukar lägga av luren direkt, svara och lägg bort telefonen, sen blockera nr, detta måste gå och lösa, helst när det finns inspelat..

14. E
    Medlem · Nivå 18
    Jag har lärt mig, tycker jag, hur jag kan avsluta ett säljsamtal på ett hyggligt och vettigt sätt utan att köpa något.
    Tycker mig uppfatta att säljarna uppskattar ett vettigt samtal. Tror att dom får höra massa otrevliga saker under säljsamtalen.

15. W
    Medlem · Nivå 7
    Jag brukar föreslå att dom ringer min överförmyndare, inte är dom trevliga dom lägger på luren direkt.:crysmile: