Byggahus.se

Blivit lurad av telefonförsäljare/Mingla

4k läst  44 svar

1. catherineb
    Husägare Nivå 8
    Vi har som företag (litet familjeägt) blivit som jag ser det lurade av en telefonförsäljare.

I början av sommaren ringde en kille från Onesell och presenterade sig som att han ringde från Mingla (Telenor). Han erbjöd oss att teckna avtal med samma pris som vi redan hade hos Telia, men med mer surf. Vi hade fortfarande bindningstid på ca 2 år hos Telia men den lovade dom att köpa ut. Dom skulle lösa så att vi fick behålla våra två nummer också.

Sommaren gick, vi hörde ingenting och har inte kunnat nyttja abonnemangen. Mingla lyckades inte köpa ut med andra ord. Men i förra veckan kom en faktura på tre gånger så mycket som vi haft hos Telia. Vi kontaktar Mingla som hänvisar till Onesell. Dom säger att ”ojdå vi måste ha missförstått varandra, vi trodde att vi pratade månadsfakturor” men vi var tydliga med att vi har kvartalsfaktura. Vi får dock inte höra inspelningarna.

Vi kräver att avtalet hävs men dom vägrar och hänvisar till att för Företag gäller inte att skriftligt medgivande krävs, det gäller endast privatpersoner (lag från september 2018). Jag krävde att få ljudfiler från inspelningarna som dom har gjort och hänvisade till GDPR. Får då till svar att ”du är så otrevlig så jag tänker inte skicka någonting till dig”.

Så nu står vi här med dubbla abonnemang, ett på 1000kr per kvartal och ett på 3000kr per kvartal.

Har vi som företag inga rättigheter i det här läget? Om vi bestrider kommande fakturor går dom väl till KF? Och hur ska vi få tag i inspelningarna när dom vägrar ge dom till oss?

2. Bart
    Medlem · Nivå 8
    Bara att bestrida. KF gör inget om det är tvist om fakturan. Ta upp kommunikation med leverantören, inte säljaren. Meddela att ni avser polisanmäla för bedrägeri.

Tvinga dem att driva ärendet i tinget om de vill ha betalt. Ta hjälp av företagarföreningen om detta. De har hjälpt många småföretagare med råd vid liknande problem.

3. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
    Det är alltid fordringsägaren som måste bevisa att kravet är riktigt. Betala därför ingenting. Bestrid samtliga fakturor skriftligt.

Om de är så fräcka att de drar saken till fogden så får du ett brev (delgivning) som talar om att de har gjort det. Då får du en svarstalong som ska skickas tillbaka. Efter det har du tio dagar på dig att yttra dig, men du kan skriva ”Bestrides” redan på svarstalongen. Då kan inte fordringsägaren få mer hjälp av fogden, utan får i så fall dra saken inför tingsrätten.

Där måste de kunna bevisa att kravet är riktigt. De måste då ha någon form av bevis. Om de inte har det så kan de inte vinna den processen.

Tingsrättsförhandlingar i tvistemål om skulder brukar vara skriftliga. Det är alltså inte fråga om en massa dyra advokater och rättegångskostnader hit och dit. Det du behöver göra är att fortsätta att förklara att kravet är felaktigt. Och det är fortfarande motparten som måste bevisa motsatsen. Du har ingen skyldighet att bevisa att kravet är fel.

Observera att du inte får någon betalningsanmärkning om du bestrider ett krav från fogden. Det är bara ifall fogden fastställer skulden, vilket de alltså inte kan om du bestrider den, eller om tingsrätten fastställer skulden, som du får en betalningsanmärkning. Så du har inget att förlora på att stå på dig.

Såna här bluffmakare är rena rånare och skall bekämpas med kraft. Du har mitt fulla stöd!!

• Laddar…
  4. C
    Medlem · Nivå 15
    Se upp med detta då det gäller andra förutsättningar för juridiska personer. En juridisk person kan i princip få en betalningsanmärkning utan att Kronofogden meddelat utslag.

5. catherineb
    Husägare Nivå 8
    Hur går det till? Kan vem som helst utfärda en betalningsanmärkning?

Vi står med bakombundna händer här, om vi betalar fakturan så accepterar vi den ju och om vi inte betalar den och bestrider den så kan det bli fråga om en betalningsanmärkning. Så vad gör vi?

6. catherineb
    Husägare Nivå 8
    TACK!!

• Laddar…
  7. C
    Medlem · Nivå 15
    En betalningsanmärkning är ett begrepp som kreditupplysningsföretagen använder i sina kreditupplysningar, som baserar sig på uppgifter från bl.a. Kronofogden. Till skillnad från privatpersoner/enskilda näringsidkare så syns bl.a. betalningsförelägganden redan när ansökan kommit in till Kronofogden. Huruvida ett ej avgjort betalningsföreläggande eller någon annan ej fastställd skuld kan leda till en regelrätt betalningsanmärkning vet jag inte, men man brukar läsa ibland om företag som får problem pga oseriösa betalningsförelägganden. Antar dock att det förmodligen handlar om att det syns i kreditupplysningen snarare än att det flaggas som just en betalningsanmärkning(?)
    Någon annan kanske sitter inne med djupare information? Byggahus kanske inte är det optimala forat för dessa frågor...

Som alltid får man ju väga sina alternativ och välja sina strider.
    Personligen skulle jag inte tveka att bestrida, men då är det å andra sidan inte kritiskt för mig med en "ren" kreditupplysning.

8. catherineb
    Husägare Nivå 8
    Vi ska fundera på detta. Företaget består av två killar och folkbokföringsadressen är samma som den enes personlige folkbokföringsadress. Bolaget startades i oktober 2018 och har inte gjort något bokslut än. Men vi har gott om pengar i vårt företag och drar oss inte för att ställa till med problem för dom.

Jag ska ringa KF idag och kolla lite närmre på detta med betalningsanmärkning. Vet inte hur kritisk sådant är då vi enbart har samarbeten utanför Sverige. Vi är inte beroende av något förutom möjligheten att kunna Leasa företagsbil. Så ja, jag vet inte.

Tack för dina svar, de hjälper!

9. N
    Renoverare Nivå 3
    Kontakta Telenor direkt. Telefonbolagem brukar vara hårda mot sina återförsäljare och förhoppningsvis accepterar dom inte sådant beteende.

10. catherineb
    Husägare Nivå 8
    Vi kontaktade Mingla men dom sket ju i det. Men Telenor kanske ser annorlunda på saken?

11. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Ansökningar och anmärkningar redovisas mig veterligen separat. Så även om det hela kommer med i en upplysning så blir det inte samma sak som en anmärkning.

Jag tycker ni gör helt rätt om ni bestrider det hela. Om skojarföretaget ni har att göra med haft ett vattentätt avtal hade de nog lämnat ut det. Deras ”affärsidé” är ju inte att processa i onödan utan att få den enskilde företagaren att ge upp, vare sig det har rätt eller ej.

Själv blev jag brevledes kontaktad av ett skojarföretag. Lade ett halvkilo järnskrot i det förfrankerade returkuvertet i förhoppning om att det skulle kosta dem lite extra. Man får göra vad man kan...

• Laddar…
  12. N
    Renoverare Nivå 3
    Det tror jag. Ligger ju mer i Telenors intresse att du är nöjd. Mingla bryr sig inte då de får sina pengar så fort du är kund hos Telenor

13. L
    Medlem · Nivå 14
    Det är det vanliga skitsnacket de kör med, att de löser det gamla abonnemanget. Sen visar det sig att det inte gick.
    Jag hyser ett stort hat mot telefonförsäljare, och då speciellt mot de som säljer mobil och internetabonnemang.

14. F
    Medlem · Nivå 6
    Jag samma problem med en återförsäljare av Telia och när jag klagade hos Telia så ryckte de bara på axlarna och sa att de inte hade något inflytande över sina återförsäljare. Och det stämmer nog nere på kundservice/callcenter-nivå.

15. nino
    Renoverare · Nivå 18
    Man får väl typ en prick, ett föreläggande tror jag det kallas.
    Att du har en skuld men du har fortfarande tid på dig att betala