Tänker sätta 15x120mm spårpanel i taket men har ett för långt mellanrum mellan takstolarna, leverantören rekommenderar c/c 600 men jag har närmare 1200, funderar på vad som händer om man limmar en bräda på baksidan av spårpanelen för att göra den kraftigare?
Blir brädan mer stabil mot "häng" eller tar den större tyngden över och man får samma resultat?

Tex 15mm spårpanel med en 20mm råspont limmad bakom, inte på alla brädor och inte utmed hela längden, kanske 120cm spårpanel och 80cm råspont på var fjärde bräda.

Staffans2000
prova med en 25/35 läkt på högkant.

Takhöjd?

Staffan2000 skrev:
prova med en 25/35 läkt på högkant.
Smart, borde ju bli stabilare på högkant, frågan är bara om det får plats eller blir för tjockt... måste kollas upp! :-)

KnockOnWood skrev:
Takhöjd?
Takhöjden är riktigt låg och har i stora delar av rummet knappt ståhöjd så jag vill undvika all form av läkt eller gles som bygger nedåt.

Om man vill jämföra olika dimensioners egenskaper kan man räkna ut deras böjmotstånd enligt formeln b*h^3/12. Om två brädor är hoplimmade kan man betrakta dem som en bräda. Limningen förbättrar egentligen böjmotståndet något utöver det matematiska värdet. 15x120 har böjmotståndet 3,375 cm4 30x120 har böjmotståndet 27cm4, alltså en avsevärd förbättring. Om detta räcker i ditt fall beror på belastningen, dvs vad som skall finnas ovanpå panelen.

Ja det var ju en rejäl skillnad siffermässigt så det blir ju definitivt bättre att limma ihop två brädor.
Kan man sätta in det i något mer praktiskt sammanhang så jag förstår vad böjmotståndet innebär? Tex hur mycket mer vikt klarar brädan bära per meter innan den böjs?
Isoleringen ligger fast mellan takstolarna så panelen kommer endast bära sin egen tyngd så inget kommer ligga emot och trycka.

Varför inte sätta 28x70 gles på cc 300, och spika panelen i den?
Riktningen blir ju iofs vriden 90°.

Edit: cc 400 kanske det är man brukar sätta..?

Den vanligaste användningen av uppgiften om böjmotstånd är när man skall beräkna nedböjningen. Det behövs inte i det här fallet. Du kan räkna med att spontade brädor med sammanlagda måttet 30x120 klarar spännvidden på 1200 mm utan besvärande nedböjning. Ovanpå takstolar med detta c/c brukar man ju lägga 23 mm tjock råspont.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.